Hej!

Jag undrar om man säkert kan utgå ifrån att det går att installera 35W T5 lysrör i en 49W armatur? Tänker specifikt på dessa armaturer från Ahlsell: Indy44

http://lumsearch.com/en/article/838e46ca-09f1-4322-8cd1-f4c3182aad35?_Y=399

Anledningen är att jag kommer kombinera armaturer av olika längder i en lokal och vill ha jämn belysning. en 2x28W armatur har proportionellt storleken sett ungefär lika mycket ljusstyrka som en 2x35 armatur. 2x49 är mycket starkare när man tar storleken i beaktning. Men om det går bra att installera 35W rör i en 49W armatur så är ju saken biff. T5 rören i 35W och 49W har ju samma fysiska mått, men det kanske är något speciellt med HF-drivningen att tänka på ändå. Proffsen hät vet säkert :D

Jag kan inte se några problem om det är samma sockel och längd....kör på.

Mycket tveksamt, HF-donen är anpassade till ett visst effektområde.
14..35W brukar vanligtvis klaras av på samma modell, men över det så brukar de vara anpassade till exakt effekt.
Kan hända att det finns multieffektdon till högre effekterna också men det är inget jag känner till.

snaggletooth skrev:
Mycket tveksamt, HF-donen är anpassade till ett visst effektområde.
14..35W brukar vanligtvis klaras av på samma modell, men över det så brukar de vara anpassade till exakt effekt.
Kan hända att det finns multieffektdon till högre effekterna också men det är inget jag känner till.
Jag är amatör och skulle lyssnat mer till detta uttalande än mitt eget.

Sökte svar via säljare på Ahlsell idag men fick ingen återkoppling. Ska försöka igen imorgon.

Det jag förstår är att det finns en HE och en HO serie på T5 lysrör. High Efficiency och High Output. I den första så är ljuminansen (i kcd/m2) lika för lysrören 14/21/28/35W. Rören 24/39/54/49/80W hör till HO serien. Varför har Ahlsell valt att tillverka en armatur i tre varianter, där de två kortaste är gjorda för HE-rör och den längsta för HO-rör? Näe, verkar märkligt tycker jag. Hoppas på att kunna få tag i någon i morgon. Screenshot-2015-07-21_21.54.35.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som tidigare nämnts så beror det på vad det är för HF-don i armaturen.

Det finns armaturer som är försedda med sk "Multiwatt don" där det går att byta mellan olika effekt på ljuskällor.
28W och 54W (1150mm) samt 35W och 49W (1449mm).
Har för mig att det är Osram som tillverkar de donen.

Men just ahlsells egna armaturer (a-collection) brukar inte vara försedda med dessa sk. "Multiwatt don".

Fick svaret idag. Denna armatur passar bara med 49W rör, då HF-donet är anpassat til detta. Synd, då denna armatur nätt och jämnt klarar min budget.

Kollade upp Solars sortiment, och där finns faktiskt en liknande armatur "Humid" som finns både i 35W och 49W utförande till ungefär samma peng. Ska svänga förbi på måndag och kolla in den, så kanske jag kan beställa snart.

Kolla på Naiad från exactor med. Lite beroende på hur mycket rabatt du har så borde den ligga i samma prisklass som ahlsells.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.