A
andersgd: Tack för tipset! Ska prova!
5 svar · 2,1k läst
·
D
David Andersson: Tack så jättemycket för hjälpen! Testade nu och mycket riktigt låg de på samma fas. Tror jag låter det vara. Om jag inte räknat fel kostar strömmen för att tända lampan någon minut ungefär 1 öre så det spelar ju inte så stor roll... Var lite fundersam bara så att det inte var något farligt.
4 svar · 2,3k läst
·
M
MarcB: Yepp, tänkte 2-3cm på varje sida borde gå utan att det känns konstigt. Tack!
7 svar · 3,0k läst
·
A
aleklint: Ja, tar dit en elektriker så får han titta på det hela, förhoppningsvis kan han ju installera kabeln i samband med att han ska koppla in spisen o det, vore ju smidigt. men nu har jag lite mer kött på benen, tack för alla svar, kanon!
22 svar · 3,0k läst
·
S
Skyria: Ursäkta sent svar, jul och allt vad det är kom emellan! Jag tror nog efter lite eftertanke att det stämmer som ni säger att det kan vara rör till radiatorerna, känns däremot inte som att någon tilläggsisolering gjorts då väggarna är rätt tunna redan. På motsatt vägg i huset som är ett förrådsutrymme finns likadant rör men som är utanpåliggande däremot, kanske valde man en
4 svar · 3,7k läst
·
T
Tobbe_3: Säkringar före mätaren har man alltid och dom kallas huvudsäkringar om det är anslutet till elverkets elnät. Är det däremot en privat undermätare då finns det alltid säkringar i matande ända på kabeln. Dom säkringarna dimensioneras till den använda kabelarean och den baelastning som man dimensionerar för. Naturligtvis skall alla ingående komponenter tåla föregående säkrings
1 svar · 4,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Det finns många åsikter om hur man ska göra med kyl och frys och jordfelsbrytare. Dock ser inte jag någon anledning att lägga kyl och frys på en egen jordfelsbrytare i en lägenhet. I en lägenhet finns ju i princip inget som kan lösa en jordfelsbrytare medans man är borta. Eller ja, det ska vara om man har ett uttag på sin balkong där man har en stickkontakten för julbelysning
9 svar · 1,8k läst
E
elmont: Dessutom fungerar det bättre med ljusrelä än astrour, ett ljusrelä tar "hänsyn" till om det är klart och ljust eller om det är svarta tunga skyar som täcker skyn. Det kan skilja flera timmar mellan när belysningen bör tändas/släckas beroende på hur "molnigt" det är.
11 svar · 1,3k läst
·
Alfredo
Alfredo: Ja som någon skrev är ju förbrukningen inte direkt jämt fördelad över året. Sommarmånaderna är i det närmaste försumbara jämfört med en kall januari. Så här fördelas vår förbrukning över året: [bild]
18 svar · 32,3k läst
·
Snailman
Snailman: Ok, var ska de placeras, i korridorer vardagsrum, eller även i sovrummen? Har förberett för avkännare på vattenmätare och knapp vid ytterdörren för att fjärrstyra avstängning av vattnet.
21 svar · 26,3k läst
·
Müssli
Müssli: Gå in på Biltema och sök på 24414. Uttaget kallas för "slutdosa" där men det namnet har jag aldrig hört förut. Slututtag eller M1-uttag kallar jag dem. :)
24 svar · 11,0k läst
·
T
Tobbe_3: Nu är vi inne helt andra saker. Nu är det betydligt allvarligare när det gäller kretsschemat för själva centralen och dess matning. Den första svaret gällde enbart i vilka " hål" man ansluter kablarna i en krets som matas av en kontaktschema. I det fallet är det placeringen av apparaterna som avgör hur man gör. Det finns vedertagna byggsätt av centraler hjälper en användare att
8 svar · 2,7k läst
A
Asås: Hmmm, kan man inte klassa det som ett dolt fel? :rolleyes: "det ska inte finnas golvvärme i det här rummet"
5 svar · 1,8k läst
·
P
Peter_K: La min beställning på Elbutik.se så får vi se hur spotarna ser ut i verkligheten. Beställde fördragen PM slang en massa uttag dosor mm. Går ju alltid att komplettera med det som saknas senare. Var faktiskt samma priser på Renova prylarna på Hornbach som på web butiken, billigt blev det ändå inte 😱
20 svar · 3,8k läst
F
-=fullmoon=-: Det låter helt klart som en bättre lösning att sen byta alla brytare mm på sikt. Tänkvärt att de må vara dyrare men själva "klicket" är mycket bättre och att man kan ha kompletta serier mm. Billighets kravs finns normalt sett INTE i kompletta serier och dessutom så tar de både tid att montera och är inte lite gedigna.
