Byggahus.se

Installationkablar

1. L
    Medlem Nivå 7
    Hej !

Jag ska ha 7 st utanpåliggande trappströmbrytare inkopplade. Därför behöver jag 3x 1,5 kablar dvs 3-ledare utan jord för fast installation. Kollade lågpriskedjor Biltema, Bauhaus, Jula, Clas Ohlsson. Nä finns bara 2x, alla andra har jord. Jag måste alltså välja 4G.

Jag bara undrar varför är det så, vad använder en elinstallationsfirma, 4G ?

En bonusfråga, ang fast installation standard utbud. Varför är en-ledare F (fåtrådig), men flerledare är E (entråd) ?

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Du kan ju skicka efter kabel istället, elbutik har EKRK 3x1.5
    http://elbutik.se/product.html/ekrk-n05va5v-u-kulo-2?category_id=2104

Med en-ledare antar jag du menar FK. Det är först och främst ingen kabel, utan en enkelisolerad ledare som används i rör. Dessa finns som EK (en kardel), FK (få kardeler), RK (många kardeler). Ju grövre area, desto fler kardeler för att göra ledaren smidig att förlägga.

Installationskablar upp till 6-10 mm² brukar ha enkardeliga ledare, t.ex EKRK och EKK där första bokstaven E står just för en kardel. En kardel fungerar bra för installationskablar då det gör kabeln lagom styv. Det finns även kablar med flera kardeler, t.ex FKK som får användas för fast installation. Och så finns givetvis mjuka anslutningskablar som RKK.

Du ser nog här en viss logik i benämningarna, första bokstaven E,R,F anger ledarens utförande, andra bokstaven K står för PVC-isolering av ledaren och tredje bokstaven står för kabelmantelns material där K likaså är PVC.

• Laddar…
  3. Haba_tsutt
    Medlem Nivå 6
    tack för den genomgången Bo nu har jag fått dagens :wow:

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    "3-ledare utan jord för fast installation" fanns väl inte där -- eller?

5. E
    Medlem · Nivå 23
    EKEK 2x1,5 och EKRK 2x3,5 är utan jord men används ytterst sällan då det är billigare att ta 3 och 4 ledare

6. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Om du gör utanpåliggande trappkoppling så använder du en 5g kabel, då varken blåa eller gul/gröna får användas i en trappkoppling (den blåa får användas i de fall där den inte kan förväxlas med en nolla)

7. L
    Medlem Nivå 7
    Jag besvärade mig inte ens att leta eftersom det uppenbart inte är standard. Mycket riktigt finns det och är dubbelt så dyrt + porto + leveranstid. Det blir billigare/enklare att använda 5G om jag nu skall undvika blå också.

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det skiljer ca 2 mm på diametern mellan 3 och 5 ledare ;) Men om det är värt ca 7 spänn extra per meter får du avgöra.
    Du behöver för övrigt inte undvika blå som tändtråd i en kabel. Beror lite på hur överskådligt det blir, man får inte låta sig luras att det är en nolla.

9. L
    Medlem Nivå 7
    Hm. Jag ska ha trappkoppling med fler än två omkopplare, då behöver jag fyra ledare (icke jord icke blå) till mitten-omkopplaren. 6G finns väl inte och 2st 2x kablar går inte om ena är blå. Så det blir 2st 4G kablar för att få 4 st använbara ledare.

2x kablar, är den ena blå då ?

Vad använder man till en vanlig enkel lampströmbrytare som bryter fasen utan att använda blå, 4G ?

10. T
    Medlem · Nivå 10
    7 st trappsrömströmställare funkar inte Det måste bli 2 st trapp + 5 korsomkopplare om den skall styra samma lampor.

Men när trappomkopplingen blir så omfattande, då väljer man ofta en lösning med återfjädrande stömställare och impulsrelä.

Redigerat 19 mar 2015 14:11
  11. E
    Medlem · Nivå 23
    Ivedin, till strömbrytare använder man blå (i kablar) då förväxlingsrisken där är mycket liten.

• Laddar…
  12. L
    Medlem Nivå 7
    Jag förstår vad du menar, om man inte vill ha tjock kabel så kan man lägga lite extra på detta.

Ja jag hoppas man kan använda blå till tändledare, annars blir ju alla tänd-kopplingar kabelproblem.

13. L
    Medlem Nivå 7
    Ja du har nog rätt i sak. Men jag ska ha 2st separata trappomkopplingar, och bara en separat koppling med tre omkopplare. Alltså 2+2+3 separerade.

Jag behöver bara en korsomkopplare.

14. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om korsomkopplaren matas med en enda kabel så måste det vara en fyrledare, vilket i praktiken innebär 5 ledare då jag inte tror det finns 4 ledare utan PE. Du bör inte använda två separata kablar, alltså två st parallellt förlagda.

Om korsomkopplaren matas från två olika håll (t.ex från höger till vänster) sett så blir det givetvis två kablar, men i detta fall bör kablarna även innehålla nollan och skyddsjorden för kretsen, för i detta fall agerar strömbrytaren även kopplingsdosa.

Allt detta beror på regeln att en kabel ska innehålla samtliga ledare som hör till kretsen (tur och returledare, t.ex fas+nolla, fas+tändtråd eller tändtråd fram + tändtråd retur), detta bl.a för att magnetfälten ska ta ut varandra, och på överskådlighet. Man får alltså inte dra tändtråden i en kabel och nollan i en annan.

15. L
    Medlem Nivå 7
    Jag vill tolka det som om det sitter en blå och en svart tändtråd i samma terminering i en dosa (som det kan blir i trappkopplingen), då luras man inte. Om det däremot sitter bara blå tändtrådar i samma teminering i en dosa, då har man lurats.