6 436 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Nolla för 2 faser
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Har kollat lite i andra trådar men jag vill ändå dubbelkolla.
När vi renoverat i sommarstugan så bestämde vi oss för att sätta in en diskmaskin också men det finns ingen kanalisation till där diskmaskinen får plats. För att inte behöva riva upp massa så har jag dragit VP-slang ifrån dosa som betjänar belysning i kök och uttag mm i både kök och vardagsrum.
Har även dragit fram en ny fas ifrån centralen.
Frågan är, vad jag förstått så är det helt ok att dra 2st faser från olika säkringar i samma VP-rör så länge dom använder samma nolla och jord samt att inte båda grupperna betjänas av samma inkommande fas i centralen. Men det jag mest undrar över är om nollan blir överbelastad om båda grupperna drar 7-10A vardera? Tänker mer på att 1,5mm2 inte bör gå över 13A.
Läste dock i en tråd att belastningen blir mindre på nollan om det är 2st grupper på samma istället för 1 så länge säkringarna har olika faser.
Fungera denna lösning eller måste vi lösa att få fram en egen nolla till diskmaskinen istället för att dela med andra gruppens nolla?
När vi renoverat i sommarstugan så bestämde vi oss för att sätta in en diskmaskin också men det finns ingen kanalisation till där diskmaskinen får plats. För att inte behöva riva upp massa så har jag dragit VP-slang ifrån dosa som betjänar belysning i kök och uttag mm i både kök och vardagsrum.
Har även dragit fram en ny fas ifrån centralen.
Frågan är, vad jag förstått så är det helt ok att dra 2st faser från olika säkringar i samma VP-rör så länge dom använder samma nolla och jord samt att inte båda grupperna betjänas av samma inkommande fas i centralen. Men det jag mest undrar över är om nollan blir överbelastad om båda grupperna drar 7-10A vardera? Tänker mer på att 1,5mm2 inte bör gå över 13A.
Läste dock i en tråd att belastningen blir mindre på nollan om det är 2st grupper på samma istället för 1 så länge säkringarna har olika faser.
Fungera denna lösning eller måste vi lösa att få fram en egen nolla till diskmaskinen istället för att dela med andra gruppens nolla?
Det är inte helt Ok med två faser i samma rör. Det kan användas i nödfall under vissa förutsättningar. Först ska du ha en 2polig säkring. Sen ska det märkas tydligt och varaktigt att bägge grupperna måste brytas före arbete.
Överlast i nollan behöver du inte bekymra dig om.
Överlast i nollan behöver du inte bekymra dig om.
Det finns en hel del skrivet om när det är användbart / tillrådligt. Sök på trefasgrupp.
Som oftast så är det en massa små detaljer för att det ska vara säkert vid olika felfall/underhåll osv. Alla elektriker ska ha koll på sådant. Ring en sådan.
Som oftast så är det en massa små detaljer för att det ska vara säkert vid olika felfall/underhåll osv. Alla elektriker ska ha koll på sådant. Ring en sådan.
Två olika faser i ett rör med enda nolla och jord är helt OK.
Det är helt enkelt en tvåfasgrupp, och kräver ej tvåpolig säkring om det inte är blandat enfasig 230V-laster och enfasig 400V laster på.
Men det ställs några krav på en tvåfasgrupp.
* För det första måste de två faserna komma från två olika av de tre faserna i ett trefassystem.
*Sen ska de två gruppsäkringarna sitta logiskt till, för att man inte så lätt ska missa att det är en tvåfasgrupp, vilken i praktiken betyder två säkringar över/under varandra i en porslinssäkringscentral (det finns dock vissa centraler eller andra arrangemang där just detta inte stämmer, men i normalfallet iaf)
Och på en normcentral ska de två säkringar vara bredvid varandra.
* Sen kan de gärna grupperas ihop på säkringstavlan med andra tre och tvåfaslaster, för att ytterligare öka tydligheten
* 2-fasgruppen ska behandlas som egen grupp hela vägen, dvs alla ledningar ska löpa sammanhållet, i samma kabel/rör osv.
Om den inte går till en ren 400V enfaslast så bör gruppen delas upp på ett ställe där den går som enfas eller tvåfasledare till förbrukarna. Denna sista mening är inget absolut krav, och kan t.o.m ibland faktiskt vara lämpligt att frångå.
* 2-fasgruppen ska helst försörja likadana objekt, eller åtminstone liknande eller objekt som har med varandra att göra. Hur mycket man frångår detta är lite individuellt och ibland helt enkelt styrt av hur knöliga alternativen är.
TM på en fas och TT på andra är en sådan bra användning.
*2-fasgruppen kan försörja 400V enfasiga objekt, t.ex. en 400V vattenberedare som då kopplas mellan faserna så det blir 400V, eller så kan den försörja enfasiga objekt, dvs 230V, som då kopplas in mellan en av faserna och nollan.
Sen kan den, om gruppen skyddas av tvåpolig säkring, försörja både 230 och 400V-laster.
Som exempel kanske en 400V 3kW värmepatron för värmekretsen och samtidigt en 230V cirkulationspump för samma krets.
Inte helt snyggt, men inte heller helt fult.
Värre skulle vara att ta 400V till varmvattenberedaren och sen "knycka" 230V till uttag i ett sovrum bredvid, där har åtminstone min gräns passerats över att det inte är liknande objekt som försörjs.
Men det är således ingen magi detta. Men man måste beakta kraven, några helt odiskutabla, andra kan man glida lite på.
Det är helt enkelt en tvåfasgrupp, och kräver ej tvåpolig säkring om det inte är blandat enfasig 230V-laster och enfasig 400V laster på.
Men det ställs några krav på en tvåfasgrupp.
* För det första måste de två faserna komma från två olika av de tre faserna i ett trefassystem.
*Sen ska de två gruppsäkringarna sitta logiskt till, för att man inte så lätt ska missa att det är en tvåfasgrupp, vilken i praktiken betyder två säkringar över/under varandra i en porslinssäkringscentral (det finns dock vissa centraler eller andra arrangemang där just detta inte stämmer, men i normalfallet iaf)
Och på en normcentral ska de två säkringar vara bredvid varandra.
* Sen kan de gärna grupperas ihop på säkringstavlan med andra tre och tvåfaslaster, för att ytterligare öka tydligheten
* 2-fasgruppen ska behandlas som egen grupp hela vägen, dvs alla ledningar ska löpa sammanhållet, i samma kabel/rör osv.
Om den inte går till en ren 400V enfaslast så bör gruppen delas upp på ett ställe där den går som enfas eller tvåfasledare till förbrukarna. Denna sista mening är inget absolut krav, och kan t.o.m ibland faktiskt vara lämpligt att frångå.
* 2-fasgruppen ska helst försörja likadana objekt, eller åtminstone liknande eller objekt som har med varandra att göra. Hur mycket man frångår detta är lite individuellt och ibland helt enkelt styrt av hur knöliga alternativen är.
TM på en fas och TT på andra är en sådan bra användning.
*2-fasgruppen kan försörja 400V enfasiga objekt, t.ex. en 400V vattenberedare som då kopplas mellan faserna så det blir 400V, eller så kan den försörja enfasiga objekt, dvs 230V, som då kopplas in mellan en av faserna och nollan.
Sen kan den, om gruppen skyddas av tvåpolig säkring, försörja både 230 och 400V-laster.
Som exempel kanske en 400V 3kW värmepatron för värmekretsen och samtidigt en 230V cirkulationspump för samma krets.
Inte helt snyggt, men inte heller helt fult.
Värre skulle vara att ta 400V till varmvattenberedaren och sen "knycka" 230V till uttag i ett sovrum bredvid, där har åtminstone min gräns passerats över att det inte är liknande objekt som försörjs.
Men det är således ingen magi detta. Men man måste beakta kraven, några helt odiskutabla, andra kan man glida lite på.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Jag tolkar detta rätt vill du att dosa A ska betjäna både diskmaskin och det övriga som dosa A tidigare betjänade? Detta via en tvåfasgrupp? Det är kanske inte en lösning man väljer från början men som efterhandskonstruktion får det gå.Hemmanisse skrev:När vi renoverat i sommarstugan så bestämde vi oss för att sätta in en diskmaskin också men det finns ingen kanalisation till där diskmaskinen får plats. För att inte behöva riva upp massa så har jag dragit VP-slang ifrån dosa som betjänar belysning i kök och uttag mm i både kök och vardagsrum. Har även dragit fram en ny fas ifrån centralen.
Krav (eller rekommendation) på tvåpolig säkring finns även för skydd mot elchock. I de fall det finns två faser bakom strömbrytare och uttag så är det säkrast att använda en tvåpolig säkring så att ingen frestas att enbart bryta den ena fasen vid byte av uttag etc. I detta fall låter det som om uppdelning till enfasledningar sker just i dosa A och då är detta inga problem, eller ja, tanken är att endast behöriga elinstallatörer får rota i kopplingsdosor och dessa bör begripa att frånskilja ordentligt.
Då en diskmaskin drar 2 kW gäller det att (som vanligt) vara noggrann, speciellt med kopplingspunkterna för att undvika varmgång.
Ja Bo nämnde ju dosor, det glömde jag.
Det är inte så bra att uppdelningen mellan de två faserna sker i en apparatdosa. Går det verkligen inte på annat vis så kan man få acceptera detta, men gör i så fall ett utförande som minimerar risken att man kopplar loss nollan vid byte av strömbrytare etc.
Dvs, utför alla kopplingar med toppklämmor i dosan, och sen korta ledare till apparaten (uttag, strömbrytare). Inga skarvningar på apparatens anslutningar.
Det är inte så bra att uppdelningen mellan de två faserna sker i en apparatdosa. Går det verkligen inte på annat vis så kan man få acceptera detta, men gör i så fall ett utförande som minimerar risken att man kopplar loss nollan vid byte av strömbrytare etc.
Dvs, utför alla kopplingar med toppklämmor i dosan, och sen korta ledare till apparaten (uttag, strömbrytare). Inga skarvningar på apparatens anslutningar.
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Tack för svaren!
Ska införskaffa en 2-polig säkring så jag inte gör något fel där iallafall.
För att förtydliga hur dragningen är gjord så ser det ut såhär :
Säkring 1 går ut till dosa A och sen vidare med rör till uttag och belysning i hall samt vidare till dosa B. Från dosa B går rör för belysning samt uttag i kök samt till dosa C.
Från dosa C går rör för 2st uttag i vardagsrummet och sen har jag dragit ny vp-slang till dosa för uttag till diskmaskinen.
Nolla och jord tagen ifrån dosa C och fas kommer direkt hela vägen ifrån säkring 2 i centralen via dosa A och B utan att skarva den eller dyl.
Har jag tänkt rätt då om jag nu byter säkringen till 2 polig och både grupperna ligger på varsin fas i 3-fas systemet.
Dvs första säkringen är inkopplad på skenan på L1 och den andra på L2?
Säkring 1 går ut till dosa A och sen vidare med rör till uttag och belysning i hall samt vidare till dosa B. Från dosa B går rör för belysning samt uttag i kök samt till dosa C.
Från dosa C går rör för 2st uttag i vardagsrummet och sen har jag dragit ny vp-slang till dosa för uttag till diskmaskinen.
Nolla och jord tagen ifrån dosa C och fas kommer direkt hela vägen ifrån säkring 2 i centralen via dosa A och B utan att skarva den eller dyl.
Har jag tänkt rätt då om jag nu byter säkringen till 2 polig och både grupperna ligger på varsin fas i 3-fas systemet.
Kallas det verkligen för enfasiga objekt om man pratar om 400v?Mikael_L skrev:
Den spänningen är ju inte möjlig att nå med endast en fas, det krävs ju minst två faser?
Japp, det anslutna objektet är enfasigt.Gabbe1 skrev:
(Men gruppen en tvåfasgrupp)
På samma sätt som ett enfasigt 230V element blir korrekt anslutet mellan två faser om man har ett elsystem med 230V huvudspänning och 133V fasspänning. Som det är på många ställen i Norge, och några få ställen i Sverige. (220/127V förr i tiden).
Jag har jobbat på en industri en gång i tiden där vi hade några gamla anläggningar med den spänningen, och vi fick alltså ansluta all 220V utrustning mellan två faser.
Tvåfasgrupp -> enfasobjekt.
Ja, när jag läser igenom beskrivningen verkar det korrekt (se dock min sig). Det viktigaste är som andra påpekat att det verkligen är två olika faser (L1+L2, eller annan valfri kombination) och att nolla och jord INTE skarvas i några apparater på vägen utan skarvas med toppklämmor, tex Wago 773 bakom apparaterna (om det finns sådana). Det ska inte kunna inträffa att man glömmer ansluta PE vidare om man t.ex. byter uttag. Men alla dosorna kanske är kopplingsdosor? Då är inte risken lika stor. Välj gärna lite större toppklämmor, t.ex de lila med sex anslutningar så att du inte behöver rycka i trådarna för att byta till större i framtiden.Hemmanisse skrev:Tack för svaren!
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
I dosa A, B, C så är bara "fördelningsdosor", alltså inget inkopplat i dosan mer än trådarna som ligger ihop med top hats i de gamla doserna där gamla kablarna funnits, själv använder jag mest Wago 222 då jag gillar möjligheten att kunna snabbt lossa en tråd om jag behöver. Dock är det rätt fullt med kabel i vissa dosor så jag tror att det inte går att få plats med flera wago då dom bygger mer än hattarna.tommib skrev:Ja, när jag läser igenom beskrivningen verkar det korrekt (se dock min sig). Det viktigaste är som andra påpekat att det verkligen är två olika faser (L1+L2, eller annan valfri kombination) och att nolla och jord INTE skarvas i några apparater på vägen utan skarvas med toppklämmor, tex Wago 773 bakom apparaterna (om det finns sådana). Det ska inte kunna inträffa att man glömmer ansluta PE vidare om man t.ex. byter uttag. Men alla dosorna kanske är kopplingsdosor? Då är inte risken lika stor. Välj gärna lite större toppklämmor, t.ex de lila med sex anslutningar så att du inte behöver rycka i trådarna för att byta till större i framtiden.
Men huvudsaken är att jag inte löper någon risk att överbelasta nollan med prylar som drar över 13A på 2 olika faser vilket kan hända någon gång om man kör diskmaskinen samtidigt som man kör dammsugare, kaffebryggare etc som drar mycket på uttagen.
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Nevermind! Jag som tänker fel, säkringen kommer att vara 10A 2-polig, tänkte på som det är nu, då har jag 2st 1-poliga säkringar på 10A som varje fas ligger på. Byter jag till dubbelpolig så blir det 1st på 10A endast och då är det ingen risk med överbelastning på nollan som är 1,5mm2 precis som resten av trådarna. Blir faserna på över 10A så löser juh säkringentommib skrev: