Hej!
Novis här. Tänkte plocka bort en gipsskiva för lite arbeten på OSB-skivan bakom den. Jag skruvade bort vägguttaget som min elektriker nyligen satt. Ramen bakom, som uttaget sitter på, sitter ju utanpå gipsskivan och jag kan inte trä ur gipsskivan från apparatdosan. Kan jag bort metallramen på något sätt, så jag slipper plocka ur elkablarna?
Novis här. Tänkte plocka bort en gipsskiva för lite arbeten på OSB-skivan bakom den. Jag skruvade bort vägguttaget som min elektriker nyligen satt. Ramen bakom, som uttaget sitter på, sitter ju utanpå gipsskivan och jag kan inte trä ur gipsskivan från apparatdosan. Kan jag bort metallramen på något sätt, så jag slipper plocka ur elkablarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Metallramen är en del av vägguttaget.
1. Bryt strömmen
2. Kontrollmät att det är spänningslöst
3. Koppla ur trådarna(kablarna) ur uttaget
4. Isolera kabeländar och peta tillbaka in i dosan
När du ska koppla in uttaget igen efter färdigt arbete så ska du se till att du kopplar in trådarna(kablarna) på rätt plintar i uttaget.
1. Bryt strömmen
2. Kontrollmät att det är spänningslöst
3. Koppla ur trådarna(kablarna) ur uttaget
4. Isolera kabeländar och peta tillbaka in i dosan
När du ska koppla in uttaget igen efter färdigt arbete så ska du se till att du kopplar in trådarna(kablarna) på rätt plintar i uttaget.
Ett tips är att fota och/eller rita av uttaget och anslutningarna till det så slipper du tveka när det är dags att koppla tillbaka det. Håller helt med Elmont ang Wago222. Ett tiopack kostar 49kr på hornbach. Jordkablarna har alldeles för mycket synlig koppar....
Det brukar formuleras så. Jag hittar dock inte något om det nu, det närmaste jag kommer är Elsäk-FS 2013:01 där det faktiskt inte står någonting om nödig eller nödvändig kännedom. Det bara konstateras i 3§ att man utan hinder av behörighet får göra ett antal saker.
I en tidigare utgåva av föreskrifter rörande detta fanns begreppet "nödig kännedom", och antagligen var det en skrivning som funnits länge då.tommib skrev:
Men i senaste versionen skrevs detta om, inte bara att just det begreppet försvann, utan texten omarbetades lite extra mycket denna gång.
Jag skrev en liten wiki-artikel i byggahus-wikin om detta. Men wikin är ju borta nu, så jag kan inte hitta texten igen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Begreppet nödig kännedom kommer från den gamla elinstallatörsförordningen (1975:967), 2 §.
Och ja, det är olyckligt att den skrivningen numera är borttagen, men den försvinner aldrig ur folks minne
Och ja, det är olyckligt att den skrivningen numera är borttagen, men den försvinner aldrig ur folks minne
Bo.Siltberg skrev:
Japp, japp och japp ...tommib skrev:
"2 § Byte av uttagsorgan samt installationsströmställare och liknande installationsapparat som ingår i fast anläggning för högst 600 volt i ej explosionsfarligt utrymme samt byte av smältpatron i säkringsapparat och annan därmed jämförlig förbrukningsmateriel får utföras av den som har nödig kännedom om sådant arbete."