Byggahus.se

Ljusslinga i badrum?

1. J
    Medlem Nivå 4
    Törs man använda en fin liten inomhusljusslinga, med platt stickpropp, i ett badrum? Naturligtvis inte just i själva duschutrymmet, och det finns ingen som helst risk att det kan stänka vatten på den. Men fuktigt blir det ju ändå i den typen av rum. Eller är det bara ett "big no-no"...??

• Laddar…
  2. A
    Anonym
    Jag skulle inte ha gjort det!(y)

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om du håller den en meter från duschen och det är någorlunda torrt där så ser jag ingen fara. Men har du ett litet badrum som immar igen helt efter dusch är det kanske inte så lämpligt.

• Laddar…
  4. G
    Medlem Nivå 7
    Kör en ljusslinga som är godkänd för utomhusbruk och som har en transformator så effekten ligger på 12-24V (extremt vanligt bland ljusslingor) så är det nog rätt lugnt säkerhetsmässigt.

• Laddar…
  5. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Bara för att vara petig så är det spänningen som ligger på 12-24V :)
    Annars tycker jag att det var ett bra råd

[edit]
    ...om man nu nödvändigtvis ska ha en slinga i badrummet. Det bästa rådet var att låta bli.

6. G
    Medlem Nivå 7
    Skäms lite, naturligtvis är det spänningen som mäts i Volt :surprised:

7. J
    Medlem Nivå 4
    Kruxet med utomhusslinga är ju att de dels oftast är så himla långa. Och dessutom så "fula"... Jag vill ju ha någon fin liten sak med bara någon meters längd, och inte behöva snurra den flera varv runt rummet :p

Och säg mig (novis som jag är)... vad är det egentligen den största faran? Är risken att grejer blir strömförande och att jag blir grillad? Eller är det att huset ska brinna ner? :what:

8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    En ljusslinga håller precis lika hög säkerhet som vilken annan elprodukt som helst. Det finns ingenting speciellt här. Det gäller som vanligt att använda grejorna så som de är avsedda att användas, i detta fall att titta på, inte hänga tvätt på och inte heller tafsa på alltför mycket. Det kan därför vara olämpligt att placera ljusslingan på "greppvänlig" höjd. Dessutom gäller att grejorna tål den miljö de är installerade i, i stort skiljer man på inomhus och utomhus och då är det främst fukttåligheten man är ute efter. Hamnar den i den torra delen av badrummet krävs inget speciellt här.

• Laddar…