17 057 läst ·
20 svar
17k läst
20 svar
4-vägs vägguttag för inbyggnad - finns det?
Elko Plus har exakt samma ifall man inte vill ha Exxact....sajjen skrev:Exxact-serien har några intressanta kombinationsramar i två rader som kan bli justa lösningar bakom en TV-bänk. Vill minnas en bild från någon av forumets elektriker med en 3x2-ram med ett trevägs schuko-uttag, ett trevägs euro-uttag, nätverk, antenn och något mer i.
En lösning som alternativ till infällt fyvägs kan vara ett [länk] och ett [länk] i en trefacksram över en dubbel- och en enkeldosa i kombination.
För att återgå till ursprungsfrågan, så är det enkla svaret att det inte finns fyrvägsuttag (schuko) för infällnad i apparatdosa då det inte får plats rent fysiskt.
För ett vanligt tvåvägsuttag med normal profil, går stiften på kontakten in i väggen och därmed i apparatdosan. Resterande del av hankontakten, och därmed också brunnarna, är utanför väggens plan.
De tvåvägsuttag som har låg profil kräver 1,5-dosa, då det krävs att den del av brunnarna är innanför väggens plan.
Med reservation för att jag inte kollat, men jag har svårt att se att du kan orientera 4 par stift så att de håller sinsemellan korrekt avstånd och fortfarande går ner i en apparatdosa.
För ett vanligt tvåvägsuttag med normal profil, går stiften på kontakten in i väggen och därmed i apparatdosan. Resterande del av hankontakten, och därmed också brunnarna, är utanför väggens plan.
De tvåvägsuttag som har låg profil kräver 1,5-dosa, då det krävs att den del av brunnarna är innanför väggens plan.
Med reservation för att jag inte kollat, men jag har svårt att se att du kan orientera 4 par stift så att de håller sinsemellan korrekt avstånd och fortfarande går ner i en apparatdosa.
Infällt 4-vägs som passar i en vanlig dosa finns som sagt inte.
ABB jussi har en 3-facksram för att sätta 3 apparatdosor och sen en kombination av lite olika uttag.
Kanske kan vara något (själv tycker jag inte att den vinner priset för världens bästa design, men det är åtminstone några 100% snyggare än en massa grendosor på golvet
).
http://www.installationsprodukter.se/catalog/18808/7-vägsuttag för TV/Hemmabio, komplett_SWE1.html
ABB jussi har en 3-facksram för att sätta 3 apparatdosor och sen en kombination av lite olika uttag.
Kanske kan vara något (själv tycker jag inte att den vinner priset för världens bästa design, men det är åtminstone några 100% snyggare än en massa grendosor på golvet
http://www.installationsprodukter.se/catalog/18808/7-vägsuttag för TV/Hemmabio, komplett_SWE1.html
Jo, jag räknade in det i "moderna krav". Det verkar dock redan ha funnits. På sidan där jag hittade bilden ovan (http://home.swipnet.se/elsamling/vagguttag1.htm) hittade jag även följande:tuktuk skrev:
Vinner likt Jussi ingen skönhetstävling...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skarv mellan gammalt och nytt PVC rör för elkabel till vägguttag
El -
Byta fast anslutning till vägguttag för ny tvättmaskin – får man göra
Tvättstuga -
Varför låter det i tvrummet som knaster och blixtrar i vägguttagen?
El -
Hur täcker man vägguttag inför spackling? Är detta rätt gjort?
Färg, Måla & Tapetsera -
Byta strömbrytarpanel för vägguttag, behövs 2-poliga?
El