15 273 läst ·
11 svar
15k läst
11 svar
Byta golvvärmetermostat - problem med sensor i golv
Jag har el-golvvärme i badrummet, och termostaten har gett upp, så ny är inköpt.
Till nya termostaten hör även en ny givarkabel som har helt annorlunda motstånd än den befintliga.
Befintlig givarkabel som ligger i golvet mäter ca 17 kOhm vid 23 grader
Ny givarkabel mäter ca 40 kOhm vid 23 grader.
Jag är inte jättesugen på att dra ur den gamla givaren som ligger i golvet - trots att det teoretiskt sett ska gå.
Jag är livrädd att det inte kommer gå att peta in en ny i VPröret. I synnerhet nere vid böjen lär det vara stökigt.
Så, hur ska jag göra?
Till nya termostaten hör även en ny givarkabel som har helt annorlunda motstånd än den befintliga.
Befintlig givarkabel som ligger i golvet mäter ca 17 kOhm vid 23 grader
Ny givarkabel mäter ca 40 kOhm vid 23 grader.
Jag är inte jättesugen på att dra ur den gamla givaren som ligger i golvet - trots att det teoretiskt sett ska gå.
Jag är livrädd att det inte kommer gå att peta in en ny i VPröret. I synnerhet nere vid böjen lär det vara stökigt.
Så, hur ska jag göra?
Jag har samma problem, min Devireg 520 har numer ett sorligt svartbränt inre och kommer ersättas av en Devireg 530 som har samma givare. Köp en termostat som har samma givardata är mitt tips.
Dra ur golvgivaren och håll tummarna för att det är riktigt gjort, när du ska stoppa i nya sprutar du en halv sekund med siliconspray i röret. Skulle det inte gå så lossa på dörrfodret och lägg ledningen bakom det, pilla bort lite fog mellan plattorna och tryck ned givaren samt laga med fogmassa.
Elmont: Jag hajjar, jag tar tjuren vid hornen och drar ur kabeln. I värsta fall får jag bara ner givaren till golv-vägghörnet, där vpröret böjer 90 grader
Helst hade jag sett någon lösning där man kan trycka nya kabeln med ett verktyg, för att sedan släppa kabeln när man tryckt den hela vägen.
Typ som en dragfjäder, fast en... Puttfjäder(!).
Till er som undrar vilken termostat det är jag köpt?
Det är en Jung: http://www.jung.de/en/online-catalogue/63838520/
Den ersätter en KIMA-termostat.
Helst hade jag sett någon lösning där man kan trycka nya kabeln med ett verktyg, för att sedan släppa kabeln när man tryckt den hela vägen.
Typ som en dragfjäder, fast en... Puttfjäder(!).
Till er som undrar vilken termostat det är jag köpt?
Det är en Jung: http://www.jung.de/en/online-catalogue/63838520/
Den ersätter en KIMA-termostat.
Om du vill ta tjuren igen och fokusera ännu mer på utseende så kan du kolla på Devireg Touch som klarar ett gäng givarkablar.
http://devi.danfoss.com/Sweden/Prof...gs/Compatible-with-multiple-floor-sensors.htm
http://devi.danfoss.com/Sweden/Prof...gs/Compatible-with-multiple-floor-sensors.htm
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Du kan ju trycka ner den med en dragfjäder av plast, klipp av fjädern när du fått ner den till rätt läge. tänk på atyt sätta ett märke på den bef. kabeln innan du drar ur den så att du kan mäta fram att du fått ner den nya till rätt läge.
Skall tillägga att mitt resonemang är teoretiskt, har aldrig behövt prova själv.
Skall tillägga att mitt resonemang är teoretiskt, har aldrig behövt prova själv.
Redigerat:
Nu har jag slitit ut den gamla givaren och provat att trycka ner den nya i vpröret. Givetvis tar det stopp vid golv-vägg-böjen på 90 grader. Silikonet som elmont tipsade om är ju finemang för att få en besvärsfri resa från dosa ner till golv-vägg, men sedan är det kört.
Hempularen: Bra idé. Imorgon skall jag prova att trycka ner givaren med en dragfjäder och sedan låta dragfjäder och givare bli kvar i röret.
Hempularen: Bra idé. Imorgon skall jag prova att trycka ner givaren med en dragfjäder och sedan låta dragfjäder och givare bli kvar i röret.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Stockholm... ja, då är det högst troligt felaktigt gjort av någon svensk byggfirma med polacker som gjort allt eller dyl. Hela Stockholm är väl ett enda stort fuskbygge om ska tro allt man hör om huvudstaden...
Problemet är väl att skitfirmor kan göra ett dåligt jobb och sedan fortsätta i en annan del av stan.
I mindre städer och på landsbygden om en firma göra dåliga jobb så dröjer det inte länge för än alla känner till det.
//Patrik
Problemet är väl att skitfirmor kan göra ett dåligt jobb och sedan fortsätta i en annan del av stan.
I mindre städer och på landsbygden om en firma göra dåliga jobb så dröjer det inte länge för än alla känner till det.
//Patrik
Nu är det för sent för dig Fasting65, men jag har med framgång monterat ett motstånd parallellt över termostaten för att kunna använda "fel" (gammal) givare till en ny termostat.
http://www.byggahus.se/forum/el/203361-golvvarmeproblematik.html
http://www.byggahus.se/forum/el/203361-golvvarmeproblematik.html
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det är antagligen väldigt vanligt att man inte testar att böjen på slangen vid golvet släpper igenom en golvgivare uppifrån innan man bygger igen väggen.
För egen del byggde jag in slangen i väggen flera år innan det var dags att lägga golvet så det var bara att konstatera att det bara gick att få i givare med kabel nerifrån, med hjälp av dragfjäder tills golvet lades. Testade visserligen inte att trycka på med något dragfjäderaktigt uppifrån. Det får bli försök med det om givaren skulle behöva bytas.
Om givarresistansen för en ny termostat avviker måttligt så kan man ju alltid testa om man hamnar helt utanför skalan på vredet eller om det funkar ändå. På en termostat med display kommer det förstås att visa fel värde.
För egen del byggde jag in slangen i väggen flera år innan det var dags att lägga golvet så det var bara att konstatera att det bara gick att få i givare med kabel nerifrån, med hjälp av dragfjäder tills golvet lades. Testade visserligen inte att trycka på med något dragfjäderaktigt uppifrån. Det får bli försök med det om givaren skulle behöva bytas.
Om givarresistansen för en ny termostat avviker måttligt så kan man ju alltid testa om man hamnar helt utanför skalan på vredet eller om det funkar ändå. På en termostat med display kommer det förstås att visa fel värde.
Klicka här för att svara
