Är det någon som vet om det finns knock out genomföring på baksidan av ett ABB CUE 416-6/UJP uttag? Hittar inget datablad/ritning på denna.

//Johan

Redigerat:
Det ska det göra

Tack! Jag antog att det borde göra det men det står M25 anslutning har jag för mig. Så då blir man ju lite osäker. Nu får det bli ett köp.

Du kan ju alltid ta upp ett eget hål oavsett.

Så sant GK100. Jag kan dock bekräfta att det finns ett knock out hål på baksidan av CUE 416-6/UJP. Uttaget är faktiskt riktigt smidigt jämfört med de uttag jag sett tidigare (behöver 16A enfas till svetsen därav denna bastard till uttag).

Tänk bara på att uttaget måste matas från en 3-polig dvärgbrytare eller JFB.

A
Jiiwas skrev:
Tänk bara på att uttaget måste matas från en 3-polig dvärgbrytare eller JFB.
Jaså?
Krav på JFB gäller väl bara vid centralbyte och utökning av befintlig anläggning?

tommib
Emil_K skrev:
Jaså?
Krav på JFB gäller väl bara vid centralbyte och utökning av befintlig anläggning?
Är det inte en utökning då att montera en handske?
Sen är det ju en bra ide oavsett vad kraven säger ;)

Nej, det finns ett krav på JFB till kombiuttag ifall de matas från 3 st 1-poliga dvärgbrytare eller diazedsäkringar.
Däremot så behövs inte JFB ifall det matas med en 3-polig dvärgbrytare. förutsatt att det inte sitter utomhus eller är tänkt att mata saker utomhus.

Finns lite mer info att läsa här:
http://www.elektriskanamnden.nu/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=36c4345c-9180-48e1-8d10-d1922bac3070&FileName=Faktablad+4-2010+Kombiuttag.pdf&MediaArchive_ForceDownload=true

A
Där ser man. Man lär sig något nytt varje år. Som jag tolkar det bör det alltså sitta 3P eller JFB på samtliga grupper som blandar trefas- och enfasförbrukare.

Tack för upplysningen det var något nytt för mig med men ganska självklart om man tänker på det. Nu hade jag tänkt tre st 1-poliga säkringar (3P är ju mycket dyrare) dock i en ny central med JFB. Men det är ju enkelt att komplettera med en 3-polig säkring.

Det är väl så att ALLA nyinstallerade uttag tom 16 A i dag ska skyddas av JFB.

Mikael_L
elmont skrev:
Det är väl så att ALLA nyinstallerade uttag tom 16 A i dag ska skyddas av JFB.
Nja, undantaget kan ju gälla smärre utökning av anläggningen. T.ex att man kompletterar med ett till trefasuttag inomhus.

Men i badrum och utomhus är kravet benhårt att det ska vara JFB. Fanns det uttag utan JFB innan i badrummet var det fel.

Fast nu blev jag osäker på hur det är med uttag utomhus, förut fick de vara utan JFB, kanske en liten utökning utomhus utan JFB kan vara godkänt.
Däremot dumt, och dumsnålt, tycker jag.

Det var mest för att medvetengöra "folk" om att i dag ska även cee uttag på 16 A skyddas av JFB vilket tidigare inte var fallet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Mikael_L skrev:
Däremot dumt, och dumsnålt, tycker jag.
Det här...... tusen gånger det här.....

En JFB kostar vad? Ca 500 kr. Det är inte så mycket för ett väsentligt förbättrat skydd. Samma sak gäller trepolig dvärgbrytare. Ca 350 istället för 150 kr.

Tack för medvetandegörandet elmont, just jag visste dock inte om något annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.