Hejsan alla glada.. önskar jag kunde vara lika glada som er.

Fick idag reda på på att grannen hade betalat mina elräkningar sedan vi flyttade in i våran nya 4:a (27 sept. 2013) ett nybyggt Boklock hus i Forshaga, Han hade tydligen klagat sedan han fick sin första räkning efter första kvartalet för över 4000 kr och förbrukningen var då enl. nedan

Sept: 228 kwh (notera då att vi fick nyckeln till lägenheten den 27:e använde inte ens någon el då vi bara flyttade lite möbler)
Okt: 629 kwh
Nov: 701 kwh
Dec: 829 kwh
en total summa på 2149 kwh på 3 månader ????

alltså vad vi fick var en räkning på 1600 kr och med en förbrukning på 800 kwh
så till idag så trodde vi att vi har haft en normal förbrukning men icke sa nicke. fastighetsbolaget vi hyr ifrån kom idag och sa att dom kopplat in oss på fel elmätare och att vi i själva fallet nu den 3 feb 2014 var uppe i hela 3339 kwh sedan 27 sept 20013 ??. alltså blir så upprörd. tycker dock synd om den gamla mannen som har bråkat med fortum och fastighetsbolaget i över 1 månad om att det är nått fel på hans förbrukning. men som sagt det redde dom ut idag då helt plötsligt bollen är över på mig och min familj.

I vårat hushåll så har vi

2 datorer
Diskmaskin
tvättmaskin (tvättar och tumlar kanske i genomsnitt 3-4 gånger i veckan)
torktumlare
2 tv apparater

är det verkligen rimligt att vi redan har förbrukat 3339 kwh på 4 månader ?? enl. vårat avtal vi skrev med fortum så står det på pappret att beräknad årsförbrukning är 3200 kwh/år.

När jag var med killen från fastighetsbolaget så såg jag att våran mätare var mycket tjockare än dom andra 3 mätarna som är för detta hus då huset har 4 st lägenheter två 3 or och två 4 or, varför är våran mätare så mycket tjockare än dom andra. de andra mätarna stod de att de förbrukat 1100 kwh. dom måste ha gjort nått fel när dom kollade in känns som jag får betala för något mer, finns t.ex en hiss som finns på utsidan huset samt 4 st lampor som är monterade på huset som lyser varje kväll. eller är det helt enkelt fel på mätaren. vad tror ni experter om detta fall

mvh Guffe

A
Ta ur mätarsäkringarna för din mätare och kolla vad som blir strömlöst.

Emil_K skrev:
Ta ur mätarsäkringarna för din mätare och kolla vad som blir strömlöst.
Har ju tyvärr inte tillgång till min elmätare då endast fastighetsbolaget har den nyckeln. för jag skulle vilja stänga av min huvudbrytare på min central som är för hela lägenheten och sedan kolla om den fortfarande tickar på.

D09
Guffe skrev:
Hejsan alla glada.. önskar jag kunde vara lika glada som er.

Fick idag reda på på att grannen hade betalat mina elräkningar sedan vi flyttade in i våran nya 4:a (27 sept. 2013) ett nybyggt Boklock hus i Forshaga, Han hade tydligen klagat sedan han fick sin första räkning efter första kvartalet för över 4000 kr och förbrukningen var då enl. nedan

Sept: 228 kwh (notera då att vi fick nyckeln till lägenheten den 27:e använde inte ens någon el då vi bara flyttade lite möbler)
Okt: 629 kwh
Nov: 701 kwh
Dec: 829 kwh
en total summa på 2149 kwh på 3 månader ????

alltså vad vi fick var en räkning på 1600 kr och med en förbrukning på 800 kwh
så till idag så trodde vi att vi har haft en normal förbrukning men icke sa nicke. fastighetsbolaget vi hyr ifrån kom idag och sa att dom kopplat in oss på fel elmätare och att vi i själva fallet nu den 3 feb 2014 var uppe i hela 3339 kwh sedan 27 sept 20013 ??. alltså blir så upprörd. tycker dock synd om den gamla mannen som har bråkat med fortum och fastighetsbolaget i över 1 månad om att det är nått fel på hans förbrukning. men som sagt det redde dom ut idag då helt plötsligt bollen är över på mig och min familj.

I vårat hushåll så har vi

2 datorer
Diskmaskin
tvättmaskin (tvättar och tumlar kanske i genomsnitt 3-4 gånger i veckan)
torktumlare
2 tv apparater

är det verkligen rimligt att vi redan har förbrukat 3339 kwh på 4 månader ?? enl. vårat avtal vi skrev med fortum så står det på pappret att beräknad årsförbrukning är 3200 kwh/år.

