Det beror på vilken sida ekvatorn du bor på...

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
blackadder skrev:
Det beror på vilken sida ekvatorn du bor på...
Jag som trodde att det hade med att göra om påsken var sen eller tidig på året.
Hur gör man i England med deras kontakter?

Ludwig skrev:
Ja, herregud.. vart tog det sunda förnuftet vägen? Jag undrar var på behovstrappan man befinner sig när man funderar över vikten av rättvända kontakter. Långt över översta steget skulle jag tro, eller helt bredvid trappan möjligen!
Då står man inte i trappan. Man åker hiss. Och den går långt ifrån ända upp.

M
Hennke85 skrev:
Jag som trodde att det hade med att göra om påsken var sen eller tidig på året.
Nej nej. Det har faktiskt att göra med hur många bestick du har i besticklådan, hur många chips du har i chipspåsen och hur många hästar du har hemma i stallet.

O
Hon har blivit lurad, alla vet att det krävs en fluxkondensator för att få ordning på dessa problem :D

• Gilla
SkaneErik och 1 till
  • Laddar…
Var det inte någon "juppe" i Umeå som hade nån typ av "uppfinning" som man skulle ha i källaren, som han sålde för dyra pengar till "dom troende" :confused:

C
Hallå, varför hacka på centerpartister?
De kan väl inte hjälpa att det gick dåligt för dem i skolan. Föräldrarna var ju bönder.

Men vänsterpartister, landets intelligentia https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det fanns en historisk apparat där man ofta markerade på kontakten åt vilket håll den skulle sitta.

Det var rörradio av allströmstyp. I sådan radio är ena ledaren i nätkabeln förbunden med apparatens chassie. Chassiet var sedan isolerat av trä eller bakelitlådan. Alla in och utgångar var isolerade av små konsatorer ( 5000 är ?) eller en transformator.
Om man vände kontakten rätt blev chassiet förbundet med elnätets nolla. Detta minskade risken för att " "släppa ut " nätspänning till ansluten extrautr. såsom högtalare trådantenner eller grammofoner vid överslag i kondensatorer m.m.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Det fanns en historisk apparat där man ofta markerade på kontakten åt vilket håll den skulle sitta.

Det var rörradio av allströmstyp. I sådan radio är ena ledaren i nätkabeln förbunden med apparatens chassie. Chassiet var sedan isolerat av trä eller bakelitlådan. Alla in och utgångar var isolerade av små konsatorer ( 5000 är ?) eller en transformator.
Om man vände kontakten rätt blev chassiet förbundet med elnätets nolla. Detta minskade risken för att " "släppa ut " nätspänning till ansluten extrautr. såsom högtalare trådantenner eller grammofoner vid överslag i kondensatorer m.m.
Stämmer!
Vi hade en sån i min barndom.
Det fanns mkt riktigt en markering på kontakten!

Nätansluten radio, sån lyx!

Vi hade batteridriven "reseradio" i sommarstugan, som saknade el.
Ett jättelikt "anodbatteri" på 90 Volt som gav erforderlig arbetsspänning till rören.
Det batteriet höll hela sommaren.
Och sedan fyra 1,5 Volts batterier för glödströmmen. De höll högst ett par veckor.
Men man fick ju bara lyssna på väderleksrapporten och radiodeckaren...

AndersS skrev:
Helt fantastiskt att som bloggaren utgå från att stickkontaktens anslutning påverkar.
Och att det löser sig själv med 90 graders sladdanslutning då de automatiskt hamnar rätt.
Och det här är ju en sagolik tur, eftersom det ju är extremt knöligt, för att inte säga omöjligt, att använda båda brunnarna om man måste vända kontaken så att den täcker den andra brunnen... Tur där! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.