Ska byta ut en halvgammal spis som idag matas med 16a 380 med nolla till en spishäll och separat ugn.. Hur skall jag "konvertera" spisuttaget till två 220 uttag (16a)??

Har ideer men tveksamt om de är "de rätta"..
 
tommib
Du beskriver att du idag har trefas 16A (trefas är numera 400V fas-fas) med nolla. Jag förutsätter att det är korrekt draget med 2,5 kvmm och att det stämmer att det är fullkopplat (3L+N+PE)

Då har du två alternativ

1. Koppla en perilexkontakt för hällen (dessa vill normalt alltid ha två faser). Denna perilexkontakt ska vara fullkopplad, dvs L1+L2+L3+N+PE. Från denna bryter du sedan ut en fas (vanligen L3) och drar till ett separat uttag bredvid. Detta är ofta av typen Schuko (vanligt vägguttag) men många här på forumet rekommenderar att man inte ska använda det till en så hög belastning som en ugn är. Man kan istället använda sk Norwescokontakt alt blått CEE-don om man har plats.

2. Sätt en fast anslutningsdosa där kabeln kommer fram. Den ska ha två dragavlastade utgångar. Koppla in häll på L1+L2 och ugn på L3.


Alla ovan beskrivna ingrepp ska göras av behörig elinstallatör, bara så du vet.

Välkommen till forumet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3 och 3 till
  • Laddar…
Håller med tommib.

Detta ger två faser á 16 A till hällen. Hällar brukar vilja matas med antingen 32 A enfas eller 16 A tvåfas.
 
tommib
Jo, hällar kan vanligen också matas med enfas 32A men det är extremt ovanligt i Sverige då vi vanligen har trefas och huvudsäkringar på 16-25A. Därför gav jag inte ens det alternativet.

Btw, jag snodde din signatur, mer eller mindre...
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Tommib/SkaneErik - stort tack för era svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.