A
AndersS: [citat] Det är en 20 år gammal PAX och den har alltid blivit varm, minns inte om den är på 60 eller 90W. Det är inte så att den bränner efter enbart några veckors användande utan efter något år så kan man se märka att de inte är vita längre och frottèn är inte lika mjuk. Och det är på de ytor som har hängt mot torken, De ser skitiga ut vilket är lite tråkigt. De nya torkarna
11 svar · 11,9k läst
tommib
tommib: Bara för att påpeka, i andra bilden har du en dubbeltrapp men bara ena brytaren ser ut att vara en del av en trappkoppling (till vänster i bild). Den andra med brun och vit ser ut att vara kopplad "normalt" dvs brun är fas och vit är tändtråd ut. Om det är den högra kopplingen som ska styras är det lätt, är det den vänstra vet jag inte hur det skulle göras med bara en Nexamodul, mig
2 svar · 3,1k läst
·
T
Tobbe_3: Lite förenklat 1,5 mm2 används vid 6 eller 10 a säkring (grön resp röd diazedsäkring). Vid 16 a (grå diazed) använder normalt 2,5 mm2. Lösningen med 16 a grupp är mycket ovanlig i samband med vanliga vägguttag och belysning i bostadsrum. I vissa specełla fall kan man behöva frångå dessa tumregler.
3 svar · 1,9k läst
S
Slugge: Lite rolig fråga TS då vi inte vet vad du behöver, den du visar kan överföra resultaten till excel exempelvis så behöver du denna funktionen så visst. Annars kan du väl ta denna http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut139a-true-rms-p48385 eller en 50-kronors på biltema.
20 svar · 3,8k läst
B
BioElite: Okej jag får tänka om, tack!
3 svar · 1,5k läst
M
Magnus Nygren: Ahhhhh Nu ser jag. Den femtonde verkar inte vara med :) Så måste nog vara för två dagar som detta är räknat. Tack för hjälpen, hade fint
1 svar · 991 läst
·
S
sblixten: [citat] Det går utmärkt att googla bägge. http://nordesignas.no/ http://www.rita-light.com/ Jag gissar SHENZHEN RITA LIGHTING LTD tillverkar bägge ;)
10 svar · 1,8k läst
T
Tobbe_3: Med tanke på att enbart tre kabelfärger ligger pä sockebiten idag så används förmodligen inte funktionerna central nattsänkning resp styrning av slavradiator.
7 svar · 4,4k läst
·
K
Kire_78: Då var en ny kondensator inhandlad och monterad och badkaret funkar perfekt! Tack alla för hjälpen! /Erik
7 svar · 14,3k läst
·
pelpet
pelpet: Jag är inte kung på Dali heller, men det är en central klenspänningsbuss som förläggs tillsammans med 230v-kablaget. I praktiken drar men in två 1,5 FK extra, eller tar två av paren i en femledarkabel. Drivdonen kan man förlägga intill armaturerna. Dali är inte SELV (vet inte riktigt vad det betyder) men jag tror det innebär att den ska isoleras på samma sätt som 230V-kablaget. Man
8 svar · 7,1k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Jag googlade lite för skojs skull och hittade: "EGA Malmbergs Silumin E-nr: 25 963 30-35, LB 340, LB 380 " vet inte om det kan vara rätt (och hittar inte e-nummret på nätet). Annars verkar Storel hinta att detta kan vara rätt modern ersättare, i så fall med extra fästbygel: https://www.storel.se/tillbehor-gangsakringslador/eldon/kue-340-tr-brytare/kue-340-tr-brytare/product/2246868
27 svar · 10,9k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Eon kontaktade oss för några år sedan och ville byta från luftledning till markkabel på sommarstugan. I samband med det flyttades även mätaren från köket till ett nytt fasadmätarskåp. De var väldigt professionella och vi mailade ritningar fram och tillbaka några gånger avseende hur det skulle grävas och var skåpet skulle placeras. Allt arbete gjordes exakt som
16 svar · 8,9k läst
·
jonmo
jonmo: Kolla här: http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/textilkabel-och-forgrening/ eller här: http://www.sekelskifte.se/eluttag-strombrytare/porslin-utanpaliggande-el/102 Tyvärr verkar det vara svårt att komma under 50mm. Om takstolen är av 45-virke gömmer du ju dock inte heller en 45-dosa. Jag säger ta en rund och låt den sticka ut 2.5 mm per sida.