När jag var med killen från fastighetsbolaget så såg jag att våran mätare var mycket tjockare än dom andra 3 mätarna som är för detta hus då huset har 4 st lägenheter två 3 or och två 4 or, varför är våran mätare så mycket tjockare än dom andra. de andra mätarna stod de att de förbrukat 1100 kwh. dom måste ha gjort nått fel när dom kollade in känns som jag får betala för något mer, finns t.ex en hiss som finns på utsidan huset samt 4 st lampor som är monterade på huset som lyser varje kväll. eller är det helt enkelt fel på mätaren. vad tror ni experter om detta fall

mvh Guffe
Ni har ingen micro, lampor ( halogen?), haddukstork, ugn, kaffebryggare, vattenkokare, damsugare, klockradio, stereo med högtalare, golvvärme i badrum, utebelysning, infravärme på blalkong, massa stand by grejor, köksfläkt etc ?

Försök kolla av allt ni har hemma, hur ofta det används och vilken effekt det drar..

Alltid surt med såna överraskningar :(

Det smidigaste är ju givetvis att ta ur alla säkringar i den elcentral och sen knalla ner och se om din elmätare blinkar. Tryck på hissen och se om mätaren ger utslag. Gör den det och du har kontrollerat att alla dina uttag är strömlösa (tex med en bordslampa) så är något fel.

Du kan kolla dina räkningar. Där bör det stå ett eller två lååånga nummer som ska stämma överens med din elmätare.
Gör den det? Eller inte? Skruva ur säkringarna i din elmätare och se om hiss och tvättstuga mm fungerar?

Vill man vara besvärlig så kan man kontakta det lokala energibolaget. Man kan få extra undermätning uppsatt ett par dar eller någon vecka för att se så att befintlig mätare räknar rätt eller att ingen avleder el.

Man kan ju givetvis kontakta en elektriker som monterar upp en liten smidig elmätare i centralen. Kostar ett par tusen kr.

Du bör se över så att du inte har några värmegolv eller handdukstorkar eller gamla kyl och frys mm som kanske drar ström?
Har du förråd? Finns det ett eluttag här? Rätt vanligt att folk kopplar in sig och har en frysbox stående på någons annans eluttag.

Många energibolag så kan man se sin förbrukning om man loggar in på deras sida på nätet.
Annars är det bara snacka med vaktmästaren och få tillgång till nyckeln eller om han låser upp en halvtimme så att du kan få kolla lite snabbt bara.

D09 skrev:
Ni har ingen micro, lampor ( halogen?), haddukstork, ugn, kaffebryggare, vattenkokare, damsugare, klockradio, stereo med högtalare, golvvärme i badrum, utebelysning, infravärme på blalkong, massa stand by grejor, köksfläkt etc ?

Försök kolla av allt ni har hemma, hur ofta det används och vilken effekt det drar..

Alltid surt med såna överraskningar :(
Klart vi har självklar utrustning som

Micro
Lågenergilampor överallt
Ugn
Kaffebryggare
Dammsugare
Klockradio
Stereo
köksfläkt

men inget av det andra du sa. vi har inget utöver det normala så att säga. skall jag verkligen behöva kolla
hur det drar tycker du inte det låter orimligt med 3339 kwh på 4 månader ?

Redigerat:
Du nämner själv att du såg 4 mätare i källaren varav 3 var av "mindre" modell och din var större.
Det borde rimligtvis vara så att det bör finnas en mätare för fastigheten dessutom. Denna ska ta trappbelysning, utomhusbelysning, förråd, tvättstuga, hiss och allt annat.

Det är inte så att de kör en luring och låter dig betala för fastighetscentralen dessutom?
Du vet möjligtvis inte om det stod några märkningar eller elcentraler vid din stora elmätare? Några scheman så att man kan hänleda hur det må vara draget i källaren och upp till lägenheterna?

4 lägenheter borde ju generera minst 5 mätare eftersom huset också behöver ström till som TS säger hiss, utebelysning, ventilation och uppvärmning av gemensamma utrymmen.

-=fullmoon=- skrev:
Det smidigaste är ju givetvis att ta ur alla säkringar i den elcentral och sen knalla ner och se om din elmätare blinkar. Tryck på hissen och se om mätaren ger utslag. Gör den det och du har kontrollerat att alla dina uttag är strömlösa (tex med en bordslampa) så är något fel.
Är ju nått jag kan testa om jag bara får tillgång till min elmätare

-=fullmoon=- skrev:
Du kan kolla dina räkningar. Där bör det stå ett eller två lååånga nummer som ska stämma överens med din elmätare.
Gör den det? Eller inte? Skruva ur säkringarna i din elmätare och se om hiss och tvättstuga mm fungerar?
Finns ingen tvättstuga då vi har egna tvättmaskiner i våra lägenheter.

-=fullmoon=- skrev:
Vill man vara besvärlig så kan man kontakta det lokala energibolaget. Man kan få extra undermätning uppsatt ett par dar eller någon vecka för att se så att befintlig mätare räknar rätt eller att ingen avleder el.
Får jag stå för ev. kostnad för att få hit bolag såfall ?

-=fullmoon=- skrev:
Man kan ju givetvis kontakta en elektriker som monterar upp en liten smidig elmätare i centralen. Kostar ett par tusen kr.
Du menar en elmätare som monteras direkt på min elcentral i min lägenhet eller ?

-=fullmoon=- skrev:
Du bör se över så att du inte har några värmegolv eller handdukstorkar eller gamla kyl och frys mm som kanske drar ström?
Har du förråd? Finns det ett eluttag här? Rätt vanligt att folk kopplar in sig och har en frysbox stående på någons annans eluttag.
Har inga värmegolv eller handdukstorkar eller gammal kyl å frys är ju en helt ny lägenhet med nya vitvaror, förråd har vi men endast lampa ej eluttag så att någon skulle koppla in sig är inte så troligt då endast gamla personer bor i detta nybyggda område.

Vi har en 95 kvm stor trea. Vår snittförbrukning av el under vinterperioden (nov-april) ligger på 300-400 kwh per månad. Då har vi diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare som används dagligen. Vi har också golvvärme i vårt lilla badrum. Vi lagar mat varje dag i veckan. Självklart har även vi de vanligaste typerna av hemmaelektronik, dvs tv-apparater, stereo, kaffebryggare, dammsugare osv. osv. men de drar ju försumbara mängder el.

cem77 skrev:
4 lägenheter borde ju generera minst 5 mätare eftersom huset också behöver ström till som TS säger hiss, utebelysning, ventilation och uppvärmning av gemensamma utrymmen.
Kan ev. sitta en 5:e mätare våningen under de andra 4 mätarna. alltså alla lägenheter har egna ingångar så det finns inget trapphus utan endast en utvändig hiss. kan faktiskt ta med mig en tångampere mätare från jobbet då jag stängt av min elcentral i lägenheten så kan jag ju se om det drar nån ström. de 3 ledarna var tillgängliga såg jag

JuggeH skrev:
Vi har en 95 kvm stor trea. Vår snittförbrukning av el under vinterperioden (nov-april) ligger på 300-400 kwh per månad. Då har vi diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare som används dagligen. Vi har också golvvärme i vårt lilla badrum. Vi lagar mat varje dag i veckan. Självklart har även vi de vanligaste typerna av hemmaelektronik, dvs tv-apparater, stereo, kaffebryggare, dammsugare osv. osv. men de drar ju försumbara mängder el.
Precis de svar jag ville ha. visste att det var nått skumt. måste gå till botten med detta. tänker ju inte betala några 4000 kr i kvartalet för el jag inte förbrukar. inte en chans

Guffe skrev:
Är ju nått jag kan testa om jag bara får tillgång till min elmätare
Bara ringa vaktmästaren och bjuda på lite fika annars så ;)

Finns ingen tvättstuga då vi har egna tvättmaskiner i våra lägenheter.

Då är det ju mindre men fortfarande finns lite andra utrymmen mm. Hiss ska ju ligga under en fastighetscentral som har en egen mätare. Dvs inte ligga på någon av lägenheterna.
Finns det 4lgh och alla är likadana i utförande så "ska" de vara likadana mätare. En för varje lgh och en extra mätare för fastigheten.

Får jag stå för ev. kostnad för att få hit bolag såfall ?
Olika från olika bolag. Vissa tar betalt andra inte. Vissa tar betalt om de inte hittar några fel på sin anläggning.

Du menar en elmätare som monteras direkt på min elcentral i min lägenhet eller ?

Ja. Du har en lite ny vit central med automatsäkringar? Lätt och snabbt att montera en lite modul där i med display som visar förbrukningen för stunden och den totala.

Har inga värmegolv eller handdukstorkar eller gammal kyl å frys är ju en helt ny lägenhet med nya vitvaror, förråd har vi men endast lampa ej eluttag så att någon skulle koppla in sig är inte så troligt då endast gamla personer bor i detta nybyggda område.
...

Ingår uppvärmning och varmvatten i hyran?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.