2 096 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Knock out genomföring i ABB CEE 416-6/UJP?
Så sant GK100. Jag kan dock bekräfta att det finns ett knock out hål på baksidan av CUE 416-6/UJP. Uttaget är faktiskt riktigt smidigt jämfört med de uttag jag sett tidigare (behöver 16A enfas till svetsen därav denna bastard till uttag).
Nej, det finns ett krav på JFB till kombiuttag ifall de matas från 3 st 1-poliga dvärgbrytare eller diazedsäkringar.
Däremot så behövs inte JFB ifall det matas med en 3-polig dvärgbrytare. förutsatt att det inte sitter utomhus eller är tänkt att mata saker utomhus.
Finns lite mer info att läsa här:
http://www.elektriskanamnden.nu/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=36c4345c-9180-48e1-8d10-d1922bac3070&FileName=Faktablad+4-2010+Kombiuttag.pdf&MediaArchive_ForceDownload=true
Däremot så behövs inte JFB ifall det matas med en 3-polig dvärgbrytare. förutsatt att det inte sitter utomhus eller är tänkt att mata saker utomhus.
Finns lite mer info att läsa här:
http://www.elektriskanamnden.nu/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=36c4345c-9180-48e1-8d10-d1922bac3070&FileName=Faktablad+4-2010+Kombiuttag.pdf&MediaArchive_ForceDownload=true
Tack för upplysningen det var något nytt för mig med men ganska självklart om man tänker på det. Nu hade jag tänkt tre st 1-poliga säkringar (3P är ju mycket dyrare) dock i en ny central med JFB. Men det är ju enkelt att komplettera med en 3-polig säkring.
Nja, undantaget kan ju gälla smärre utökning av anläggningen. T.ex att man kompletterar med ett till trefasuttag inomhus.elmont skrev:
Men i badrum och utomhus är kravet benhårt att det ska vara JFB. Fanns det uttag utan JFB innan i badrummet var det fel.
Fast nu blev jag osäker på hur det är med uttag utomhus, förut fick de vara utan JFB, kanske en liten utökning utomhus utan JFB kan vara godkänt.
Däremot dumt, och dumsnålt, tycker jag.
Det här...... tusen gånger det här.....Mikael_L skrev:
En JFB kostar vad? Ca 500 kr. Det är inte så mycket för ett väsentligt förbättrat skydd. Samma sak gäller trepolig dvärgbrytare. Ca 350 istället för 150 kr.
Tack för medvetandegörandet elmont, just jag visste dock inte om något annat.
Klicka här för att svara