Jag ska måla i hallen och samtidigt passa på att ta bort lite onödigheter från väggen. Har dålig koll på elektronik och undrar om dessa saker fyller någon funktion:
Grej 1, bild 1:
Grej 1, bild 2:
Tycker själv detta ser ut som en ringklocka. Är det bara att knipsa kablarna, eltejpa och pula in i väggen?
Grej 2:
Gammal propp? Dålig karma att spackla igen och måla över? Tror ni den används när mina andra elektriska manicker ser ut så här:
Grej 1, bild 1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grej 1, bild 2:
Logga in
Skapa konto
Tycker själv detta ser ut som en ringklocka. Är det bara att knipsa kablarna, eltejpa och pula in i väggen?
Grej 2:
Logga in
Skapa konto
Gammal propp? Dålig karma att spackla igen och måla över? Tror ni den används när mina andra elektriska manicker ser ut så här:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejpa"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Grej 1 ser mycket riktigt ut som någon slags summer. Gammal dörrklocka? Det bästa är väl att mäta på trådarna och se om det ligger spänning på eller inte. Troligen inte men bra att mäta. Om det inte gör det är det bara att klippa, tejpa och stoppa in. Gör det det bör man nog utreda lite vidare.
Grej2 är en säkring. Kan vara gammal huvudsäkring för lägenheten. Har det funnits gas tidigare i huset? Där skulle jag fråga föreningen om någon vet något alt ta in en elektriker som kan kolla om det är spänningslöst och om den överhuvudtaget används. Den skulle jag nog dra mig för att måla in innan jag visste säkert vad det var och jag skulle nog inte pilla så mycket själv heller om jag inte var väldigt säker på vad jag gjorde.
Grej2 är en säkring. Kan vara gammal huvudsäkring för lägenheten. Har det funnits gas tidigare i huset? Där skulle jag fråga föreningen om någon vet något alt ta in en elektriker som kan kolla om det är spänningslöst och om den överhuvudtaget används. Den skulle jag nog dra mig för att måla in innan jag visste säkert vad det var och jag skulle nog inte pilla så mycket själv heller om jag inte var väldigt säker på vad jag gjorde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden