sajjen skrev:
Exxact-serien har några intressanta kombinationsramar i två rader som kan bli justa lösningar bakom en TV-bänk. Vill minnas en bild från någon av forumets elektriker med en 3x2-ram med ett trevägs schuko-uttag, ett trevägs euro-uttag, nätverk, antenn och något mer i.

En lösning som alternativ till infällt fyvägs kan vara ett [länk] och ett [länk] i en trefacksram över en dubbel- och en enkeldosa i kombination.
Elko Plus har exakt samma ifall man inte vill ha Exxact....

För att återgå till ursprungsfrågan, så är det enkla svaret att det inte finns fyrvägsuttag (schuko) för infällnad i apparatdosa då det inte får plats rent fysiskt.

För ett vanligt tvåvägsuttag med normal profil, går stiften på kontakten in i väggen och därmed i apparatdosan. Resterande del av hankontakten, och därmed också brunnarna, är utanför väggens plan.

De tvåvägsuttag som har låg profil kräver 1,5-dosa, då det krävs att den del av brunnarna är innanför väggens plan.

Med reservation för att jag inte kollat, men jag har svårt att se att du kan orientera 4 par stift så att de håller sinsemellan korrekt avstånd och fortfarande går ner i en apparatdosa.

Förresten, slår det mig nu att min farmor har uttag hemma i sitt radhus, byggår tidigt 60-tal, som ser ut såhär:
uttag.jpg

Det borde inte vara omöjligt att tillverka ett sådant uttag som uppfyller moderna krav. Någon som vet om det finns? Det är en bättre än två i alla fall. :)

I sådana fall måste du bygga på utåtmed djupare brunnar.. Du kan uppenbarligen komma åt stiften på stickproppen när de är spänningsatta

Mikael_L
tuktuk skrev:
I sådana fall måste du bygga på utåtmed djupare brunnar.. Du kan uppenbarligen komma åt stiften på stickproppen när de är spänningsatta
Jo, jag räknade in det i "moderna krav". Det verkar dock redan ha funnits. På sidan där jag hittade bilden ovan (http://home.swipnet.se/elsamling/vagguttag1.htm) hittade jag även följande:

uttag2.jpg

Vinner likt Jussi ingen skönhetstävling...

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.