Hej,
En bekant vill installera en induktionsspis men har tyvärr inte någon nolla framdragen.
Huset är byggt 1974 och det är lite osäkert på hur enkelt det är att dra fram 5 ledare i VP-röret av okänd storlek.

Min fråga: Eftersom det kommer fram 3 faser samt Jord, kan man komplettera med noll-ledaren från diskmaskinsuttaget? (den nollan kommer ju i ett annat rör från centralen)

Tacksam för input!

stefan100 skrev:
Hej,
En bekant vill installera en induktionsspis men har tyvärr inte någon nolla framdragen.
Huset är byggt 1974 och det är lite osäkert på hur enkelt det är att dra fram 5 ledare i VP-röret av okänd storlek.

Min fråga: Eftersom det kommer fram 3 faser samt Jord, kan man komplettera med noll-ledaren från diskmaskinsuttaget? (den nollan kommer ju i ett annat rör från centralen)

Tacksam för input!
Kort svar, nej.

Kan man inte koppla in spisen på 400V?

Ok, då vet jag.
Den måste ha en nolla framdragen annars går elektroniken sönder har jag förstått.
Det är alltså bara att dra fram nya ledningar då.
Tack!

Långt svar. Nej, Diskmaskinen bör vara avsäkrad 10A och har då en ledararea på 1,5 kvadrat mm. Hällen behöver sannolikt 16A vilket ger att kabeln skulle behöva 16+10 A sammanlagt 26A volket ger en överlast med risk för brand.

Troligtvis behöver du 2faser och nolla. De allra flesta hällar använder nollan så Jag tvivlar starkt att det går att koppla på 2 faser utan nolla, men kolla installationsanvisningen, (Detta hade du redan kollat upp så det vet du)

I detta fall ser jag inga genvägar utan det gäller att dra igenom en kabel för nollan.

Sen min vanliga disclaimer att installera en spis med fast installation och att dra en extra kabel är Behörighetskrävande arbete

Redigerat:
Behöver spisen tre faser och nolla?
Ofta ska dessa kopplas med två faser och nolla, om så är fallet så är det möjligt att använda den tredje fasledaren och koppla om den till nolla.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I ett hus från 1974 är spisledningen troligen dragen i ett 18 mm rör och det ska normalt inte vara nått problem att dra om ledningarna.. I nio fall av tio är det inga som helst problem för det är inte svårare i dag än det var 1974 utan troligen enklare då du i dag kan använda dom bef trådarna som draghjälp för att få i en dragfjäder. Samt att man bör vara två, en som drar och en som trycker på.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej igen och tack för input!

Husvarna QSI7134W

Spänning, V 230
Säkring, A 3x16
Sladdlängd, (ca) m 1.4
Elkontakt Perilex

Som jag vet så skall det till ett fullbestyckat perilex-uttag.

Det får bli att dra nya kablar verkar det som.. och det får en elektriker göra.. fast jag kan ju hjälpa till och mata som elmont säger :)

Själv har jag en liknande spis och jag är osäker på vilken dimension mina ledningar har så jag kör den på 10A helt utan problem.
Tänkte att jag kan säkra upp till 13A med 1.5 kvadrat i värsta fall alternativt dra ny kabel jag oxå.. för jag lyckas inte bestämma om det är 1.5 eller 2.5, men eftersom elektrikern säkrade av med 10A utgår jag från 1.5 för säkerhets skull.

Tack!

Hej. Om du använder allt på spisen på max samtidigt kommer den att dra strax under 16 A (Enligt Husqvarna är maxeffekten 10900W) Troligtvis räcker 10A för de flesta, och det är inget säkerhetsproblem utan bara obekvämt för användaren.

Nu lite peka finger: det ska finnas en förteckning vid centralen med säkringarnas styrka och vart de går. Snälla elkollegor och ni hempulare. Använd den. Det underlättar livet för dig själv och nästa husägare.

Tack för input.
I mitt fall (10A säkring), är det OK att säkra av med 13 om det skulle bli ett problem?
Har haft spisen och lagat mat med både ugn & flera (i alla fall 3) plattor utan problem.

Angående ditt pekfinger så kan jag bara hålla med.
Min elektriker har inte noterat något och om jag nu gud förbjude har gjort något litet själv så har jag inte varit bättre!

Antar att man får ta säkringarna en i taget och se vad som slutar fungera....
och skriva sin lilla tavla :)

tommib
tuktuk skrev:
Nu lite peka finger: det ska finnas en förteckning vid centralen med säkringarnas styrka och vart de går. Snälla elkollegor och ni hempulare. Använd den. Det underlättar livet för dig själv och nästa husägare.
Heh.... mitt gruppschema hemma var maskinskrivet orginal från 1966, kompletterat med lite kulspetspenna (som inte stämde). När vi flyttade in och hade lite strul med elen så skruvade vi ur alla proppar en efter en och skrev själva ett nytt gruppschema. Nu är det dessutom kompletterat med en karta då jag har orginalelritningen (som inte stämmer alls längre).

När vi nu har rivit köket har jag äntligen lokaliserat de sista rören och vet nu exakt hur alla rör förutom två går.

Gruppförteckningen omfattar numera fyra liggande A4 med detaljerad text om vad som går vart :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.