16 925 läst ·
21 svar
17k läst
21 svar
Ojordat till lampa ute.
Precis så. EKRK:n är alltså bara för att få det lite snyggare där kabeln kommer synas och EKK:n för att gå genom väggen i VP-rör på rätt sätt. Armaturen monteras sen "på" rörets anda ände, på husfasaden - jag var nog lite otydlig i min beskrivning tidigare.
Jag har kommit fram till följande slutsats - baserad på era inlägg: Det bästa är att dra fram jord för framtida eventuella behov, men att det är helt korrekt att fortsätta på den befintliga installationen utan jord, eftersom armaturerna är dubbelisolerade och inte använder skyddsjord.
Tack för era synpunkter. De uppskattas
Jag har kommit fram till följande slutsats - baserad på era inlägg: Det bästa är att dra fram jord för framtida eventuella behov, men att det är helt korrekt att fortsätta på den befintliga installationen utan jord, eftersom armaturerna är dubbelisolerade och inte använder skyddsjord.
Tack för era synpunkter. De uppskattas
Om du inte behöver dosorna på grund av något annat skäl finns det ingen anledning till EKK i rören genom vägg. Om det estetiska är viktigt för dig behöver du inte göra som du beskrev pga några säkerhets eller föreskriftsaspekter.Spackelspaden skrev:Precis så. EKRK:n är alltså bara för att få det lite snyggare där kabeln kommer synas och EKK:n för att gå genom väggen i VP-rör på rätt sätt. Armaturen monteras sen "på" rörets anda ände, på husfasaden - jag var nog lite otydlig i min beskrivning tidigare.
Tack för era synpunkter. De uppskattas![]()
EKRK i en vägggenomföring till utloppet bakom armaturerna, eller om rörsträckan är längre, en uppskalad EKRK är helt OK.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om du drar kabel med jordledare i så kan det vara på plats att märka denna i dosor och lamputlopp med "ej inkopplad".
Bytte utebelysning igår i sommarstugan, en pollare blev det. Upptäckte att den inte va jordad.... Den är dubbelisolerad. Nu är det så att jag har framdragen och inkopplad (i huset) jordsladd till pollaren.
Tillfälligt igår så vek jag jordsladden åt sidan och lindande ett par varv eltejp runt den, dvs den är bara inkopplad i ena änden - mot huset.
Hur skall jag göra detta för att det skall bli rätt?
Tillfälligt igår så vek jag jordsladden åt sidan och lindande ett par varv eltejp runt den, dvs den är bara inkopplad i ena änden - mot huset.
Hur skall jag göra detta för att det skall bli rätt?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du har gjort rätt så. Om inte pollaren använder sig av skyddsjord så lägger du den bara åt sidan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Äh, många skulle bara vikt den åt sidan. Om man vill tejpa eller använda en toppklämma är mest en smaksak.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden