Som rubriken lyder så fick jag idag rökutveckling från en takspotlight. Har bott i huset i 3år och detta har inte hänt innan (spottarna var när vi flyttade in)
Har kollat och det är plåtburkar (pottor?) Vid alla spottar.
Det var enbart 1 spot av 9 som det kom rök ifrån.

Någon kunnig som kan veta vad felet är?
Är det felkopplat?
Har spottarna gått ur tiden?

Vågar inte tända spottarna tills jag rett ut detta. Är rädd att det kan sprida sig i taket

Mvh

Vad är det som är brännt då?

VEt ej. Lampan lös under tiden. Men brandlarmet gick igång av röken iaf

Troligen glappkontakt, dvs ett fel som behöver lagas.
Det går säkerligen att säga mer exakt med mer information och bilder.
Halogen förmodar jag.
Effekt på lampan?
Max effekt som armaturerna tillåter?
Vilken effekt lös lampan med när den började ryka (dimmer)?

Plocka ner armaturen och titta efter vart det har blivit bränt. Det är rätt enkelt, bara att dra neråt för spotten sitter med all säkerhet bara fast med två fjädrar som spänner på ovansidan av taket.

Akta fingrarna bara när fjädrarna släpper från hålet... (ungefär som att stoppa fingrarna i en musfälla)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det låter ju som sagt som en glappkontakt i en armatur.

Jag kom att tänka på att du skulel kunna ha satt i fel typ av lampa. Har du nyligen bytt någon lampa?

För hlogenlampor med inbyggd reflektor är lite av en vetenskap att välja. Det finns dels s.k "cool light" eller "cool beam", man kan förledas att tro att dessa lampor utvecklar mindre värme. Men det är precis tvärtom. De har en reflektor som inte reflekterar värmestrålning, så den går rakt igenom reflektorn och blir istället till värme ovanför lampan. Det blir alltså varmare i skyddsburken. Det kan skada armaturen, om burken är för snält tilltagen i storlek.

Tanken med dessa lampor är att själva ljusstrålen skall innehålla mindre värmestrålning. Så att det man belyser inte blir uppvärmt. Men värmen hamnar som sagt istället uppe i taket.

Lampor som ger mindre värme upp i burken kallas ofta Al reflektor (aluminium reflektor) eller liknande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.