Skippa skärm. Det är en hel vetenskap att skärma på rätt sätt. Gör du fel så får du istället en jordslinga som plockar fram mer störningar. De flesta skärmningar gör mer skada än nytta.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
P
http://direktronik.se/ Sök på 06-8398

Men skulle jag var du så skulle jag lägga ner två skyddsrör nu när du ändå gräver...
En för el, en för övrigt... Du kanske vill ha larm en dag..
Ingen kommer heller klaga på att du har svagström i samma rör som starkström.
Och gott om plats blir det också

pelpet skrev:
Var hittar man en sådan Cat6? Finns inte på elbutik.se, kjell & co osv.

Skärmen har ju som uppgift att stoppa störningar, så det har väl rätt mycket med elektriska störningar att göra :).
Ja?
Det var ju det jag skrev.

Ja det gjorde du.
Handhavandefel i läsförståelseorganet från min sida eller nåt..
206_no_brain.gif

Amentusan, jag har ju mätt helt galet. Sträckan är närmare 35 än 25 meter, och EKLK-kabeln jag har liggande är för kort. Och att skarva kabel i markrör gör man väl inte?

En fråga om utlösningsvillkor..
Skall utlösningsvillkoret bara beräknas till utomhusuttaget eller skall det läggas på 25 m 3 g 1,5 förlängningskabel eftersom detta är ett normalt driftfall ??

Person skyddet hanteras av jordfelsbrytaren..

Nu blev det två frågor här.

På den första vet jag inte, huvudsaken är väl att kabeln går att dra ur markröret vid behov.

På den andra är svaret att elinstallationsreglerna upphör vid uttaget. Det finns inga krav på att dimensionera för skarvsladdar. Hur lång är en skarvsladd? När frågan kommer upp brukar de lärde säga 25 meter i detta sammanhang. Men sedan är det helt upp till elinstallatören att ta höjd för detta, vilket han bör göra.

Jag vill nog ersätta kabeln, det kommer att bli en del böjar och jag har ingen lust att ha 10 m stenhård EKLK fast mitt i röret om jag måste byta kabeln någon gång.

Såg att elbutik.se har kampanj på N1XV just nu och körde lite mer eldim. Så här ser resultatet ut med lite olika kombinationer av ledararea och säkring (diazed)

eldim15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eldim25.png
Skapa konto

eldim25-16.png
Skapa konto

Som sagt så är huvudsyftet att ha belysning i friggeboden, samt eluttag för elverktyg och julbelysning. Så i praktiken går det säkert jättebra med att köra en 4G1,5 N1XV. Jag vill inte ha en separat elcentral i friggeboden, och har inte heller lust att överspendera på kabel för om jag eventuellt skulle vilja köra riktigt strömstark utrustning. Isåfall kan jag dra ut en trefas-skarvkabel. Hade jag hittat en 35m 5G6 N1XV eller EKKJ på blocket till samma peng (~20kr/m) så hade jag kunnat köra på det.

Om jag ska gå direkt till elcentralen med kabeln, finns det då någon mening med att gå in med kabelskyddsröret via fasadmätarskåpet, eller blir det bara struligare att göra så?

peternicklas
Jag hade nog använt minst 2, 5 mm2 i ditt fall. En viktig punkt som beräkningarna inte tar hänsyn är elmaskinernas startström. En sådan maskin kan dra 4 -6 gånger mer ström momentant jämfört med märkströmmen.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nedgrävbar Cat6 beställd! Hade ändå nästan slut på rullen med vanlig Cat6.

Vad blir det för praktisk skillnad på att köra 10A med 1,5mm2 resp 2,5mm2 egentligen? Jag är medveten om att det kan bli stora startströmmar, men har jag 10A säkring så är det väl den som går långt innan det hinner bli någon risk för överhettning i kabeln.

Spänningsfallet minskar och säkerheten ökar.

Tobbe_3 skrev:
Jag hade nog använt minst 2, 5 mm2 i ditt fall. En viktig punkt som beräkningarna inte tar hänsyn är elmaskinernas startström. En sådan maskin kan dra 4 -6 gånger mer ström momentant jämfört med märkströmmen.
Det där fick jag testa på under vintern, med dåligt resultat. Jag drog igång min gamla Metabo KGT 501 på 2 kW när den var riktigt kall, och då flög 10A-säkringen. Annars brukar det bara bli blink i belysningen av detta. En riktigt trög säkring hade inte varit fel.

Jag kan ju lägga till att det blev en 5g2,5 N1XV, tror jag missat att skriva det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.