Hej!

Novis här. Tänkte plocka bort en gipsskiva för lite arbeten på OSB-skivan bakom den. Jag skruvade bort vägguttaget som min elektriker nyligen satt. Ramen bakom, som uttaget sitter på, sitter ju utanpå gipsskivan och jag kan inte trä ur gipsskivan från apparatdosan. Kan jag bort metallramen på något sätt, så jag slipper plocka ur elkablarna?

20150723_083630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej då förstör du uttaget, lossa på trådarna och koppla ihop dom färg mot färg med tex en Wago 222 och stoppa in dom i dosan.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
A
Nej. Metallramen är en del av vägguttaget.
1. Bryt strömmen
2. Kontrollmät att det är spänningslöst
3. Koppla ur trådarna(kablarna) ur uttaget
4. Isolera kabeländar och peta tillbaka in i dosan

När du ska koppla in uttaget igen efter färdigt arbete så ska du se till att du kopplar in trådarna(kablarna) på rätt plintar i uttaget.

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Jordkablarna - de gul/gröna, ser ut att ha lossnat eller är de skalade alltför mycket?

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
tommib
Ett tips är att fota och/eller rita av uttaget och anslutningarna till det så slipper du tveka när det är dags att koppla tillbaka det. Håller helt med Elmont ang Wago222. Ett tiopack kostar 49kr på hornbach. Jordkablarna har alldeles för mycket synlig koppar....

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack för alla svar!

En annan fråga: Dit elkablarna är kopplade, är det en sån man får byta själv enligt lag?

tommib
Ja, om du har "nödig kännedom" så är det en av de fem (?) grejer man får göra själv. Men bara till ett uttag av samma typ.

... och eftersom du behöver fråga så har du troligtvis inte vad som kan anses som nödig kännedom.

tommib
falkn skrev:
... och eftersom du behöver fråga så har du troligtvis inte vad som kan anses som nödig kännedom.
Alla är barn i början. Det är ok att skaffa sig nödig kännedom genom att fråga. Hur gjorde du första gången du skulle byta ett uttag?

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Står det faktiskt "nödig kännedom" i bestämmelserna? På normal svenska skulle jag nog välja formuleringen "nödvändig kännedom".

tommib
Det brukar formuleras så. Jag hittar dock inte något om det nu, det närmaste jag kommer är Elsäk-FS 2013:01 där det faktiskt inte står någonting om nödig eller nödvändig kännedom. Det bara konstateras i 3§ att man utan hinder av behörighet får göra ett antal saker.

Mikael_L
tommib skrev:
Det brukar formuleras så. Jag hittar dock inte något om det nu, det närmaste jag kommer är Elsäk-FS 2013:01 där det faktiskt inte står någonting om nödig eller nödvändig kännedom. Det bara konstateras i 3§ att man utan hinder av behörighet får göra ett antal saker.
I en tidigare utgåva av föreskrifter rörande detta fanns begreppet "nödig kännedom", och antagligen var det en skrivning som funnits länge då.
Men i senaste versionen skrevs detta om, inte bara att just det begreppet försvann, utan texten omarbetades lite extra mycket denna gång.
Jag skrev en liten wiki-artikel i byggahus-wikin om detta. Men wikin är ju borta nu, så jag kan inte hitta texten igen.

tommib
Aha... informativt.
Hur som helst låter det som gammal klassisk kanslisvenska, en konstform i sig.

Begreppet nödig kännedom kommer från den gamla elinstallatörsförordningen (1975:967), 2 §.

Och ja, det är olyckligt att den skrivningen numera är borttagen, men den försvinner aldrig ur folks minne :thumbup:

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Begreppet nödig kännedom kommer från den gamla elinstallatörsförordningen (1975:967), 2 §.

Och ja, det är olyckligt att den skrivningen numera är borttagen, men den försvinner aldrig ur folks minne :thumbup:
tommib skrev:
Hur som helst låter det som gammal klassisk kanslisvenska, en konstform i sig.
Japp, japp och japp ... ;)
"2 § Byte av uttagsorgan samt installationsströmställare och liknande installationsapparat som ingår i fast anläggning för högst 600 volt i ej explosionsfarligt utrymme samt byte av smältpatron i säkringsapparat och annan därmed jämförlig förbrukningsmateriel får utföras av den som har nödig kännedom om sådant arbete."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.