2 287 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Elfirma/Elektriker i Vara eller närområde?
Medlem
· Västergötland
· 4 inlägg
Tja! Första inlägget här på byggahus.se
Jag är väldigt nyinflyttat i Vara. Och nu hade jag tänkt att jag skulle börja renovera och göra iordning mitt biorum och matrum/allrum. Och iom det så vill jag dra ny el och nätverk i väggen, då all el som är dragen är ojordad.
Det jag behöver hjälp med är att installera en jordfelsbrytare och nytt proppskåp med automatsäkringar för att säkra upp för framtiden när vi renoverar huset. Dra all el har jag för mig jag får göra, men inte koppla in den i skåpen. så det kan jag lösa själv, behöver bara veta vad som ska handlas in och ungefär hur mycket av allt man behöver ha till det. och pris på inkoppling sen.
Så är det någon som har något bra förslag på en vettig elektriker som kan göra dessa saker åt mig. Och allt detta för en vettig peng så det inte kommer fakturor på hutlösa summor senare.
Mvh Sebastian
Jag är väldigt nyinflyttat i Vara. Och nu hade jag tänkt att jag skulle börja renovera och göra iordning mitt biorum och matrum/allrum. Och iom det så vill jag dra ny el och nätverk i väggen, då all el som är dragen är ojordad.
Det jag behöver hjälp med är att installera en jordfelsbrytare och nytt proppskåp med automatsäkringar för att säkra upp för framtiden när vi renoverar huset. Dra all el har jag för mig jag får göra, men inte koppla in den i skåpen. så det kan jag lösa själv, behöver bara veta vad som ska handlas in och ungefär hur mycket av allt man behöver ha till det. och pris på inkoppling sen.
Så är det någon som har något bra förslag på en vettig elektriker som kan göra dessa saker åt mig. Och allt detta för en vettig peng så det inte kommer fakturor på hutlösa summor senare.
Mvh Sebastian
Hejsan!
Välkommen till Vara! (Bor i Vara)
Ja e elektriker på Imtech Elteknik som har filial i Vara!!
Eftersom jag e montör har jag dålig koll på pris till kund o allt de där men du kan få nr som PM till en projektledare så kan du kolla me han angående om vi har gubbar över och vad vi tar i pris!!
Skickar PM strax....
/hpnisse
Välkommen till Vara! (Bor i Vara)
Ja e elektriker på Imtech Elteknik som har filial i Vara!!
Eftersom jag e montör har jag dålig koll på pris till kund o allt de där men du kan få nr som PM till en projektledare så kan du kolla me han angående om vi har gubbar över och vad vi tar i pris!!
Skickar PM strax....
/hpnisse
Sebastian Jensen, du får inte göra nått arbete med el som är avsedd att anslutas till elnätet om du inte har behörighet eller arbetar "under" en behörig installatör. Tex. inte dra rör, tråd, lägga kabel kabel mm mm. Så INNAN du börjar "fixa" kom överens med en behörig installatör om hur ni ska göra. Gör du installationen själv för att sedan ta dit någon behörig är risken mycket stor att h*n vägrar befatta sig med din anläggning
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är en vanlig missuppfattning att man kan göra "allt det tråkiga" som slangdragning, sätta dosor och dra tråd själv för att sedan ringa en elektriker som kopplar ihop det hela. Detta är fullständigt felaktigt, men har uppkommit eftersom att vissa firmor ändå tillåter det upplägget.
Dessutom är uppfattningen om att förarbetet skulle vara det "tråkiga" och att ihopkopplandet skulle vara det krångliga totalt galet! Det är all planering, materialkunskaper, kunskaper om hur olika saker ska lösas (som kommer genom erfarenhet), förläggning av slang och idragning av rätt antal trådar för att få rätt funktioner som är det krångliga. Att koppla ihop dosor kan vem som helst göra nästan om man bara förklarar hur man ska göra. Det är mest färg på färg eftersom att allt "tänk" redan har skötts.
