Någon som känner till denna typ av kopplingsplint och i så fall vet hur man får ur kablarna?

komplingsplint.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvar/vrider fram och tillbaka samtidigt som man drar. Funkar bäst med EK.

Det är en lite äldre Wago, gör som Demmpa skriver och ha lite tålamod så är det inga problem.

tommib
Jag tycker det går lättare när man håller i ledaren med t.ex radiotång eller i brist på det annan plattång eller polygrip. Då får man bättre grepp om tråden.

Jo så tänkte jag också, skruva å dra. Men icke, funkade inte, rådfrågade en gammal elektriker som menadede att de sitter där de sitter. Så jag klippte skiten och ersatte med gammal hederliga vingmojänger :).

Då var det en dålig yrkesman du frågade, 98% av elektrikerna har inga större problem att lossa på trådarna. MEN man får inte dra för hårt när man vrider fram och tillbaka.

De där gamla kan vara lite svåra att få loss. spec på Fk där ibland en kardel vill sitta kvar. Jag brukar oftast klippa bort hela toppklämman och ersätta med en ny tex en från helacon (bättre än Wago skiten ;) ) sen så lämnar man en anslutning ledig för evt framtida inkoppling.

De röda tomtemössorna skyr jag med döden. Borde inte få säljas då de krävs bra kunskap om att få de bra. Bättre att inhandla Wago 222 eller Wago 221? lite dyrare men fan så mycket smidigare och säkrare!

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.