12 svar · 1,9k läst
P
Pärran: Finns det något ritprogram för elinstallation som man kan köpa en tremånaderslicens eller liknande? Har gjort lite kladdar för hand men skulle gärna vilja ha lite bättre utförande på det med korrekta symboler och lite renare. Är lite av en dokumentationsnörd :o
0 svar · 1,0k läst
N
netram: Det är förvånansvärt svårt att pilla in två "lösa" saker och lyckas få undan petskyddet, det måste göras helt symmetriskt för att de inte ska låsa sig (iaf i de VU som jag har). Klarar man det så klarar man förmodligen att pilla ut det lösa petskyddet också tänker jag? Men absolut, sämre skydd blir det ju ìaf inte med extra lösa petskydd!
12 svar · 4,0k läst
·
pelpet
pelpet: Jag har fått hem och testat fordonsbelysningen, men kan inte säga att jag är imponerad. Några 2000 lumen känns det inte som, och strålen är ganska smal. Jag ska sätta upp dessa under takfoten sedan för att testa, men tyvärr tror jag inte att det blev särskilt bra.
32 svar · 7,4k läst
·
E
elmont: Meggningen är ju nått helt annat än kontroll av jord, när man kontrollerar jorden handlar det om o,xxx till kanske max 2-3 Ohm.
7 svar · 2,1k läst
Snailman
Snailman: ok, blir det inte att man blandar 230 och lågspänning i dosan då? har vp2 dosor och de kan man väl förse med nån sorts lös vägg? så om man har 230 på ena sidan dosan och slangen till tryckknappen på motsatt sida av dosan? donet jag länkat har väl styrningen på sekundärsidan och den ska väl vara potenitialfri nånting om generell ska den ju klara att ha dimmer på primärsidan och
4 svar · 2,2k läst
T
Tobbe87: Har varit med om detta en gång och det var när jag gjorde om elen i ett kök och hade då brutit några säkringar. Sen när det var klart och jag skulle slå på säkringarna igen var det flera säkringar som inte ville stanna uppe, det slutade med att jag fick byta ut alla säkringar för det var även andra säkringar inte ville stanna uppe efter att man brutit dom. Kommer inte ihåg märket
19 svar · 4,3k läst
·
N
nova383: Tack alla för bra svar. inkopplingen i husets proppskåt/huvudcentralen är tillfälllig, Det är just nu endast garaget som kommer att ha ström därifrån. Återkommer säkert med hur de ska göras i det skåp senare : )
17 svar · 39,0k läst
·
Y
Yrrol: Ni är inne på att kablarna ska vara ovanpå blocket, så då undrar jag om det blir bättre jord genom detta? Att beställa ett tum-gängsnitt är dyrt. Att köpa gängstång är okej i pris men efter dom sågats så kommer ändarna snabbt att rosta vilket ser tråkigt ut. Visst jag kan iofs tänka mig att borra bort gängorna i motorblocket, men snabbast, billigast, enklast och snyggast är ju
5 svar · 1,7k läst
F
-=fullmoon=-: I OSB´n Kan man köra tex T80. Dock i Gips ska man endast köra ett hål som är precis lika stort som dosan. Det kan bli på håret att det täcker annars. Ska man köra Renova serien eller liknande så är detta ännu viktigare då de inte alls är förlåtande till felsågningar. Givetvis ska man ha ordentliga grejor. Går oerhört mycket snabbare och smidigare så.
12 svar · 4,1k läst
·
F
-=fullmoon=-: Räcker med tomrör och märkning tex Central - Vardagsrum Dragtråd ska man alltid dra i innan väggarna slås igen.
4 svar · 1,8k läst
Snailman
Snailman: Det ena röret är helt, det tar jag till hällen. Det finns arbetsbänk med uttag vid väggen också.
12 svar · 1,8k läst
M
mikdor: Då vet jag. Låter perfekt. Tack
6 svar · 13,4k läst
·
M
mikdor: Fungerar perfekt efter att kopplat in. Precis som ovan nämnde så använde jag inte svarta tråden. Tack för all hjälp.
7 svar · 4,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Lite billigare? Det var ju halva priset så vitt jag kan se! Annars kan jag intyga att Thebens användargränssnitt är mycket trevligt.
5 svar · 4,9k läst
fgo
fgo: [citat] Kanske är början på lite festbelysning. Bara att låta behållaren bli full strax innan gästerna kommer ;) Bra input med biltemalampan, kollade bruxen, men det stog inget om det.
9 svar · 1,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Bra, då är det så gott som hemma då. När sladdarna från maskinerna, eller måste det dras fast installation? F.ö. så har jag bytt till längre anslutningssladd på en tvättmaskin en gång, isf att förlänga den fasta installationen. Det var en lätt operation på åtminstone den maskinen. Kanske något som passar här?
10 svar · 3,5k läst
·
F
-=fullmoon=-: Jag har varit på jobb när det mer eller mindre har brunnit i kulodosorna. Detta ska man ta med stort allvar. Allt för många förbiser att en elinstallation som är lite äldre kan behöva en översyn och blundar för evt problem.
8 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.