Vi har en cirka 10 år gamma köksfläkt (Husqvarna Silence Tech) som fungerar utmärkt och ser helt OK ut. Däremot har den ett tråkigt ljus som inte matchar det mjukare halogenljuset över köksbänkarna. Frågan är om man kan byta till IP44-spottar på 2x10W istället för det nuvarande kompaktlysröret på 11W.

Armaturen är inte speciellt tät idag och det ser inte ut att vara några höga krav utifrån det jag kan se. En plastkåpa täcker lysröret men har en millimeterstor glipa och inga som helst packningar. Eftersom det är ganska mjuk plast borde en halogenarmatur med metall och glas vara tåligare.

Vilka regler kan gälla för att konvertera till halogen? Jag tänkte ta och fälla in två Hide-a-lite donwlights med G4-sockel i den befintliga plastkåpan. Sen smyger jag in kablarna intill hållaren för det befintliga lysröret och lägger en liten trafo skyddad innanför metallkåpan.

Låter det helt galet? Vad kan det finnas för krav på armaturer som sitter 50 cm över en vanlig elspis (glaskeramihäll)?

Det är i huvudsak två "regler" - orsaka ingen brand eller elchock. Klenspänning via transformator är ett bra val för skydd mot elchock, det blir mindre känsliga delar på 230 V-sidan som kan gå fel vid installationen. 2x10 W på sekundsidan är så låg effekt att man nog helt kan bortse från brandrisken, vad som nu skulle kunna ta eld. Transformatorn ska vara överlast- och kortslutningsskyddad. Så det blir nog bra.

Funktionellt bör du kontrollera dels värmen. Speciellt transformatorn kanske inte gillar omgivningstemperaturen. Om transformatorn är märkt med en "Ta"-temperatur så är det den högsta omgivningstemperatur som får förekomma. Sedan ska man nog inte förakta stekosets effekter... Halogen och G4 lär till sist inte vara någon höjdare, denna sockel lär glappa förr eller senare. Kanske skulle titta på LED?

Jag tänkte mest på värmen från spisen och om det ställer krav på armaturen som är svårt att uppfylla med standardprodukter. Men med tanke på hur det ser ut idag tror jag kraven är ganska normala.

G4-sockelns tendens att glappa har du helt rätt i. Jag har dock hyggliga erfarenheter av bättre armaturer medan de billiga vi har över diskbänken kräver att man motionerar dem regelbundet. Rätt LED-armatur kanske kan funka men den kommer inte att kännas lika mysig som befintlig bänkbelysning.

Äh, byt till kompaktlysrör på 827 i stället för 830 eller 840 som sitter där nu. Då får du en varmare ljusfärg som borde matcha dina spottar mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.