Byggahus.se

Kontaktor till Spisen

1. 4
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Kort och gott jag vill stänga av spisen när jag larmar på mitt hus med ett verisure larm.

Verisure har en "smartplugg" som går att programmera av/på när larmet sätts på/av.

Min tanke var att sätta i ett uttag bredvid elpanelen, med stickpropp från smartpluggen dra en kabel till en kontaktor i elskåoet. Kontaktorn ska sedan stänga av/på spisen.
    Funderar på följande kontaktor:
    http://www.clasohlson.com/se/Kontaktor/Pr363123000#moreinfo

Tror ni min idé funkar?
    (Jag ska be en elektriker koppla in allt)

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Om du ska be en elektriker om hjälp tycker jag att du ska fråga elektrikern hur han tycker att ni ska lösa "problemet", då slipper du ev problem med att han inte tycker att "din" lösning är OK. Skulle du inte ha tagit hjälp kommer ju frågan i lite annan dager.

3. T
    Medlem · Nivå 10
    Elektriskt fungerar den lösningen under förutsättning att verisure kan hantera induktiva laster.
    Men det blir en lite udda lösning med stickproppsförsedda manöverledningar.
    Men som redan sagts så prata med elektrikern som skall göra jobbet hur han vill lösa det. Han kanske vill bygga in alltihopa i en kapsling med vägguttag och manöversäkring.

Alternativet är om verisure har en variant för fast installation som dom säljer till elektriker.

Redigerat 24 mar 2015 14:11
  4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag är inte elektriker. Men jag tror inte att det är OK att styra en fast installerad pryl (kontaktorn) via en stickproppsinkopplad styrning.

Kontaktorn som sådan ser vid en snabb kontroll av specen OK ut. Men jag är lite osäker på om en spis (induktion?) numera är en rent resistiv belastning. Om den inte är att betrakta som rent resistiv, så måste man titta lite mer detaljerat på vilken brytförmåga kontaktorn har för olika lasttyper.

5. 4
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Först och främst tack för snabba svar.

Jag kommer fråga elektrikern hur man kan göra. Bara det att jag är nyfiken och vill ha lite hum innan jag frågar elektrikern. Annars är det lätt att det blir mycket missförstånd.

Spisen jag hade tänkt köpa är:
    http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/siemens-eh651fe17e

Tyvärr har inte verisure något för fast installation.

Stora frågan är om man får styra ett fast relä med en stickpropp... Känns inte helt rätt enligt boken, men verkar vara det enda sättet.

6. E
    Medlem · Nivå 23
    Är det inte vettigare med en brytare ?

7. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Inte om man vill att det ska fungera automatiskt när man larmar huset. Detta är en anledning bland många att jag valde ett larm från DSC.

8. 4
    Medlem Nivå 6
    Bara för jag blev nyfiken. DSC?

Hur som helst, nu har jag ett verisure larm som jag inte kan göra mycket åt då min bättre halva har bestämt att vi ska ha ett sådant. Bara göra det bästa åt situationen....

Min fråga är igen, är det ok enligt den blå boken (el säkerhetsregler etc..) att koppla ett vanligt eluttag med stickkontakt och styra en fast installation ?

9. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Vad får dig tro att det inte skulle vara ok? Rätt utfört finns inget som hindrar dig.

10. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Finns kanske inget direkt förbud, men det känns lite sådär. Och onödigt med en (brummande) kontaktor som går större delen av tiden. Standarden rekommenderar numera energibesparande åtgärder såsom frånkoppling av belysning, spis och annat som inte behöver ha ström närt man är borta. Så det borde finnas mer lämplig materiel, dels bistabil kontaktor och bättre styrning som t.ex tillåter manuell manövrering utan att behöva rycka i stickproppar. Men det är kanske för tidigt för att de ska finnas framplockade kombinationer som är lämpliga?

• Laddar…
  11. J
    Medlem · Nivå 6
    Det kanske finns någon timer som kan forceras till avstängt läge när man larmar på? Då kommer ju kontaktorn bara att vara på ett par timmar per matlagning och man undviker dessutom att spisen drar igång automatiskt när man kommer hem och låser upp (om man nu har glömt den alltså).

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Eller kanske sätta en kontaktor som har samma manöverspänning som du har på någon utgång från larmcentralen

13. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Mig veterligen har tyvärr inte den larmcentralen programmerbara utgångar. Annars är det ju vettigt. Eller gå via kopplingsrelä. Eltako har några varianter som går på 8-230V UC. Problemet är och förblir dock att få ut en styrsignal från larmet som anger aktuell status.

14. 4
    Medlem Nivå 6
    Enda sättet att få ut en styrsignal från larmet, är att ta en smartplugg och använda signalen ut från den.
    Alt att man monterar ner larmet och använder lampan som en signal ut....

15. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Som andra har föreslagit, fråga en elektriker som kan tänka sig att göra installationen. Jag kan tänka mig ett sätt och det är att bygga in smartplug:en i en kapsling med ett uttag i och sedan mata ut 230V via en annan, fast monterad, kabel in i centralen och din kontaktor.
    Ett exempel på Kontaktor som bara är på när du behöver den kanske skulle vara Hager ESN430B som har 4 normalt öppna kanaler.

En omväg vore kanske att höra med Verisure om de har något API som du kan ansluta mot med en liten dator för att se status på ditt larm (extremt osannolikt att de skulle tillåta det dock).