2 653 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Behöver lite råd om byte till dimmer
Jo.det tycks funka. Men vi var visst inte överens om att ta bort dimmerfunktionen på den andra.. Så jag köpte gelias dosdimmer, tänkte göra så strömställarn blir dimmer med hjälp av återfjädring. Hur kopplar jag in den i takdosan?
Som synes har jag det mesta i brunnen för takdosan, inkopplat till takuttaget är nolla o fas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Som synes har jag det mesta i brunnen för takdosan, inkopplat till takuttaget är nolla o fas
Det är för mycket med trådar i dosan så dosdimmern får inte plats, om du lyckas få dit den så blir det alldeles för lite med luft runt dimmern.
Här är inkopplingschema
http://spotiled.se/image/data/produktblad/Inkopplingsexempel_eltako.pdf
Här är inkopplingschema
http://spotiled.se/image/data/produktblad/Inkopplingsexempel_eltako.pdf
Ok. Jag gav upp monteringen av dosdimmern. Just som jag trodde mig räknat ut hur den skulle kopplas in hittade jag andra trådar här på BH som jag tyckte gav andra råd. Så jag gjorde så som GK 100 sa, bytte bara plats på kabeln till strömställaren och dimmern så de två ljus-spots som tidigare hade dimmer fick av/på och takkontakten som innan hade av/på fick dimmer. Problemet jag fick nu är fladdrande ljus.vad beror detta på och hur löser jag det? Behöver jag ngn traffo?
Denna lampa är nu i takuttaget som jag satt dimmern till,och som ljuset nu fladdrar på. (Dimmas också konstigt-får fullt ljus mitt på vredet för att sen sjunka och därefter öka)
Dessa varalltså kopplade på dimmern tidigare och är nu enbart av/på
Denna lampa är nu i takuttaget som jag satt dimmern till,och som ljuset nu fladdrar på. (Dimmas också konstigt-får fullt ljus mitt på vredet för att sen sjunka och därefter öka)
Logga in
Skapa konto
Dessa varalltså kopplade på dimmern tidigare och är nu enbart av/på
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara