I villan i videoklippet har de installerat ett magnetlås på barskåpet som styrs från telefonen.

Barskåpet visas 03:40 in i filmen här: http://www.svt.se/gokvall/framtidens-hem-ar-redan-har

Här är en bild på låset (nedre högra hörnet) från videon:
barskåpslås.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som vet vad låset heter?

Jag håller på och installerar ett knx-system, tror ni detta kan vara en smart lösning för att låsa en låda i badrummet för att förhindra att obehöriga snokar :)?

Vet inte var man köper dom men kan vara en elektromgnet från solid, en Assa produkt!

Det står att det är olåst om det blir fel och det innebär att det är olåst spänningslöst

Har du erfarenhet av Assas variant och kan du i så fall förstå varför det är 15 ggr dyrare (det kan väl inte bara vara skillnad i grossist och detaljhandelspriser)? Det är bara av nyfikenhet jag undrar, jag kommer inte att köpa ett lås för 10.000, redan 500 är ju ganska mycket för det skåp jag tänkt monters låset på.

Redigerat:
Det kan kanske bla bero på att ASSA låset håller för dubbelt så stor dragkraft så det spelar i en helt annan division.
Ett E6300011 (i Elektroskandias katalog) branddörrstängare komplett kan du nog köpa för runt en tusenlapp

AndHay skrev:
Det går ju ha det batteribackuppat om man gör den riskbedömningen.

Jag tror att det är en sån här äckligt dyr dörrhållarmagnet: [länk]
Borde fungera med en betydligt billigare:[länk]

MVH

Anders
Verkar mycket bra, ser också lite smidigare ut (har dock inte kollat måtten ännu).
Det är inget högsäkerhetsobjekt, så det gör inget om låset släpper om strömmen går av 😀

image.jpeg

Det slog mig just att min elektriker kanske har invändningar eftersom jag tänkt att installera låset i ett badrum (även om det är en bit från duschen)... Eller spelar det ingen roll när det är 12V?

A
Kolla bara så att sekundärsidan i transformatorn är galvaniskt avskiljd från primärsidan och att klenspänningskretsen är dubbelisolerad i sin helhet. Om de kraven uppfylls så kan du använda låset på duschdörrarna också.

Låset bör ju ha en kolv som rör sig fram och tillbaka, inte bara en elektromagnet som ska hålla fast. Även om magneten klarar att hålla flera hundra kilo, så är det ju enkelt att åstadkomma den kraften med tex en kofot eller annan hävstång.

gbgustaf skrev:
Låset bör ju ha en kolv som rör sig fram och tillbaka, inte bara en elektromagnet som ska hålla fast. Även om magneten klarar att hålla flera hundra kilo, så är det ju enkelt att åstadkomma den kraften med tex en kofot eller annan hävstång.
Då kan man ju också såga rakt igenom skåpet istället... Jag tolkar det som att detta är till för att inte gäster skall snoka i badrumslådan eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.