Pratar vi materialkunskaper så om man t.ex. ska installera spottar så måste man ha helt klart för sig från början exakt vilka produkter man tänkt sig använda för att vara säker på att man ska få ihop det hela.
Det är väldigt svårt att bara dra och sedan hålla tummarna för att elektrikern sedan löser det med sin kunskaper.
//Patrik (också elektriker)
Dessutom är uppfattningen om att förarbetet skulle vara det "tråkiga" och att ihopkopplandet skulle vara det krångliga totalt galet! Det är all planering, materialkunskaper, kunskaper om hur olika saker ska lösas (som kommer genom erfarenhet), förläggning av slang och idragning av rätt antal trådar för att få rätt funktioner som är det krångliga. Att koppla ihop dosor kan vem som helst göra nästan om man bara förklarar hur man ska göra. Det är mest färg på färg eftersom att allt "tänk" redan har skötts.
Pratar vi materialkunskaper så om man t.ex. ska installera spottar så måste man ha helt klart för sig från början exakt vilka produkter man tänkt sig använda för att vara säker på att man ska få ihop det hela.
Det är väldigt svårt att bara dra och sedan hålla tummarna för att elektrikern sedan löser det med sin kunskaper.
//Patrik (också elektriker)
Redigerat:
jag rekommenderar verkligen Anders som jobbar på Lundmarks El, Vedum.Sebastian Jensen skrev:Tja! Första inlägget här på byggahus.se
Jag är väldigt nyinflyttat i Vara. Och nu hade jag tänkt att jag skulle börja renovera och göra iordning mitt biorum och matrum/allrum. Och iom det så vill jag dra ny el och nätverk i väggen, då all el som är dragen är ojordad.
Det jag behöver hjälp med är att installera en jordfelsbrytare och nytt proppskåp med automatsäkringar för att säkra upp för framtiden när vi renoverar huset. Dra all el har jag för mig jag får göra, men inte koppla in den i skåpen. så det kan jag lösa själv, behöver bara veta vad som ska handlas in och ungefär hur mycket av allt man behöver ha till det. och pris på inkoppling sen.
Så är det någon som har något bra förslag på en vettig elektriker som kan göra dessa saker åt mig. Och allt detta för en vettig peng så det inte kommer fakturor på hutlösa summor senare.
Mvh Sebastian
PM:a om du vill veta mer.
Medlem
· Västergötland
· 4 inlägg
Jo det är just därför jag frågar efter en firma så jag kan ta kontakt med dem, och ta reda på hur jag ska gå till väga med allt detta. Fullt medveten om att man inte får göra allt själv, men som sagt så vill jag ta kontakt med en firma så jag vet vad jag får göra. Allt för att skynda på och spara pengar. då jag vill ha klart dem två rummen under påskveckan. (Finns inget värre än halvfärdiga projekt)elmont skrev:Sebastian Jensen, du får inte göra nått arbete med el som är avsedd att anslutas till elnätet om du inte har behörighet eller arbetar "under" en behörig installatör. Tex. inte dra rör, tråd, lägga kabel kabel mm mm. Så INNAN du börjar "fixa" kom överens med en behörig installatör om hur ni ska göra. Gör du installationen själv för att sedan ta dit någon behörig är risken mycket stor att h*n vägrar befatta sig med din anläggning
Medlem
· Västergötland
· 4 inlägg
Som jag skrev ovanför så är det just av denna anledning jag vill få tag på en elektriker för att se vad jag får göra själv, eller om han vill göra det själv. Man vill ju självklart spara så mycket pengar som möjligt på att göra själv, men som du säger är det inte alltid bäst att göra själv.Patrik_Hed skrev:Det är en vanlig missuppfattning att man kan göra "allt det tråkiga" som slangdragning, sätta dosor och dra tråd själv för att sedan ringa en elektriker som kopplar ihop det hela. Detta är fullständigt felaktigt, men har uppkommit eftersom att vissa firmor ändå tillåter det upplägget.
