Bredvid en altandörr ska det sättas en strömställare för utomhusuttag och belysning för uteplatsen, men samtidigt ska det också sättas en strömställare för inomhusbelysningen på lämplig plats, i detta fall båda tillsammans i en tvåfacksram bredvid dörren, låssidan inomhus. Som jag förstår det så ska utomhusuttaget numera matas av egen grupp och det medför alltså att det blir två olika grupper för strömställarna. Om man nu sätter ihop de båda apparatdosorna, utan att skära upp förbindelsen emellan, kan det räknas som god praxis att göra detta? Det jag är fundersam till är att en privatperson kan förledas att tro att båda strömställarna är spänningslösa om endast en säkring bryts när det i detta fall krävs att två säkringar bryts. Privatperson får ju byta strömställare och kommer ju då att ta bort ramen och kan ev komma åt spänningsförande delar i den apparatdosa/strömställare som kanske ej är spänningslös. Vad är god praxis i dessa fall?
Enklast är väl att skippa den gemensamma ramen och sätta 2 enkla strömställare brevid varandra. Alternativt skulle man kunna sätta en 2 polig säkring som bryter bägge grupperna samtidigt.
Det glädjer mig att du inser problemet med två grupper i en(nåja) dosa. Det betyder att du förmodligen väljer en klok lösning.
Det glädjer mig att du inser problemet med två grupper i en(nåja) dosa. Det betyder att du förmodligen väljer en klok lösning.
Välkommen till forumet.
Det är, som du misstänker, lite dåligt att göra ett sådant dubbelmontage och mata från två olika grupper,
Jag vet egentligen inget riktigt förbud mot det i regelverket, förutom de ganska allmänt hållna sakerna som "god elsäkerhetsmässig praxis" samt "anläggningen ska vara logiskt utförd".
Men vad hindrar att du låter belysningen inomhus gå på samma grupp?
Det är inte något direkt självändamål att ha endast utomhusel på en grupp, man väljer att göra så för att få egen JFB till den el som står för de flesta JFB-problemen, så utlöst JFB inte orsakar onödiga skador på saker inomhus.
Men om du bara t.ex. har belysning i hallen och några allmänuttag på samma grupp känns det inte som någon fara.
Själv satt jag strömbrytaren för utomhusbelysningen en 40 cm ovanför den till inne i hallen. Och det blir därmed mindre av onödiga till och frånslag av utomhusbelysningen för att det är ganska tydligt att den går till något annat speciellt.
Det är, som du misstänker, lite dåligt att göra ett sådant dubbelmontage och mata från två olika grupper,
Jag vet egentligen inget riktigt förbud mot det i regelverket, förutom de ganska allmänt hållna sakerna som "god elsäkerhetsmässig praxis" samt "anläggningen ska vara logiskt utförd".
Men vad hindrar att du låter belysningen inomhus gå på samma grupp?
Det är inte något direkt självändamål att ha endast utomhusel på en grupp, man väljer att göra så för att få egen JFB till den el som står för de flesta JFB-problemen, så utlöst JFB inte orsakar onödiga skador på saker inomhus.
Men om du bara t.ex. har belysning i hallen och några allmänuttag på samma grupp känns det inte som någon fara.
Själv satt jag strömbrytaren för utomhusbelysningen en 40 cm ovanför den till inne i hallen. Och det blir därmed mindre av onödiga till och frånslag av utomhusbelysningen för att det är ganska tydligt att den går till något annat speciellt.
Sätt ett 84mm mellanstycke mellan dosorna och två olika kombinationsramar. Då får du en snygg installation som inte lätt kan misstas för att ligga inom samma grupp.
Mellanstycket som jag länkar till funkar till både Elko och Eljo VP2 dosor. Som jag fattat det så är eljo och elko samma dosor fast med olika namn, och alla tillbehör, stosar mm är kompatibla mellan dosorna.
Mellanstycket som jag länkar till funkar till både Elko och Eljo VP2 dosor. Som jag fattat det så är eljo och elko samma dosor fast med olika namn, och alla tillbehör, stosar mm är kompatibla mellan dosorna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Hur skulle detta mellanstycke lösa problemet?
Jo, man hade ju kunnat lagt både utomhusel och inomhusbelysning på samma grupp, så gjorde man ju förr, dessutom utan att det fanns krav på separat strömställare för utomhusuttaget. Men, jag tänkte att jag skulle försöka följa standarden och ser då att i senaste utgåvan ska det vara separat grupp för utomhuselen samt strömställare för utomhusuttaget. Det ser ut som om pelpets lösning är både säkerhetsmässig samt estetiskt tilltalande.
Jag fattade mellanstycket som ett enkelt sätt att få ett vettigt avstånd mellan dosorna och fixera dem i sidled i förhållande till varandra. Dvs det ska inte vara något hål mellan dosorna. Men man kan naturligtvis också göra som elmont föreslår.pelpet skrev:
Klicka här för att svara