T
Tobbe_3: [citat] Ja, Det går bra och är helt naturligt i vårat trefassystem. Att använda gemensam nolla kräver att det är två eller tre olika faser som matar.
8 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Jag tittade lite snabbt på deras produkter. Även den som de kallar "waterproof" är en litet tveksam konstruktion. Den kommer med monterad nätkabel med kontakt. Oftast så är den typen av nätkablar inte godkända som fast anslutna anslutningskablar. Dvs. ofast så är det inte OK att klippa kontakten och koppla in trafon fast. Hur det är med just den här kabeln är ju lite svårt att
10 svar · 1,5k läst
·
Fotografen
Fotografen: Det går nån meter om det är rakt. Skala upp kabeln annars, men det blir ändå bökigt om det är längre än ett par meter eller mycket krökar. 20 mm är standard för spismatningar och annat som vill ha 5*2,5, långa matningar kan man tom med fördel gå upp till 25 för att slippa stå och slita en hel förmiddag.
6 svar · 4,2k läst
E
EyEr0n: Två faser hade löst ut någonstans. Om det var flera hus så var det förmodligen i närmsta trafo.
4 svar · 1,7k läst
F
-=fullmoon=-: ang mitt tips med magnet var att köra in en dragfjäder i röret/dosan så att man kan leta efter dragfjäderns kula som i princip alltid är i metall. Koppar funkar det inte på och den lilla mängd metall som är i kopplingsklämmor mm tror jag inte man känner av.
52 svar · 7,6k läst
Fotografen
Fotografen: Aha, ok. Finns inte Titanex längre? Min favorit bland gummikabel, blir ju nästan landssorg om den försvunnit!
9 svar · 834 läst
T
Tobbe_3: Jag tror det är viktigt att det framgår vid trådstart eller fråga att rör sig om lantbruksfastighet eller yrkesmässig verkstadslokal med omfattande maskinpark. På anläggningar med huvudsäkring över 25 A, då bör det anges i frågan. Då slipper vi en massa lösningsförslag som passar bäst vid normala villaanläggningar. Då svarar även personer som har kunskaper om dessa tyngre
21 svar · 13,6k läst
S
strömsborg: Tack elmont, jag kollar dessa
4 svar · 1,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Då hade jag antingen satt lampan lite närmare :) eller gjort som Nyfniken skriver. Eller kanske ännu hellre köpt två sladdställ utan strömbrytare och en lös strömbrytare. Varför sladdställ? Jo, man kan inte köpa lösa eurokontakter. Varför två sladdställ i st. f. lös sladd? För att få samma typ av sladd hela vägen. [bild]
10 svar · 23,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Den dimmern klarar varken elektonisk- eller järnkärnetrafo, den klarar bara 230V glödljus och 230V halogen. Den dimmer du ska ha beror på vad det är för transformator, antagligen är det en elektronisk transformator som du har, denna bör fungera om du har elektronisk transformator http://m.clasohlson.com/se/Dimmer-Elko-RS/32-8688
1 svar · 2,4k läst
P
Pucco: AEG är väl bara ett splittrat varunamn nu för tiden. AEG vitvaror är Electrolux. AEG, Milwaukiee och Ryobi elverktyg är TTi från Hong Kong. Mm.... Jag har en liten AEG undercentral i garaget och där står det "Made by GE" i Spanien på jordfelsbrytaren (Riktig General Electric logotyp).
14 svar · 5,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Både och skulle jag säga, men det är två olika personer som "åker dit" vad jag förstår. Handlingen är olaglig. Endast behöriga elinstallatörer eller yrkesmän under överinseende av en elinstallatörer får installera el på en starkströmsanläggning. Mig veterligen har ingen "åkt dit" här. Resultatet är olagligt endast om det inte uppfyller kraven på god
25 svar · 12,7k läst
T
Tobbe_3: Tänk på att damsugaren eller nätaggregatet i en stationär dator är "styggare" laster för en B säkring än en del köksmaskiner där stora delar av belastningen består av värmeelement t.ex. vattenkokare, kaffebryggare.
19 svar · 2,4k läst
GK100
GK100: Ska du ge dig in på detta är det isf 300 mA selektiv typ du ska sätta för att skydda huvudledningen till nya centralen, B-typ är inget för detta fallet och framförallt inte för plånboken. Jag tycker det är lätt överdrivet och lite onödigt att göra så, lägg hellre resurserna på kanske en ytterligare 30 mA i centralen eller en PSA till för något lämpligt objekt.
