T
Tobbe_3: Satte du i kontakterna åt samma håll på maskinerna du drog ur kontakten på. Att byta plats på fas nolla kan ha en avgörande betydelse på en maskin med jordfel. Antingen hamnar jordfelet nära fasen och får bortåt 230 v eller hamnar det vid nollan och matas med 0 v och upphör att verka.
2 svar · 4,6k läst
C
Ciki: Klarar meanwell styras med vippknapp?
18 svar · 3,8k läst
P
Pärran: Föresten vad döper jag centralen till? Denna matas direkt från huvudsäkringarna i fasadskåpet. Finns ytterligare centraler: Garaget matas från huvudsäkringarna i fasadskåpet. Vedförrådet/kallgarage matas från från fasadmätarskåpet via tre st 16A säkringar Lgh ovanpå garaget matas från centralen i garaget via 3st 16A säkringar.
7 svar · 1,9k läst
P
Peter_K: Har kollat runt lite på flexslang med fördragen FK och G-Flex verkar vara vanlig. Är den ok att dra i om man skulle behöva göra om något?
6 svar · 2,1k läst
P
pjkw: Kölhalning och spöstraff kan avbokas, nu har jag satt dit ett ojordat uttag. Jag trodde inte det skulle få plats i dosan där jag skulle ta elen ifrån så jag köpte ett infällt uttag med förhöjningsram, men jag hade fel, gick bra utan förhöjningsramen!
21 svar · 5,3k läst
·
Y
Yrrol: Dessa halogen/glöd(?)lampor går ju sönder hela tiden, borde väl finnas led som dels håller och som inte blir så varma?
2 svar · 3,0k läst
·
S
sa_mmy88: Markera hålet med skruv så länge så kan du ändå måla o göra färdigt taket! Sen provborra i liknande matrial på en spilbit innan du borrar i taket. Brukar vara bättre att gå ner någon mm än att gå upp någon mm på håltagningen annars är risken stor att spottarna trillar ner.
7 svar · 4,6k läst
·
P
Peter_K: Ventilationen blir inget problem då det är ett stort utrymme 60x60 och drygt 2m högt. Tillgängligheten kan väl diskuteras då man kommer bli tvungen att dra fram en fullhöjds kyl för att komma åt utrymmet men å andra sidan hur ofta måste man göra det efter installationen? Inte mycket bättre att lägga drivdonet ovanpå undertaket.
2 svar · 2,0k läst
G
Grottan: Blir väl ett problem med debiteringsmätning i ett villakvarter då ett abonnemang inte får försörja flera fastigheter, i ett hyres/insats komplex så är det ju en fastighet men många intressenter så där är det ju helt klart lönsamt att köpa ett abonnemang och sedan dela på den kostnaden enligt någon nyckel
47 svar · 9,2k läst
·
Jiiwas
Jiiwas: Det ska nog inte vara några problem. Har för mig att det finn en monteringsbricka till CYB-uttagen men "usb-hållare"
9 svar · 4,5k läst
T
Tobbe_3: Det betyder att man kan betrakta dina rum som riskrum som skall förses med jordfelsbrytare vid utökningar. Det som kan diskuteras är tvättstugan i en villa där tvättningen i huvudsak sker i tvättmaskin. Det rummen räknas som ett torrt rum. Men samtidigt skall det göras en riskbedömning av delar av rummet kan behöva skydd mot vattenbesprutning.
11 svar · 10,9k läst
F
-=fullmoon=-: Jag brukar iaf normalt sett aldrig köra Takdosor i Badrum mm. Dock så de få kopplingsdosor man sätter brukar ju vara för spottar mm och de vänder jag alltid ut i hallen. Brukar bli smidigare för plattsättaren och sen så ser det "profsigare" ut än att man har massa vita doslock i badrummet. Men man får idag göra det men många lever på det gamla att man bara gör rörutsläpp till
8 svar · 17,2k läst
Janus82
Janus82: Fast FK är ju inte så förtvivlat dyrt om man köper korta längder. Clas Ohlson säljer ju 10m längder för 39 kr och de 9,9 meter som blir kvar passar ju fint i "bra-att-ha"-lådan. Förr eller senare ska en till dimmer kopplas i någonstans och då behövs det en decimeter till så efter 100-150 år har alla 10 meter tagit slut. :p
4 svar · 4,2k läst
·
T
Tobbe_3: Nej knappast. Övergå till cat 6. Teletekniska kablar som är osymetretiska är mest ett problem eftersom dom lätt kan funka som utjämningsledare i elnätet vid ev. elfel. Då är risken stor att det verkliga felet först kammofleras och sedan börjar kabeln att brinna.
