16 920 läst ·
21 svar
17k läst
21 svar
Ojordat till lampa ute.
Sida 1 av 2
En armatur på husets utsida saknar jord. Eftersom den är av metall borde den naturligtvis jordas. I samband med byte tänkte jag dra fram jord enligt konstens alla regler. Men den nya jag valde är en "dubbelisolerad" plastarmatur och har alltså ingen nytta alls av jordkabeln. Inte kan det då finnas någon fördel att dra fram jord då? Vad säger regelverket (förutom i behörighetsfrågan)?
Tack för snabbt svar!
Nu är det så att jag tre meter längre bort på samma vägg ska ha en likadan lampa. Tänkte dra kulo invändigt från dosa på väggen vid "första" lampans genomföring, till ny dosa vid nästa genomföring och där gå över till EKK (genom vp i vinkel nedåt och som tätas med silicon - ok?). Nu kommer ju kruxet att detta blir en ny installation. Är jag tvungen att göra den med skyddsjord pga någon föreskrift eller kan jag bara fortsätta mata från den ursprungliga matningen? Jag vill ju kunna bryta båda lamporna från samma brytare.
Nu är det så att jag tre meter längre bort på samma vägg ska ha en likadan lampa. Tänkte dra kulo invändigt från dosa på väggen vid "första" lampans genomföring, till ny dosa vid nästa genomföring och där gå över till EKK (genom vp i vinkel nedåt och som tätas med silicon - ok?). Nu kommer ju kruxet att detta blir en ny installation. Är jag tvungen att göra den med skyddsjord pga någon föreskrift eller kan jag bara fortsätta mata från den ursprungliga matningen? Jag vill ju kunna bryta båda lamporna från samma brytare.
Som svar från en yrkesman kan jag bara säga att det låter lite kul att du oroar dig för vad föreskrifterna säger om vad du ska dra för kabel men du oroar dig inte för vad föreskrifterna säger om vad du får göra. Gör det du anser i det här fallet är det rätta så att det är en elsäker anläggning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Bättre att oroa sig över om det blir rätt än att oroa sig över om man får även om man egentligen borde oroa sig över båda sakerna.
Har du möjlighet så dra fram jord, dvs ska du ändå dra kabel så ta med en skyddsledare.
Har du möjlighet så dra fram jord, dvs ska du ändå dra kabel så ta med en skyddsledare.
Jag menade att om man oroar sig för det ena eller det andra så kanske man inte bör......risker finns ju alltid 
Ja, det är mycket man inte borde göra här i världen
Men det blir iaf inte sämre av att man gör det på rätt sätt. Eller hur? Syftet med våra lagar och regler är ju att se till att saker utförs på korrekt sätt - främst ur säkerhetssynpunkt. Jag gör bara det jag är helt säker på. Så fort jag stöter på något jag blir osäker på, så frågar jag - för säkerhets skull. Men jag förstår er oro.
Bo - jag har ingen jord i närheten av lampan och då matningen till den idag är ojordad undrar jag om det är korrekt att fortsätta därifrån till nästa dubbelisolerade lampa eller om någon föreskift "tvingar" framdragning av jord vid "utökad" installation? För min del är det mycket enklare att använda det som finns idag och dra fram en helt ny matning från central den dag jord behövs. Och tro mig - den dagen gör jag det
Tack för era svar. Det är helt fantastiskt att det finns folk som lägger sin tid på att dela med sig av kunskap!
Bo - jag har ingen jord i närheten av lampan och då matningen till den idag är ojordad undrar jag om det är korrekt att fortsätta därifrån till nästa dubbelisolerade lampa eller om någon föreskift "tvingar" framdragning av jord vid "utökad" installation? För min del är det mycket enklare att använda det som finns idag och dra fram en helt ny matning från central den dag jord behövs. Och tro mig - den dagen gör jag det
Tack för era svar. Det är helt fantastiskt att det finns folk som lägger sin tid på att dela med sig av kunskap!
det finns inget som hindrar dig att dra en EKK 2x1.5 mellan armaturerna, de armaturerna behöver ju ingen jord..
men det blir nog 3G1.5 du får tag på, och då viker du bara jordtråden åt sidan.
men det blir nog 3G1.5 du får tag på, och då viker du bara jordtråden åt sidan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kulo är inte tillåtet utomhus. Dra EKLK eller EQLQ Easy. EKK light blir inte snyggt och EXK funkar väl lite bättre, men fortfarande inte tillräckligt snyggt för att vara "tillåtet" vid en husentré.
//Patrik
//Patrik
Produkter som diskuteras: "eklk utomhus"
Installationskabel EKLK Bårebo
För fast förläggning inomhus och utomhus
325 kr inkl moms
Läs mer
En liten trådkapning och följd fråga till det du skrev Patrik.
Var går gränsen för "kulo" kabel mellan inomhus och utomhus, ett vinterbonat uterum är det att anse som inomhus? Så att det är ok med kulo eller klassas det som utomhus och man måste använda EKLK eller likvärdigt. Har nämligen en "stump" kulokabel som jag skulle vilja använda till ett utanpåliggande lampmontage.
Var går gränsen för "kulo" kabel mellan inomhus och utomhus, ett vinterbonat uterum är det att anse som inomhus? Så att det är ok med kulo eller klassas det som utomhus och man måste använda EKLK eller likvärdigt. Har nämligen en "stump" kulokabel som jag skulle vilja använda till ett utanpåliggande lampmontage.
- Nej, det är riktigt. Det var därför jag skrev:
- Det borde väl bli en snygg lösning?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kravet på utrymmet för Kulo (EKRK) är att det är ett torrt utrymme. Sedan får man väl tolka det som man vill.roli skrev:En liten trådkapning och följd fråga till det du skrev Patrik.
Var går gränsen för "kulo" kabel mellan inomhus och utomhus, ett vinterbonat uterum är det att anse som inomhus? Så att det är ok med kulo eller klassas det som utomhus och man måste använda EKLK eller likvärdigt. Har nämligen en "stump" kulokabel som jag skulle vilja använda till ett utanpåliggande lampmontage.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Kabeln är avsedd för öppen fast förläggning inomhus i torra icke brand- eller explosionsfarliga lokaler. Sen vad som är inomhus eller inte beror ju då på om det är väggar och tak samt torrt. det bör heller inte bli kallare än -10 grader.
Förstod det som att ska ha en dosa vid varje armatur fast på insidan väggen, EKRK mellan de dosorna och EKK ut genom väggen från varje dosa.Patrik_Hed skrev:
Korrekt?
Wago- och dostillverkarna ger tummen upp d^_^b