Dessutom är uppfattningen om att förarbetet skulle vara det "tråkiga" och att ihopkopplandet skulle vara det krångliga totalt galet! Det är all planering, materialkunskaper, kunskaper om hur olika saker ska lösas (som kommer genom erfarenhet), förläggning av slang och idragning av rätt antal trådar för att få rätt funktioner som är det krångliga. Att koppla ihop dosor kan vem som helst göra nästan om man bara förklarar hur man ska göra. Det är mest färg på färg eftersom att allt "tänk" redan har skötts.
Pratar vi materialkunskaper så om man t.ex. ska installera spottar så måste man ha helt klart för sig från början exakt vilka produkter man tänkt sig använda för att vara säker på att man ska få ihop det hela.
Det är väldigt svårt att bara dra och sedan hålla tummarna för att elektrikern sedan löser det med sin kunskaper.
//Patrik (också elektriker)
Det korta svaret är väl att du inte får göra någonting alls. Sen kan man få tag på en bra elektriker som accepterar att man gör vissa moment men det ska du nog inte räkna med. Många elektriker vill inte ens att man köper materialet.
Till sist finns det jättetrevliga elektriker som låter en beställa och bygga ihop den nya centralen för att sedan kontrollera den och montera upp den, men den killen var inte så lätt att hitta
Oftast vill dessa elektriker ha en högre timtaxa för den tid de faktiskt är på plats, vilket är fullt förståeligt och acceptabelt. Som patrik så tycker jag nämligen att det är roligt att planera och läsa på och betalar gärna en slant för att få göra det.
Till sist finns det jättetrevliga elektriker som låter en beställa och bygga ihop den nya centralen för att sedan kontrollera den och montera upp den, men den killen var inte så lätt att hitta
Oftast vill dessa elektriker ha en högre timtaxa för den tid de faktiskt är på plats, vilket är fullt förståeligt och acceptabelt. Som patrik så tycker jag nämligen att det är roligt att planera och läsa på och betalar gärna en slant för att få göra det.
Medlem
· Västergötland
· 4 inlägg
Nee antar att han inte blir lätt att hitta, men allt blev lite bråttom när jag kom på att jag är långledig under påsken. Vilket gör att jag hinner renovera rummen, men elen måste ju vara med också annars är det ju ingen ide att börja.Hatar att ha halvfärdiga projekt.tommib skrev:Det korta svaret är väl att du inte får göra någonting alls. Sen kan man få tag på en bra elektriker som accepterar att man gör vissa moment men det ska du nog inte räkna med. Många elektriker vill inte ens att man köper materialet.
Till sist finns det jättetrevliga elektriker som låter en beställa och bygga ihop den nya centralen för att sedan kontrollera den och montera upp den, men den killen var inte så lätt att hitta
Oftast vill dessa elektriker ha en högre timtaxa för den tid de faktiskt är på plats, vilket är fullt förståeligt och acceptabelt. Som patrik så tycker jag nämligen att det är roligt att planera och läsa på och betalar gärna en slant för att få göra det.
Detta har redan skrivits men jag tror att det tål att upprepas.Sebastian Jensen skrev:
Du får inte göra någon som helst del av elinstallationsarbetet själv!
Elinstallationsförordningen (SFS 1990:806) säger:
Drar du exempelvis rör, spikar dosor eller liknande elinstallationsarbete bryter du mot förordningen och kan dömas till straff.
Att sedan vissa elektriker går med på detta upplägg gör inte ditt förfarande mindre brottsligt! Du kan inte komma överens med en elektriker och därmed undgå att du begår ett brott.
Att det i praktiken är ett förekommande upplägg som kan vara praktiskt för båda parter är en annan sak. Brottsligt är det likafullt.
Välkommen till forumet för övrigt!
Klicka här för att svara
