KnockOnWood skrev:
Nu var det ju frågan om

Alltså inte komplement eller tillägg till normal energiförsörjning, utan just ersättning när nätägaren inte kan leverera.
Vid strömavbrott alltså.
Jag vet. Borde kanske förtydligat att TS också missuppfatta användningsområdet. Allt är så klart möjligt det beror bara på hur mycket pengar man är villig att stoppa in i projektet.

Med det sagt tror jag de flesta inte riktigt har insett att ett solcellssystem är ett komplement till annan elgenerering och att det bästa är att använda så mycket av solelen själv i byggnaden.

Med de flesta menar jag de som pekar på att solcellssystemet inte genererar speciellt mycket el vintertid och dem som installerar överdimensionerade solcellssystem.

lars_stefan_axelsson skrev:
Om man kan tänka sig små effekter och göra en abbrowinsh vid (sällan förekommande) strömavbrott, så finns det grejjor för just båtmarknaden för några tusenlappar (särskilt som man redan har panelerna). En solpanelsladdare för 20A går på någon tusenlapp, och en 1 kW inverter (modifierad sinus...) lika så. Sedan batterier för några tusenlappar så har man basfunktioner för nödsituationer klarade. Men det går ju inte att köra "hela huset" som om ingenting hade hänt för de pengarna.
Äh, jag var tvungen att surfa lite för att se vad som finns. T ex så kan man få en laddare för 3kW solceller (48V batteri 60A) för 2700:- från Kina (http://www.aliexpress.com/item/60A-...-48v-auto-work-solar-regulator/869336896.html), eller en storebrorsa till den som säljs mycket för båtar i Sverige just nu; för 720W solpaneler vid 24V system (http://www.aliexpress.com/item/4210...y-Charge-Controller-With-MT-5/1568265137.html) för 2000:-

Sedan inverter; man kan få exv. en 2.5 kVA inverter för olika inspänningar för 2700:- (http://www.aliexpress.com/item/Chin...Phase-Inverter-CE-ISO-Approved/765545942.html)

(Därmed inte sagt att just dessa är bra. Det får man ju alltid kolla noga när man handlar från Kina).

Så för i häraden 10 000:- (inkl batterier, säg 1000:- styck) så kan man vara igång. Då bör man kunna köra åtminstone kyl/frys (även om det med startströmmen nog kan ligga på gränsen även med 2.5kVA om man har två), samt ev. liten vattenpump (även här är det startströmmen som dödar en, nåja, anläggningen iaf).

Kyl och frys klarar sig ju bra några timmar utan ström.
Och varmvatten finns i beredaren.

Nej, det de flesta är oroade över är att inte kunna surfa in på Bygga Hus :)
De, som använder telefon eller laptop med mobil uppkoppling sitter väl lugnt.
Vi med bordsdatorer sitter värre till :confused:

KnockOnWood skrev:
Kyl och frys klarar sig ju bra några timmar utan ström.
Och varmvatten finns i beredaren.

Nej, det de flesta är oroade över är att inte kunna surfa in på Bygga Hus :)
De, som använder telefon eller laptop med mobil uppkoppling sitter väl lugnt.
Vi med bordsdatorer sitter värre till :confused:
Ja, datorn klarar sig alldeles utmärkt med ovanstående lösning, men för telefonen/plattan så är den ju overkill! ;)

Bara som jämförelse så klarar jag fyra telefoner/plattor plus kylbox 25L med 80W solpanel som enda källa i båten med kanske 50% solinstrålning på ett 100A batteri. Om man strök kylboxen så skulle vi nog klara telefoner o dyl bara det var ljust ute öht...

Jag har faktiskt lekt med tanken att köpa en liten billig 20W panel för att koppla till de batteri/laddare som jag har liggande bara för att kunna just ladda telefoner osv. i händelse av. Men hon som bestämmer det estetiska har kategoriskt förbjudit mig att hänga upp panelen på huset. ;)

Det enklaste är att ladda telefonen i bilen om det blir strömavbrott. En enkel inverter ansluten till 12V-uttaget i bilen löser även problemet med att ladda en laptop med mycket god marginal.

mycke_nu skrev:
Det enklaste är att ladda telefonen i bilen om det blir strömavbrott. En enkel inverter ansluten till 12V-uttaget i bilen löser även problemet med att ladda en laptop med mycket god marginal.
Bra tips. Man kan tom köra bilen på tomgång om man behöver lite mer kräm (en bekant i USA körde bilen på tomgång med inverter i några dygn under en "isstorm". Räcke till att köra någon fläkt på gaspannan vilket var allt som behövdes).

Nu är det förbud mot tomgångskörning någon längre stund på de flesta ställen, men å andra sidan så kan man alltid hävda nöd. Det går ju inte att säga hur en domstol skulle väga dessa mot varandra i olika fall, enär juridiken ter sig slumpmässig för en utomstående, men det vore ju ett intressant rättsfall om inte annat.

Jag är tillbaka i det jag dissades för :p

Och det gäller även de som berättar om sina positiva erfarenheter av solceller från sommarens seglingar :thumbup:

Under sommaren när solen strålar 18 timmar per dygn gör solcellerna naturligtvis nytta.
Men på vintern får man nog avsevärt mycket mindre utbyte av sina solceller.
Och det är väl just då man riskerar strömavbrott pga stormar och massiva snöfall.

KnockOnWood skrev:
Och det är väl just då man riskerar strömavbrott pga stormar och massiva snöfall.
Tja, iaf när det är tristare att genomlida ett strömavbrott. MEN, under min levnadstid så har jag lidit betydligt fler strömavbrott pga åsknedslag (sommar) än stormar och snöfall (vinter). Var med om det senast just i veckan under ovädret i söndags.

(YMMV förstås. Nu bor jag i stan och har "inga" strömavbrott oavsett väderlek eller årstid. De enstaka som inträffar gör det pga att något gått sönder, och det verkar kunna hända när som helst).

Det är i alla fall mycket roligare att spåna om ovanliga problemställningar än hur man rengör ett vattenlås ;-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.