2 svar · 2,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Ha, Ha. Vilket bra sätt att dölja ett hemmapul. Den som eventuellt ser detta måste omgående anta att ett stressat och aningen slarvigt proffs varit framme. :)
12 svar · 8,4k läst
S
Slugge: Om du bläddrar ner lite kommer du till något som kallas "liknande ämnen" där kan du nog hitta en lösning om detta är ett problem för dig.
3 svar · 2,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Har du 120 cm fritt från badkarsblandaren fram till kanten av tvättmaskinen? I så fall klarar du elsäkerhetskraven, annars inte.
1 svar · 1,6k läst
T
Tobbe_3: Det är väldigt viktigt att skyddsjorden gul/grön blir rätt ansluten. Dom andra bör också vara rätt, men i ditt fall ingen större fara med ett fel. Grå och svart är en ovanlig kombination , däremot var svart och vit en vanlig kombination före 1970 .
4 svar · 4,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Inte överbelastning utan av mekaniska skäl, man vill minska risken att den går av, detta eftersom PEN-brott leder till omedelbara och allvarliga faror för både personer och elmateriel. Alla skyddsjordade delar får 230 V mot jord (den jord vi står på), och elapparater kan få 400 V i sig.
7 svar · 13,7k läst
pelpet
pelpet: Om man ändå ska förbereda för knx - hur bygger man en kanalisationsnät för KNX? Måste man verkligen ha ett fullständigt stjärnnät eller kan man man köra slingor till eluttag och annat? Jag har försökt hitta info om detta men det var svårt.
8 svar · 1,7k läst
·
T
Tobbe_3: Metod 1 funkar utmärkt. Skall du däremot ha speciallösningar med fler än två strömbrytare ihop med trappkoppling m.m då är metod 2 ett bättre alternativ
1 svar · 2,7k läst
·
J
JohanLun: Jag återanvände den klammer som satt där sen troligen 30-40 talet... Bilden var en illustration för typen av klammer då jag inte vet namnet... Putsen var svårt att få plugg att dra i, och när jag provade blev det lätt så att allt sprack eller inte fäste, man fick spacka och byta infästningspunkt och klammeravstånd blev bara skit. Så eftersom det satt på detta sätt när elen drogs
22 svar · 18,1k läst
T
Tobbe_3: Att det är svårt hitta idag beror på säkerjetsregler och att passa i standarddosor. Det fanns nästan platta ojordade vägguttag utan petskydd för 40 år sedan. Ett sådant utan "brunnar" och petskydd är inte tillåtet att sälja idag. Sedan tillkommer krav på skyddsjordade vägguttag vid all nyinstallation idag. Om du har så trångt ett ställe , då kan vara bättre att tabort det
8 svar · 4,8k läst
J
Jme: Det finns en JFB i elcentralen ("proppskåpet") så det verkar ok. Tack för alla tips och råd!
11 svar · 26,0k läst
·
D
difference: LVI kunde inte säga något, de hänvisade till återförsäljare. Haha. Nåja. Ringde en ELON som beställer från LVI. 820 kr går en ny termostat på. Motsvarande ny radiator kostar 3000-4000 kr. Så det blev en beställning av termostat.
4 svar · 7,0k läst
tommib
tommib: Denna kanske kan vara något. Luftbutiken har ju ett stort utbud i största allmänhet... http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/289-ostberg-kanalflakt-ck-100-a-24l-s.html
10 svar · 2,6k läst
C
calle336: Ja det är redan draget 2,5mm2 tänkte om man skulle paralellkoppla men vissste inte om man fick göra så så struntade i det. Å nu fick jag ju svaret att man inte får de så då blev det ju rätt :)
14 svar · 4,8k läst
T
Tobbe_3: Du måste fixa en nolla till strömbrytardosan. Den finns med största sannolikhet i kopplingsdosan eller takdosan där dom två kablarna kommer ifrån. Är huset byggt mellan 1970 - 2000 då är troligtvis fas svart och tändtråd brun. I det fallet kommer du att hitta en skarv med blå trådar som skall vara nolla. Då behöver det dras i en blå fk ner till strömbrytardosan. Men färger skall
3 svar · 29,9k läst
H
Hus-kvarna: Tack. Där har vi ett bra alternativ :) Ska på en av väggarna göra infällda hyllor i väggen. Översta våningen får bli kapsling likt denna. Sen ett lock man tex tapetserar med samma tapet som övriga väggar. Kommer bli en dröm att koppla där i :)
2 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.