4 svar · 1,0k läst
T
Tobbe_3: [citat] Vad gäller kabeltjockleken så är den helt ok. 1,5 mm2 FK är minimimåttet på installationskabel i fasta installationer för kraft och belysning. Den kan vanligtvis avsäkras med 10 A. O,75 mm2 rk får bara användas till anslutningskablar samt inne i apparater eller lampamaturer.
10 svar · 1,4k läst
·
pelpet
pelpet: Passar blindplattorna till både eljo och elko? Mellanstyckena fungerar iallafall för att göra kombinationsmontage.
15 svar · 2,2k läst
T
Tobbe_3: Beror lite på hur den är ansluten i elnätet. Är den ansluten till mätartavlan bör man köra minst 5 g 6 mm 2 i en villa med max 25 a huvudsäkring. Är den däremot en grupp från husets huvudgruppcentral kan det räcka med 5 g 2,5 mm2 t.ex. av typ ekkj, ekk, eklk beroende på förläggningssätt. Men det skall alltid kontrollräknas både vad gäller spänningsfall och utlösningsvillkor.
11 svar · 9,1k läst
P
Anonymiserad 151941: Tackar för det:thumbup:
4 svar · 2,0k läst
P
Anonymiserad 151941: Kompletterat och utbytt.
23 svar · 5,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Exakt så. Skulle man sätta en bredvid uttaget så ska man givetvis koppla om så den gruppen inte skyddas av den i centralen också. Då kan inte att någon petar i brödrosten med en gaffel och löser ut JFB (som jag gjorde i somras) sabba ölbryggningen. Och ett fel i ölbryggningsmaskinerna släcker inte hela huset. Någon annan koppling är inte vettig. Då låter man helt enkelt
9 svar · 1,5k läst
F
-=fullmoon=-: Nackdelen med det är väl att transportbolagen vill inte köra luft utan packar sånt på varandra ändå, Jag mottog ett lass idag. Döm av min förvåning när jag faktiskt fick det av kranföraren levererat 1m utanför Dörren dit det skulle. En Eloge. En trevligare kille har jag nog inte träffat på år och dar. Dock var givetvis delar av leveransen lite tillknycklat. Hur fan kan man lyckas
19 svar · 2,2k läst
·
tommib
tommib: Testa. Motorns maxström ligger inom max för den där varvtalsstyrningen så det borde kunna fungera. Jag är dock inte elektriker så det kanske finns någon fallgrop här...
10 svar · 1,5k läst
T
Tobbe_3: Lägg inte pump och kyl/ frys på samma jfb. Det viktiga är att pumpens jfb även skyddar tillhörande cirkpump och värmeshunt. Kyl/ frys skall skyddas av en 30 mA jfb eftersom den är stickproppsansluten. Sedan finns det en risk med kyl/ frys på egen jfb eftersom det kan gå långt tid innan man märker att den har löst ut. Då är det bättre att ha några taklampor på den jfb också. I
6 svar · 707 läst
S
sumo89: [citat] Alla de där kommer garanterat att fungera, vill du bygga trådlöst med flera sensorer i framtiden är mysensors.org också kanon. De har också ett exempel på en pulsmätare. Men det jag ville ha från den där Rossi är att han vill ha många elmätare till samma Arduino. Man mäter pulserna med interrupts och vad jag har förstått så finns det bara två såna pinnar på Arduinon.
21 svar · 2,6k läst
E
el-guran: Du måste kolla att nollan är framdragen till uttaget!!! Kopplar du in hällen och det inte finns någon nolla i uttaget så bränner du kretskortet på 2 röda!!! PROVA FÖRST!!
5 svar · 4,4k läst
·
A
Ashi: Ja det var ju snabbt bekräftat.. mycket riktigt, grupperingen var felmärkt. Stort tack för hjälpen David! //A
2 svar · 940 läst
D
DanneG90: Tack! Hade det i tankarna men var inte riktigt säker!
2 svar · 612 läst
Pingler
Pingler: Hittade detta. Det borde funka http://www.proswede.nu/Tidrelaer/Tidrelarakn-digit/TIDRELA-DIGMULTI-1RT200-1-MODUL-11-253-VACVDC--14-FUNKT/
3 svar · 4,2k läst
L
LRson: Tack för tips! Riva upp golv på övervåningen funkar tyvärr inte (massor av fiskbensparkett...), så det får bli skarvning av rör, kopplingdosa(or), eller undercentral!
5 svar · 2,7k läst
N
Nerre: TS skriver ju "där kabeln kommer hamna", så det borde ju inte vara några problem att lägga dit ett hårt kabelskyddsrör. Och kanske även lägga stenplattor/tegel ovanför för säkerhets skull. Å andra sidan kanske Fortum fixar det om TS talar om att han tänker anlägga väg där?
4 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.