2 139 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Stömbrytare till belysning i väggmonterat vitrinskåp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Experten gav dig inget tydligare svar heller
https://www.byggahus.se/el/264413-strombrytare-for-belysning-i-vitrinskap
och det är nog så också att man kan ha olika åsikter om var man bäst placerar strömbrytaren till vitrinskåp och diskbänksbelysning. Jag skulle föreslå att du istället fokuserar på att hitta en lösning. Det kan rimligen inte vara några problem eller stora kostnader att flytta strömbrytaren till ingången till köket. Berörd leverantör kanske t.o.m bjuder på det om du ber om det.
https://www.byggahus.se/el/264413-strombrytare-for-belysning-i-vitrinskap
och det är nog så också att man kan ha olika åsikter om var man bäst placerar strömbrytaren till vitrinskåp och diskbänksbelysning. Jag skulle föreslå att du istället fokuserar på att hitta en lösning. Det kan rimligen inte vara några problem eller stora kostnader att flytta strömbrytaren till ingången till köket. Berörd leverantör kanske t.o.m bjuder på det om du ber om det.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Fast det är väl som sagt delvis en fråga om det går på samma grupp eller inte. Är det samma grupp så blir det enkelt. Annars måste man ju öppna väggen, kanske tom demontera några väggskåp, och det är inte heller något jättejobb, men klart struligare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Det är inte förbjudet med flera kretsar i samma rör, om det är lämpligt och praktiskt genomförbart i detta fall.
En trådlås strömbrytare typ Nexa är en lösning. Em annan lösning är ett relä placerad vid elcentralen, då blir manöverkrets och " belastningskrets" helt skilda elektriskt. Dessa två kretsar kan tillhöra varsin grupp eller t.o.m. varsin spänningsnivå t.ex 24 v / 230 v.
Tack för alla svar! Det uppskattas verkligen. Idag fick jag samtalet jag väntat på. Det hade blivit en liten miss och nu sitter brytaren på väggen där jag ville ha den! 😃 Är så himla nöjd!
Klicka här för att svara