Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ja, det är ett sätt att signallera att det är nåt lurt här.
Ok då använder jag 5G till korsomkopplaren och därav är blå en tändtråd i den omkopplaren.Bo.Siltberg skrev:Om korsomkopplaren matas med en enda kabel så måste det vara en fyrledare, vilket i praktiken innebär 5 ledare då jag inte tror det finns 4 ledare utan PE. Du bör inte använda två separata kablar, alltså två st parallellt förlagda.
Om korsomkopplaren matas från två olika håll (t.ex från höger till vänster) sett så blir det givetvis två kablar, men i detta fall bör kablarna även innehålla nollan och skyddsjorden för kretsen, för i detta fall agerar strömbrytaren även kopplingsdosa.
Allt detta beror på regeln att en kabel ska innehålla samtliga ledare som hör till kretsen (tur och returledare, t.ex fas+nolla, fas+tändtråd eller tändtråd fram + tändtråd retur), detta bl.a för att magnetfälten ska ta ut varandra, och på överskådlighet. Man får alltså inte dra tändtråden i en kabel och nollan i en annan.
Tack, det ska jag göra. Jag måste ju ändå ha några vägguttag. Plötsligt har man nytta av alla fem ledare i den trappkopplaren.Tobbe_3 skrev:
Nja.Tobbe_3 skrev:
Med sparkoppling räcker det alltid med 5-ledaren. Men sparkoppling + korskoppling = ej sant, så det går ju inte i detta fall.
Klicka här för att svara