Har läst en del om att koppla in JFB men inte sett så mycket om hur man kopplar in på en av två centraler. Är detta korrekt sätt att göra det på? Osäker på hur det blir med att bryta upp mellan PE/N på den ena men inte den andra. Jag ser nu också att jag borde koppla inkommande PEN till PE-plint istället för N-plint där JFB finns?

http://imgur.com/UrfpK5x

Det är korrekt att koppla in jfb på en av två centraler.

Men det kräver en kunnig yrkesmän så att alla PEN ,Nollor och Skyddsjorden blir rätt anslutna till respektive skena.

Rent generellt kan PEN och Skyddsjordsskenan behållas orörd. Det är nollslkenorna som behöver separeras och matas via jfb respektive direkt. Det kan finnas behov av en separat nollplint.

Ser rätt ut på bilden vad jag kan se, FÖRUTOM att PEN ska kopplas till jordskenan i vänstra centralen och inte nollskenan som det är på bilden.
Men gör det inte själv, får man det fel kan det uppstå väldigt farliga fel som i bästa fall "bara" bränner all elektronik.

Varför vill du bara ha jfb på den ena centralen?

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Det är korrekt att koppla in jfb på en av två centraler.

Men det kräver en kunnig yrkesmän så att alla PEN ,Nollor och Skyddsjorden blir rätt anslutna till respektive skena.

Rent generellt kan PEN och Skyddsjordsskenan behållas orörd. Det är nollslkenorna som behöver separeras och matas via jfb respektive direkt. Det kan finnas behov av en separat nollplint.
Jag missade att du hade bifogat en bild

Det felet hade orsakat att jfb hade löst ut vid belastning mellan fås och nolla.

Men med rätt koppling är lösningen helt OK. En grundregel vid all elkonstruktion är att skyddsjorden aldrig får brytas.

acrophobic skrev:
Ser rätt ut på bilden vad jag kan se, FÖRUTOM att PEN ska kopplas till jordskenan i vänstra centralen och inte nollskenan som det är på bilden.
Men gör det inte själv, får man det fel kan det uppstå väldigt farliga fel som i bästa fall "bara" bränner all elektronik.
Jo, jag märkte det sen vilket jag nämnde :)

tuktuk skrev:
Varför vill du bara ha jfb på den ena centralen?
Planen är att lägga in en separat till andra centralen senare, vid en mer omfattande översyn av elanläggningen.

Nu är då jordfelsbrytaren installerad utan problem, tack ska ni ha för kommentarer :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.