Mikael_L skrev:
Som startströmsbegränsning - i serie med motorn?

Tja, varför inte.
3.1R i serie med kanske 5A skulle ge uppåt 75W....

Tror mer på ca 40k då det stämmer rätt bra med värden jag fick fram när jag hade liknande fenomen i en annan drivkrets.

Jag tror inte det går några stora strömmar på det där kortet. Likriktardioderna ser ut att vara 1N1007, och dom pallar för 0,35 A.

Tydligen inte lätt att läsa av baserat på färgerna. Har ordnat bilder på fram och baksida.

M1 och M2 (svart + vit) går till motorn. Netral och Live (blå och vit) är 230 in.
Den stora svarta klumpen kan vara nån sorts luftflödesmätare eller lufttempgivare då den ansluter med en gummislang till utrymmet där påsen sitter.

Har försökt googla för att hitta kopplingschema men inte hittat något i mina försök, dock ej van att leta rätt på just såna saker.

Tittar man på Conn1 oh räknar från vänster till höger stiftplats 1-8 så är det följande.
1 - inget anslutet
2 - saknar stift
3 - sammankopplat med 6
4 - går till variabelt motstånd för att justera motoreffekten för användaren.
5 - går till variabelt motstånd för att justera motoreffekten för användaren.
6 - sammankopplat med 3
7 - brytare av/på för användaren.
8 - brytare av/på för användaren.

Maskinen är en Electrolux. "Ikea Family edition" av en Ergospace. modellen heter IKEASMA Ikeas artikelnummer är 301.598.71
_DSC1299.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

_DSC1300.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Mikael_L
Jag ser direkt en underlig sak, jmp1 verkar vara parallellkopplad med R2, dvs r2 kortsluten och därmed helt onödig ... :eek:

Ser jag fel?

• Gilla
yazeal
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag ser direkt en underlig sak, jmp1 verkar vara parallellkopplad med R2, dvs r2 kortsluten och därmed helt onödig ... :eek:

Ser jag fel?
haha, näe du ser nog helt rätt. Konstigt, nåväl då har man ett extra motstånd då kanske =)

Verkar vara på 31KOhm, nästan samma sak som 41Kohm va? =) Däremot betydligt mindre än det som är trasigt och klarar kanske inte samma effekt. Men lite sugen på att löda loss det och sätta det på platsen för det trasiga och se om den startar.

Bägge brända motstånden är parallellkopplade, bägge ligger i serie med stift tre & sex i conn1.

Ser nu att det sitter en Diac på kortet. Då skulle det kunna vara en koppling i den här stilen.

Lite skumt bara att alla komponenter är så klena.

DC-permanent-Magnet-Motor-speed-Control-schematic.gif
Skapa konto

Ser att diacens ena ben leder upp till lödningar där det finns 3 lödningar i en triangel, troligen gaten på triacen, dom andra 2 lödningarna ansluter till fas och motor.
Alltså sitter det en Triac där och den är troligen då luftkyld:eek:

Tror att det är avbrott i den, brukar gå att ersätta med BT 138 (12 A) eller något i Q4006 serien.
Kolla bara benkonfigurationen.

• Gilla
yazeal
  • Laddar…
Se där, luftkylning var det nog ja. Den är Märkt TR1 på kretskortet. TRansistor eller Triac?

Men Triacar ska väl hantera en del strömmar och borde väl ha nytta av kylningen då.
Försökte få en bra bild på den men det var lite knivigt utan att löda loss hela. Vilket såklart går egentligen.

_DSC1302.jpg
Skapa konto

_DSC1307.jpg
Skapa konto

_DSC1313_k.jpg
Skapa konto

• _DSC1313.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Man kan se tre ben skymta under den vita massan på triacen.

Ser ut som kopparplåten också är lödd på kretskortet, kanske du får ha en lite kraftigare lödkolv för att få loss den.

Väntar med spänning vad det är för beteckning på TR1.

Ser ut att vara BTB12-600BW

_DSC1332.jpg
Skapa konto

Men hur tar man reda på om den är hel eller ej?

Mäter 70 Ohm mellan de två yttre benen.

Redigerat:
Har en BT136 på bordet.

Mellan ben 1 och 3 = 192 Ohm

Mellan ben 2 och 3 = ej mätbart (oändligt)

Mellan ben 1 och 2 = ej mätbart (oändligt).

Ovan kan tjäna som ungefärliga värden.

Kolla också den blåa komponenten(Diac) den får inte vara kortsluten.

• Gilla
yazeal
  • Laddar…
Verkar rimligt med 70 Ohm mellan de benen dvs Gate och T1, har du kollat båda hållen med instrumentet, ska vara i princip samma? Det är ett första enkelt test men säger inte att den är hel,. lasten dvs din motor ligger mot T2-T1 benet i mitten och till vänster. Du kan ju skaffa en ny triac tillsammans med motstånden kostar inte mycket och vanligt med fel på triacen trots att du konstaterat avbrott i ett av motstånden. Den skulle kunnat trigga även med ett motstånd men det är individberoende så skaffa delarna och byt det är inte mycket som kan gå fel och då är det bara att fortsätta felsöka. Enkla konstruktioner så man kan bara lyckas tillslut.

Redigerat:
  • Gilla
yazeal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.