Byggahus.se

50V på 24V-kabel

1. L
    Medlem Nivå 8
    Jag bygger om min cykel och sätter en motor på den som drivs av drygt 50V när batteriet är uppladdat.

Jag hittade på bauhaus en kabel märkt "Li2GYw 2x2,5 max 24V vde100". Som en svart lampsladd såg den ungefär ut som.

Vad säger ni om märkningen av dessa kablar, borde det funka med 50V även om det står 24V? Huvudsaken är kanske att man inte använder den i en 230V-installation? Det är ju en cykel vi pratar om så ingen husinstallation, däremot så skakar och har det ju sig lite.

Vill nämligen ha svart 2x2,5 och riktig lampsladd är ju klenare.

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Det är ganska ovanligt med 24 v kabel. Det brukar vara 50 v eftersom det är gränsen för klenspänning.
    Förr var 100 v vanlig för rkub ( bilkabel)

3. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Vad är det för effekt på motorn? Även om 50V är mer än 12V så blir det ju ändå spänningsfall med åtföljande effektförlust , och 2.5mm² låter i klenaste laget.

• Laddar…
  4. L
    Medlem Nivå 8
    Runt 1000W, 20A vid maxbelastning. Kabeln blir nog bara runt 1m så tyckte 2,5mm skulle räcka? Anslutningarna klarar knappt 2,5 ändå. 5cm närmast batteriet är t.o.m. 1,5mm2 men är så kort sträcka så borde väl inte påverka.

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Om kabeln har märkspänning 24 V är det inte OK att driva den med 50 V. Du försöker ju inte heller att driva en 12 V lampa med 24 V, eller?
    Varför är 5 cm närmast batteriet 1.5 mm2? Det gör kanske inte så mycket för spänningsfallet men den blir lokalt överbelastat och kan brinna av.
    Verkar inte ändamålsenligt.
    Men det är klart, under 50 V kan vem som helst göra vad som helst.
    Köp någon meter vettig högtalarkabel med 6 mm2.

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Vore intressant att se denna kabel som endast "tål" 24 V. Den skulle då ha så tunn och/eller bristfällig isolering att den knappast skulle lämpa sig för en sådan utsatt placering som på en cykelram! Nåja, tycker du att den känns gedigen och kommer tåla stryk, värme, kyla och vatten så tror jag inte 50 V kommer att ge några genomslag som äter upp isoleringen.

1 meter 2.5 mm² och 20 A ger ett spänningsfall på 20*2*1*0.0183/2.5 = 0.3 V eller 0.6% vid 50 V. Det låter överkomligt.

Till sist är det ingalunda fritt att göra vad man vill under 50 V. Även under denna spänning kan man orsaka både brand och elchock. Hade vi inte en tråd om hur farlig 12 V var? Hade det varit en fast installation i en bostad så hade denna installationen varit behörighetskrävande pga effekten 1 kW.

• Laddar…
  7. L
    Medlem Nivå 8
    Tycker inte riktigt din jämförelse passar Tomas_Blekinge, jag pratar endast om vad isoleringen på just sladden/kabeln egentligen borde tåla, 24V känns som väl tilltagen marginal, mer som att den är märkt efter en vanligt förekommande låg spänning... Med blotta ögat kunde man kanske se att det var lite tunnare isolering, speciellt det yttersta lagret. Fast sanningen är ju den att motorn är märkt 36V men jag driver den med 48V så jo lite likt ditt lampexempel är det ändå ;)

Varför det är 1,5mm är för att anslutningarna till batterikontakten (som man löder) inte är större och det blev svårt att löda fast en större kabel än vad stiften var. Sen är det så att motorn lär paja före de 5cm med 1,5mm om jag konstant skulle mata den med 20A.

Men tack för resonemanget Bo.Siltberg ang. kabelns egenskaper. Det handlar nog mest om det mekaniska skyddet skulle jag tro, 50V i sig borde isoleringen klara.

Får hoppas att cykeln inte brinner upp när jag kör omkring. Ladda gör jag ej när batteri är monterat på cykel.

8. O
    Medlem Nivå 2
    Det där är väl silikonisolerad kabel? Den tål höga temperaturer, men isoleringen är väl ganska mjuk och ömtålig. Jag tror att Bauhaus har den för halogenspottar?
    Jag skulle inte tveka att köra den på 50V.

9. L
    Medlem Nivå 8
    Ytterisoleringen var hård som en lampsladd men lite tunnare så den var iaf inte alls som de silikonkablar jag jobbat med tidigare vid spott-indtallation. Så tror inte det var silikon.

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Li2GYw består av PVC i ett lager (ytterst) och silikon (runt trådarna) i ett lager samt tål 90 grader över tid och 180 grader under kortare stunder.

11. L
    Medlem Nivå 8
    Aha ok jag skalade aldrig upp och såg innerledarna, såg bara att det var röd och blå färg på dem.