14 svar · 13,0k läst
·
bonnier
bonnier: Nja det var L1:1 jag tittade på, men bara på den övre delen av bilden, dvs. ovanför den "röda" beteckningen "L1:1". Nu ser/förstår jag att man kan sänka blicken och hitta ledig plats på nedre delen av det bilden visar också. Precis som installationsanvisningen visar :) Jag antar att jag blev förvirrad av vit och röd "L1:1" och platser ovanför och nedanför... Jag skall på det igen
4 svar · 2,8k läst
·
Hamillton
Hamillton: Tack Bo. Den mindre hilaluckan skulle säkert fungera. Eller: Odjurets idé skära av stutsen av det befintliga ventilgallret. Ett par poppnitade gångjärn och en lås magnet så har man en diskret lucka. En murventil i gjutjärn skulle också funka, har rätt storlek. Tack för hjälpen!
5 svar · 1,9k läst
·
T
Tobbe_3: Det är omöjligt att ge ett bra svar på den frågan utan att veta förutsättningarna. Man behöver veta vilken kabelarea inst är utförd med. Vid 10 a enfas, då är ofta kabeln 3 g 1,5. Denna kabel är något för klen att säkras 16 a i ditt fall. Vid trefas 16 a behövs 5 g 2,5. Men den markförlagda kabeln kan vara t.ex ekkj 3g2,5 + 2,5. Den kabeln kan säkras med 16 a och då kan man
2 svar · 1,3k läst
H
hcb: Tänk på att färgtemperaturbegreppet (så vitt jag förstått) förutsätter svartkroppsstrålare (glödlampor, med eller utan halogen) och inte är direkt applicerbart på ljuskällor med icke-kontinuerligt spektrum. CRI "color rendition index" är minst lika viktigt.
7 svar · 10,5k läst
·
O
Odjuret: Jag tycker det låter som en bra idé! lägg pengarna på en ordentlig genomgång av elen och byte av centralen. Det känns som att det är en större risk att du dör av el än av asbest.... Fördelen är att el dödar direkt det gör inte asbest.... Den gör det långsamt....:)
45 svar · 14,0k läst
·
H
Hus-kvarna: Jag kan tänka mig att slänga mina dosdimmers om nån annan uppfyller mina krav, dvs Kunna styras med puls från trådad strömbrytare och trådlöst. Vill endast använda återfjädrande strömbrytare. Verkar inte funka så med dessa utan måste användas med vippströmbrytare.
4 svar · 804 läst
C
corre: Har inte ett tips tidigare varet att hänga på en resistiv last med lagom effekt, tex en värmefläkt eller bygglampa? Den kan då absorbera spänningstransienter snabbare och jäma ut lite uppåt.
7 svar · 11,2k läst
D
Donald-Duck: Det finns fem olika standarder för vad 54G i en 7-polig kontakt ska användas till. Enligt DIN 72552 så ska 54G användas till elektriskt styrning av broms på släpvagn. Men eftersom den nästan inga släpvagnar har elektriska bromsar så får den också användas till: +12V permanent +12V via tändningslås Dimbakljus Backlampa
45 svar · 32,4k läst
·
tommib
tommib: Svårt att se hur det ser ut i ändarna men det är inte så att du kan vika upp plåten i ändarna 90 grader för att på så sätt komma åt fästena för röret? Eller dra plåten ut från mitten på bägge sidor?
1 svar · 4,9k läst
·
GK100
GK100: Motorskydd behöver du inte men däremot en arbetsbrytare dvs en strömbrytare utan överströmsfunktionerna att använda om man ska jobba med pumpen. Tex något liknande denna: [bild]
22 svar · 8,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Ja, man mäter mot centrum. Om flera dosor sitter på höjden, t.ex två st, då mäter man mot en punkt mitt emellan.
8 svar · 35,3k läst
P
pelleprognos: Tror att jag hittade felet (tillsammans med en elkompis) idag. Som jag förstod det så mätte han resistensen vid stolparmaturen som jag har kopplat ur. Han misstänkte utifrån mätvärdet att ledningen mellan garage och stolpen inte var riktigt frisk. Vi kopplade bort ledningen i garaget och efter det så håller säkringen. Kom att tänka på då jag för ca 6-7 år sedan grävde bort en
20 svar · 7,8k läst
Müssli
Müssli: [citat] Jordledaren ska inte kopplas in om det inte finns några andra jordade apparater i samma rum. Uttaget på bilden är ojordat så sannolikt är inget annat i rummet jordat heller.
10 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.