3 221 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Elspöken i garaget (...Hushålls-el for Dummies kanske vore ett bättre val?). Hjälp?!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det har han. Återkoppla gärna med vad han kom fram till, dvs glöm inte att fråga vad han hittade för fel.AndersMMÖ skrev:
Dröjer det får du undersöka säkring nr 15 lite mer, vad som ligger på den. Om JFBn löser utan bilens laddare inkopplad så ligger nog faktiskt felet på den gruppen någonstans mellan de två JFBerna. Löser JFBn endast med bilen inkopplad ligger felet någon helt annanstans, leta efter fuktiga ställen, garaget, utomhusbelysning. Du bör så fall kunna lösa JFBn med andra stora enfasiga förbrukare.
Jo alltså...
Jag hade gärna uppdaterat er eftersom ni trots allt ställt er hjälp till förfogande, men...
Elektrikern som egentligen skulle kommit hem till oss i fredags valde att, i sista minut, ställa in. Eftersom jag har svårt att ta ledigt från arbetet så verkar det nu bli först nästa fredag som jag kommer fram till något.
Elen fungerar hur som helst som vanligt för stunden - och har så gjort i princip sedan tråden skapades.
Jag hade gärna uppdaterat er eftersom ni trots allt ställt er hjälp till förfogande, men...
Elektrikern som egentligen skulle kommit hem till oss i fredags valde att, i sista minut, ställa in. Eftersom jag har svårt att ta ledigt från arbetet så verkar det nu bli först nästa fredag som jag kommer fram till något.
Elen fungerar hur som helst som vanligt för stunden - och har så gjort i princip sedan tråden skapades.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
En observation som ingen verkar ha tagit upp ännu är, hur kan det sitta en egen jordfelsbrytare i stallet om stallet matas från garaget som i sin tur matas från husets jordfelsbrytare? I så fall är det två stycken efter varann.
//Patrik
//Patrik
Någon har köpt en färdigbyggd elcentral på jula och bara kopplar in den utqn någon särskild tanke på selektivetet. I många bostadsinstallationer förekommer varken selektivetet mellan sälringar eller jordfelsbrytare. Men det händer inga olyckor eftersom strömmen bryts åtminstone.Patrik_Hed skrev:
TS försök att dokumentera exakt vilka uttag, lampor mm som ligger på vilken säkring. Skriv ner allt på papper eller i datorn.
Du kan börja med att slå ifrån boningshusets JFB och kolla vilka uttag mm som är spänningssatta (om stallet har spänning/ström).
Därefter slår du ifrån alla säkringar i centralen och slår till JFBn, slår till en säkring och kolla vad som är igång (om det är en trefasgrupp slår du till alla tre), fortsätt med nästa osv.
När vi hade köpt vår villa (innan vi flyttade in) så såg jag till att jorda upp alla uttag mm, samtidigt som det gjordes så skrev och ritade jag exakt hur allt är draget. Tex följande:
Du kan börja med att slå ifrån boningshusets JFB och kolla vilka uttag mm som är spänningssatta (om stallet har spänning/ström).
Därefter slår du ifrån alla säkringar i centralen och slår till JFBn, slår till en säkring och kolla vad som är igång (om det är en trefasgrupp slår du till alla tre), fortsätt med nästa osv.
När vi hade köpt vår villa (innan vi flyttade in) så såg jag till att jorda upp alla uttag mm, samtidigt som det gjordes så skrev och ritade jag exakt hur allt är draget. Tex följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara