1 971 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Thorn Prisma Lysrörsarmatur - Överkoppling?
Hej!
Jag har tidigare blivit rekommenderad att titta på Thorn Prisma, som lysrörsarmatur i mitt garage om jag vill ha lite kvalitet. Det finns ju såklart en gräns för vad det får kosta också, men jag har hittat denna armatur som klarar budgeten. Jag behöver 10st:
http://www.eldirekt.se/belysning/ly...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
Från Solar köper jag denna för 600kr inkl moms. Just denna artikel inkluderar lysrören. Tycks vara den enda Thorn skickar med lysrör i, alla andra måste man beställa lysrör separarat.
Det som gör mig lite konfunderad är att Thorn listar denna vara under "Prisma, Opal" på sin sida:
http://www.thornlighting.se/sv-se/produkter/inomhusbelysning/tak-och-pendelarmaturer/Prisma
Nästa kategori heter "Prisma överkoppling, opal", men där i denna kategori finns ingen armatur med inkluderade lysrör och själva varorna blir dyrare också. Så pass att budgeten inte håller.
Min fråga är nu om den första varianten jag hittat, (den med inkluderade lysrör), inte är möjlig att koppla vidare till nästa armatur? Är det rätt uppfattning av termen "överkoppling"? Hur gör man då för att koppla upp armaturerna? Sätter en kopplingsdosa bredvid varje armatur så man kan grena av EKK med wago? Eller kan man grena av med en wago inne i armaturen (kan =/ får =/ bör =/ ska osv...)
Tacksam för tips.
Jag har tidigare blivit rekommenderad att titta på Thorn Prisma, som lysrörsarmatur i mitt garage om jag vill ha lite kvalitet. Det finns ju såklart en gräns för vad det får kosta också, men jag har hittat denna armatur som klarar budgeten. Jag behöver 10st:
http://www.eldirekt.se/belysning/ly...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
Från Solar köper jag denna för 600kr inkl moms. Just denna artikel inkluderar lysrören. Tycks vara den enda Thorn skickar med lysrör i, alla andra måste man beställa lysrör separarat.
Det som gör mig lite konfunderad är att Thorn listar denna vara under "Prisma, Opal" på sin sida:
http://www.thornlighting.se/sv-se/produkter/inomhusbelysning/tak-och-pendelarmaturer/Prisma
Nästa kategori heter "Prisma överkoppling, opal", men där i denna kategori finns ingen armatur med inkluderade lysrör och själva varorna blir dyrare också. Så pass att budgeten inte håller.
Min fråga är nu om den första varianten jag hittat, (den med inkluderade lysrör), inte är möjlig att koppla vidare till nästa armatur? Är det rätt uppfattning av termen "överkoppling"? Hur gör man då för att koppla upp armaturerna? Sätter en kopplingsdosa bredvid varje armatur så man kan grena av EKK med wago? Eller kan man grena av med en wago inne i armaturen (kan =/ får =/ bör =/ ska osv...)
Tacksam för tips.
Skillnaden är att de som benämns överkoppling har fempoliga plintar vid gavlarna och internt kablage dvs för större trefasmatade belysningsslingor. Vamliga enkla utförandet har plint i mitten ofta för tändtråd, nolla och jord och där kan du gå vidare med treledare har du fler går det använda någon lös liten klämma.
I ditt fall ingen anledning med annat än den enklare typen.
I ditt fall ingen anledning med annat än den enklare typen.
Precis det svar jag var ute efter... Tusen tack!
Kapar tråden med en närbesläktade fråga; Såg att ledarna i mina nyinstallerade armaturer i garaget saknar uv-skydd. Kabeln är utanpåliggande klamrad exlq plus (Draka) som enligt datablad bör ha uv-skydd på ledarna i armaturer.
Har en hel del krympning hemma, tror ni det funkar som uv-skydd? Vad kan man annars använda?
Har en hel del krympning hemma, tror ni det funkar som uv-skydd? Vad kan man annars använda?
Krympslang översatte telefonen till krympning... Tack för det, då kör jag på krympslang. Har dock ingen transparent och heller ingen gulgrön... Får hitta på nåt kreativt med jordledaren. Gulgrön eltejp kanske kan funka ovanpå svart krympslang?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden