Byggahus.se

Vilken nolla?

1. K
    Medlem Nivå 6
    Spelar det roll vilken nolla jag väljer? Jag ska koppla in en PAX-fläkt.

Den vänstra kommer från ett rör och går bara vidare till ett annat.
    Den högra går bla ner till badrumslampan i samma rum.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20150321_100547.jpg

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Det finns förhoppningsvis endast en (1) nolla i dosan, så välj nollan och ingenting annat, dvs red ut vad den andra blå är för något.

3. V
    Medlem Nivå 6
    Ser ut att vara blandat gamla och nya färger, så den ensamma blåa är med viss sannolikhet en tändtråd :)

4. K
    Medlem Nivå 6
    Det finns ingen ensam blå.

Vit + vit + blå sitter ihop i den nedre högra torixen, varav en vit går ner till badrumslampan, tändtråden är röd.

Jag har 230V mellan vit+vit (den vänstra) och svart/brun samt mellan vit+vit+blå (högra) och svart/brun.

5. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Då finns det bara en sak att göra och det är att följa kopplingen vidare tills du vet vad varje ledare har för funktion. Att gissa duger inte och har som sagt lett till dödsfall för inte så länge sedan.

6. Y
    Medlem · Nivå 18
    Fast installation i ett våtrum... Ajabaja. ;)

7. K
    Medlem Nivå 6
    Är det inte bombsäkert att vit+vit+blå är nolla? Den går ju till badrumslampan.

8. K
    Medlem Nivå 6
    Det är en gästtoalett, och jag gör bara research till elektrikern. ;)

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag tror nog att elektrikern lika gärna gör sina "efterforskningar" själv, ingen elektriker värt namnet litar på dom ev resultat som någon annan gör. Man måste vara säker och det blir man bara om man kollar själv.

10. K
    Medlem Nivå 6
    Det där med research var en sanning med modifikation. Tänkte nog att det skulle vara ganska enkelt att själv koppla in fas och nolla från fläkten.

Återigen:
    Är det inte bombsäkert att vit+vit+blå är nolla? Den går ju till badrumslampan.

11. GK100
    Medlem · Nivå 21
    De kan lika gärna vara fas, utgående från vad du angett tidigare. Mellan vilka hade du tänkt koppla in fläkten?

12. P
    Medlem · Nivå 7
    Det är inte alls bombsäkert. Det hade kanske varit bombsäkert om alla som kopplat med elen i huset varit utbildade elektriker, men så är sällan fallet.
    Hur vet du att den som kopplade in badrumslampan gjorde det på rätt sätt? Det kanske går en obruten fas till lampan, och brytaren sitter på nollan?

13. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Hur stor risk för att skicka ström genom dina familjemedlemmar är du beredd att ta? De allra flesta är inte beredda att gå så långt att man gör antaganden, speciellt inte utan att ha en insikt i vilka fel som kan uppstå. Utan de flesta tar reda på vad ledarna har för funktion, eventuellt baserat på den kunskap man har om anläggningen (t.ex du har en röd tändtråd, förekommer det röd skyddsjord också? Varför förekommer vit nolla? Dessa färger innebär varningsflagg och noggrann kontroll). Du bör alltså inte söka ett svar från detta forum på hur du ska koppla, men däremot ta emot den kunskap som sprids här så att du själv kan ta reda på hur det ska kopplas.

På din beskrivning är det mycket sannolikt, näst intill bombsäkert, att den vit+vit+blå är nolla. Vi kan dock inte bekräfta att du "ryckt rätt" och "sett rätt" att dessa verkligen går till lampan osv. Vi kan bara säga att om du själv kan konstatera att dessa två ledare går till lampan, och om lampan fungerar, då är den ena tändtråd och den andra nolla, men vilken som är vilken vet vi inte. Det kan man dock ganska enkelt ta reda på genom att rycka i fler ledare och/eller mäta. Det gäller bara att hela tiden dra rätt slutsatser av dessa tester.

Att du mätte 230 V mot vit-vit kan t.ex orsakas av att vit-vit är en tändtråd där lampan just då var släckt, så tändtråden "nollades" via lampan och gav 230 V mot fas.

14. T
    Medlem · Nivå 10
    Det finns en tröst i sammanhanget.. Fläkten är sannolikt dubbelisolerad klass 2. Det minskar risken för spänningssättning av apparathöljen.

15. K
    Medlem Nivå 6
    Jag är tacksam för alla svar, och kan lugna alla att om jag inte är otroligt säker så kopplar jag ingen el själv.

Jag har kollat lite närmare nu och den högra nedre torixen har vit+vit+blå+blå, varav en går till badrumslampan.

Jag kan ha skrivit slarvigt, Bo.Siltberg.
    Jag har 230V mellan torixen som har vit+vit och torixen som har svart+brun.
    Samt 230V mellan torix med vit+vit+blå+blå och torix med svart+brun.
    Inte 230V mellan vit och vit.

Redigerat 21 mar 2015 12:23