5 658 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Hur dra rör i mark, in i källarvägg.
Tecknade på för fiber för nån månad sen, gjorde en överenskommelse att jag skulle dra rör från en stolpe in i huset för att slippa luftburen tråd till skorstenen.
Marknivån vid stolpen ligger ca 1 meter över marknivån vid huset, det naturliga då vore väll att dra upp röret på muren och borra in i källarens taknivå, men det vore skönt att slippa ha röret på muren och gå direkt in i källaren under marknivå.
Tänkte även kasta ner några extra rör för framtida behov när jag ändå gräver, el till en friggebod och ytterbelysning.
Hur skulle ni dragit in rören ??
Tips och idéer motages tacksamt.
Marknivån vid stolpen ligger ca 1 meter över marknivån vid huset, det naturliga då vore väll att dra upp röret på muren och borra in i källarens taknivå, men det vore skönt att slippa ha röret på muren och gå direkt in i källaren under marknivå.
Tänkte även kasta ner några extra rör för framtida behov när jag ändå gräver, el till en friggebod och ytterbelysning.
Hur skulle ni dragit in rören ??
Tips och idéer motages tacksamt.
När jag gjorde genomföringar så tog jag upp ett hål i väggen, drog igenom slangen och gjöt sedan igen hålen noga. Sedan så drog jag på en jäkla massa kallasfalt, säkert minst en 5-6 varv, så att det skulle tränga in i eventuella hål som skapats. I mitt fall handlar det om en mycket tunn (ca 7-8 cm), oisolerad vägg i betong ca 20-30 cm under marknivå.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det här är något jag också funderat lite över. Att täta runt röret är ju självklart. Men hur hanterar man risken att det kommer vatten genom själva röret som kommer in?
En kabelskyddsslang blir ju typiskt vattenfylld, eller det är något man måste räkna med, den är inte avsedd att vara vattentät.
Om det man leder in är ex. en elservis, så antar jag att man kan täta runt själva kabeln också vid genomföringen. Den går väl oftast öppet när den kommer in i huset. Men om det är fiber så lär man väl fortsätta med rör/slang ända till slutpunkten, då borde det finnas risk att man får in vatten i flexslangen som sedan kan läcka ut ex. vid nästa skarvstycke.
En kabelskyddsslang blir ju typiskt vattenfylld, eller det är något man måste räkna med, den är inte avsedd att vara vattentät.
Om det man leder in är ex. en elservis, så antar jag att man kan täta runt själva kabeln också vid genomföringen. Den går väl oftast öppet när den kommer in i huset. Men om det är fiber så lär man väl fortsätta med rör/slang ända till slutpunkten, då borde det finnas risk att man får in vatten i flexslangen som sedan kan läcka ut ex. vid nästa skarvstycke.
När man lägger kabelskyddsslang gör man ett litet hål på slangen i lågpunkterna då rinner ev vatten ut och kabeln får ligga torrt och bra. Dessutom går man in med slangen så högt som möjligt med lutning från huset då slipper man få in vatten genom slangen. Vill man kan man även täta slangen med först lite mineralull för att sedan avsluta med lite fogskum
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Fogskum körde jag men för att täta runt mina hål. Sen körde jag med någon svart gegga tror det var asfalt ett gäng varv så att det täckte ordentligt. Leca vägg och "puts" på insidan. Bara att skära av överblivet fogskum med en riktigt vass kniv bara. Jag hade tillgång till en Hilti maskin med kärnborr / vattenkylning Något jag rekommenderar att köra med om det är några hål man ska göra och tjocklek. Det blir ju helt perfekt och slimmat hål dessutom.
Bästa är ju att göra det en varm sommardag alt att man har någon byggfläkt som torkar upp evt hål innan man sätter igen så att man inte stänger inne allt för mycket fukt/vatten.
Bästa är ju att göra det en varm sommardag alt att man har någon byggfläkt som torkar upp evt hål innan man sätter igen så att man inte stänger inne allt för mycket fukt/vatten.
Klicka här för att svara