El
Styrman_jansson: [citat] Det tror jag nog den är. Den är nog snarare lite överkvalificerad. Anslutningskabeln ser ut att vara silikonad fast, men visst kan det gå att byta. Men man testar inte gärna på en armatur för 2k. Det står dessutom "sealed and pre-wired" om den. Det rör sig om följande armatur; http://www.simes.it/en/catalogue/codice.php?id=1903 De större modellerna ser ut att gå att byta kabel
tuktuk: [citat] Jo. I det senare fallet är det ett sätt att kringå Elinstallatörsförordningen, vilket är lika mycket ett lagbrott som att göra en fast installation som hempulare. Att klamma en Lampkabel är tillåtet (om det görs på rätt sätt) och i vissa fall lämpligt. rågan om vad som är snyggast klammad kabel eller plastränna tänker Jag inte beröra. @ Müssli. Vad Jag påstod var att
Patrik_Hed: "Kan själv" alt. "en polare som är elektriker" har monterat en kopplingsdosa i taket i stället för en takdosa när taket har sänkts eller gjorts om på något vis. Där har vi problemet. Det borde finnas någon regel där och då kan man testa köra med långa skruv som man drar lite snett åt sidorna. //Patrik
tuktuk: Förlåt, hård dag på jobbet :o Jordfelsbrytare är ett krav. (Finns ett kryphål i reglerna för äldre anläggningar, men Just garage är det dumt att chansa i.) rätt IP-klass gäller i alla fall. Är det ett rent "parkeringsgarage" så räcker IP1X. ska du grovmecka så minst IP44. Är det ett torrt utrymme typ förråd, så behövss det bara ett vanligt. Sen ska du ha ett uttag som har
GK100: Det har ingen betydelse, och på sid 11 följer det då mer det jag kallade fackmässigt med in på 13 från manöverfasen och ut 14 mot tidreläet. Du kan vänligt men bestämt be din IVT-källa sluta upp med att ge felaktig info, särskilt om vederbörande inte har någon egen uppfattning som man isf kan resonera kring och påvisa att det inte stämmer.
pelpet: Sätt en klutt fogskum i den icke-pluggade stusen så är problemet löst.
pelpet: Tack. Så fånigt enkelt var det faktiskt. Jag trodde glimlampan i normalfallet alltid skulle vara tänd men så var det lyckligtvis inte. Bildbevis nedan. [bild] [bild]
elmont: Köp ett nytt för ca 350:- hos tex Clas Ohlson 36-5391. Troligen har batteriet gett upp men först kan du ju kolla om det inte finns nått skruvhål som är fyllt med "lim" där du kan öppna. Skulle du bryta sönder det är det väl ingen katastrof
anis16: Bauhaus hade den i sin webshop http://www.bauhaus.se/tapetskydd-2-st-pase-o-66-mm.html?nosto=nosto-searchpage-1 Dock kostar frakten mer än varan men det är fortfarande billigare än att beställa en hel kartong... Edit: ...som har minsta ordervärde 295:-.... ahhhh
Anonymiserad 151941: [bild] [bild] Är det någon skillnad på dessa förutom längden. Nu pratar jag bara om de vita varianterna? Har ni några erfarenheter?
Tobbe_3: Vilket rum blir mindre efter väggflytten? Det kan finnas något minmimått i någon byggatandard som har gjort att arkitekten har valt den lösningen.
Roev08: Unison LED finns med dimmning. Dessutom är de snygga!
GK100: Om du ändå ska ha en central i garaget och med den korta kabelsträckan är det enklast om du drar så grov kabel att du kan koppla helt utan säkringar i befintliga centralen. Då behöver du inte heller tänka på ev JFB iden eftersom du sätter en egen i garaget. Om du söker här på BH finns otroligt många trådar i samma tema och för egen del ska det mycket till om rekommendationen
007JB: tack för hjälpen allihopa, beställt nu. Blir kul och se resultatet
Roev08: Japp, Eksjöhus kör samma vid mitt bygge!
Per72: [citat] Jo visst blir det. Men där kopplar du biledaren i matande ände exempelvis en dosa. Då är det i detta fall ingen risk( om man nu ser det som en risk) att du mäter kontinuiteten i uttaget över endast en biledare.
Tobbe_3: Det kan vara en fördel att gå upp till 3 g2,5 om man vill använda kabeln till ett uttag för att kunna driva/ladda en maskin.
Thomas_Blekinge: [citat] Jävla växelström! Jag sysslar normalt bara med högspänd likström, det är mycket enklare.
Mikael_L: Ja jag antog att du hade koll... ... men isolationstrafo är ett bra skydd, men dock ej något skydd om man medvetet kopplar in sig som en del av kretsen. Det var kanske bra att det framkommer vad som är det farliga, om nu någon trots dina förmaningar tänker prova. :) Vridtrafon ger möjlighet att sakta öka spänning och ström så man kan hålla koll på att det inte blir farligt hög
blob: [citat] De har hållit bra, både för kyla, snö och regn. Verkar som de alltid har rea på Belys :) Jag kör 5 decklights närmast altanen, en spotlight mark under trädet, 63 cm spot på busken och 27 cm på en clematis. Har inte orkat gräva ner kablarna än, funkar bra ändå.
Björnberger: Haha! Vilken rolig kvällsläsning såhär kvällen innan man börjar jobba igen. Det gav mig lite roligare saker att tänka på om inte annat... Tack för tipsen och all intressant fakta. Det blir nog spottar från Malmberg skulle jag tro. Tycke dom känns otroligt prisvärda. Jag lovar att hålla er uppdaterade! ;-)
HasseTeknik: "Rätt svar" : Efter 3 arbetstimmar och lite material, så såg det ut så här efter all testning och innan kåpan sattes på: [bild] Kostnad 4800:- eller 3976:- efter ROT. :)
Dr Fozz: Jag har inte haft några problem med Malmbergs tidigare uttag, det som gör mig så sur... Surt att blanda uttag eller byta ut alla man redan satt upp. Ska skicka ett surt mail till dem och fråga vad det håller på med.
Müssli: Du kan åka på skadestånd om du rör antennätet själv. Det måste vara en certifierad tekniker som har BMF2-behörighet. Leta upp en på CANTs hemsida: http://www.cant.se
Müssli: Elektrikern har gjort ett vanligt förekommande fel som är helt ofarligt men (som du märker) lite irriterande. Det sitter två dimbara drivers som är kopplade parallellt till samma brytare på väggen precis som tommib skriver. Trycker man snabbt och kort på brytaren kan man om man har tur få dem att åtminstone tända och släcka samtidigt igen. Vissa av Hide-a-Lites drivers synkas ihop om
HSP: Ja att E1400610 utgått tyder troligtvis på liten efterfrågan. Har bara använt övergångsmuffar några enstaka tillfällen. det jag kommer ihåg var ett större rot arbete i -50tals anläggning med massor av befintilga 15,2mm rör som skulle skarvas mot nya 16mm rör. Mer vanligt är att använda 16mm muffar och sedan tejpa med riktig eltejp. samt se till att rören är väl förankrade på
Tobbe_3: Motortypen har alltid tre ledningar + skyddsjord. Men utanför apparatsystemet fläkten , betongblandaren m.m. är det endast två ledningar + skyddsjord. Någonstans i kapslingen ligger det en kondensator på t.ex. 5 - 100 uF som skapar en " hjälpfas" som fasförskjuten jämfört med huvudfasen. Genom att kasta om hjälpfas och huvudfas kan man reversera motorn i dom flesta fall.
Maajk: [citat] Ber så mycket om ursäkt, jag som gjort fel råkat välja självlärande on/off bara, de förklarar saken! :/ Ändrat inställningar och nu funkar det kanon. Tack så mycket för hjälpen! :thumbup: Frågan är vad man ska meka ihop nu för roligt när man är klar med detta :)