9 044 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Så var dammsugaren trasig då. Bränt kretskort. Komponenttips
Tydligen inte lätt att läsa av baserat på färgerna. Har ordnat bilder på fram och baksida.
M1 och M2 (svart + vit) går till motorn. Netral och Live (blå och vit) är 230 in.
Den stora svarta klumpen kan vara nån sorts luftflödesmätare eller lufttempgivare då den ansluter med en gummislang till utrymmet där påsen sitter.
Har försökt googla för att hitta kopplingschema men inte hittat något i mina försök, dock ej van att leta rätt på just såna saker.
Tittar man på Conn1 oh räknar från vänster till höger stiftplats 1-8 så är det följande.
1 - inget anslutet
2 - saknar stift
3 - sammankopplat med 6
4 - går till variabelt motstånd för att justera motoreffekten för användaren.
5 - går till variabelt motstånd för att justera motoreffekten för användaren.
6 - sammankopplat med 3
7 - brytare av/på för användaren.
8 - brytare av/på för användaren.
Maskinen är en Electrolux. "Ikea Family edition" av en Ergospace. modellen heter IKEASMA Ikeas artikelnummer är 301.598.71
M1 och M2 (svart + vit) går till motorn. Netral och Live (blå och vit) är 230 in.
Den stora svarta klumpen kan vara nån sorts luftflödesmätare eller lufttempgivare då den ansluter med en gummislang till utrymmet där påsen sitter.
Har försökt googla för att hitta kopplingschema men inte hittat något i mina försök, dock ej van att leta rätt på just såna saker.
Tittar man på Conn1 oh räknar från vänster till höger stiftplats 1-8 så är det följande.
1 - inget anslutet
2 - saknar stift
3 - sammankopplat med 6
4 - går till variabelt motstånd för att justera motoreffekten för användaren.
5 - går till variabelt motstånd för att justera motoreffekten för användaren.
6 - sammankopplat med 3
7 - brytare av/på för användaren.
8 - brytare av/på för användaren.
Maskinen är en Electrolux. "Ikea Family edition" av en Ergospace. modellen heter IKEASMA Ikeas artikelnummer är 301.598.71
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
haha, näe du ser nog helt rätt. Konstigt, nåväl då har man ett extra motstånd då kanske =)Mikael_L skrev:
Verkar vara på 31KOhm, nästan samma sak som 41Kohm va? =) Däremot betydligt mindre än det som är trasigt och klarar kanske inte samma effekt. Men lite sugen på att löda loss det och sätta det på platsen för det trasiga och se om den startar.
Ser att diacens ena ben leder upp till lödningar där det finns 3 lödningar i en triangel, troligen gaten på triacen, dom andra 2 lödningarna ansluter till fas och motor.
Alltså sitter det en Triac där och den är troligen då luftkyld:eek:
Tror att det är avbrott i den, brukar gå att ersätta med BT 138 (12 A) eller något i Q4006 serien.
Kolla bara benkonfigurationen.
Alltså sitter det en Triac där och den är troligen då luftkyld:eek:
Tror att det är avbrott i den, brukar gå att ersätta med BT 138 (12 A) eller något i Q4006 serien.
Kolla bara benkonfigurationen.
Se där, luftkylning var det nog ja. Den är Märkt TR1 på kretskortet. TRansistor eller Triac?
Men Triacar ska väl hantera en del strömmar och borde väl ha nytta av kylningen då.
Försökte få en bra bild på den men det var lite knivigt utan att löda loss hela. Vilket såklart går egentligen.
Men Triacar ska väl hantera en del strömmar och borde väl ha nytta av kylningen då.
Försökte få en bra bild på den men det var lite knivigt utan att löda loss hela. Vilket såklart går egentligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man kan se tre ben skymta under den vita massan på triacen.
Ser ut som kopparplåten också är lödd på kretskortet, kanske du får ha en lite kraftigare lödkolv för att få loss den.
Väntar med spänning vad det är för beteckning på TR1.
Ser ut som kopparplåten också är lödd på kretskortet, kanske du får ha en lite kraftigare lödkolv för att få loss den.
Väntar med spänning vad det är för beteckning på TR1.
Har en BT136 på bordet.
Mellan ben 1 och 3 = 192 Ohm
Mellan ben 2 och 3 = ej mätbart (oändligt)
Mellan ben 1 och 2 = ej mätbart (oändligt).
Ovan kan tjäna som ungefärliga värden.
Kolla också den blåa komponenten(Diac) den får inte vara kortsluten.
Mellan ben 1 och 3 = 192 Ohm
Mellan ben 2 och 3 = ej mätbart (oändligt)
Mellan ben 1 och 2 = ej mätbart (oändligt).
Ovan kan tjäna som ungefärliga värden.
Kolla också den blåa komponenten(Diac) den får inte vara kortsluten.
Verkar rimligt med 70 Ohm mellan de benen dvs Gate och T1, har du kollat båda hållen med instrumentet, ska vara i princip samma? Det är ett första enkelt test men säger inte att den är hel,. lasten dvs din motor ligger mot T2-T1 benet i mitten och till vänster. Du kan ju skaffa en ny triac tillsammans med motstånden kostar inte mycket och vanligt med fel på triacen trots att du konstaterat avbrott i ett av motstånden. Den skulle kunnat trigga även med ett motstånd men det är individberoende så skaffa delarna och byt det är inte mycket som kan gå fel och då är det bara att fortsätta felsöka. Enkla konstruktioner så man kan bara lyckas tillslut.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Är det värt att sätta energiglas i oisolerat fritidshus?
Fönster & Dörrar -
Varför har hantverkarna lämnat vattenlåsinsatsen?
Badrum -
Jahapp då var man utan el såhär på fredagskvällen 😥
El -
Bra och prisvärd elvärmare till oisolerad inglasad terass i BR
Bostadsrätt



