Jo.det tycks funka. Men vi var visst inte överens om att ta bort dimmerfunktionen på den andra.. Så jag köpte gelias dosdimmer, tänkte göra så strömställarn blir dimmer med hjälp av återfjädring. Hur kopplar jag in den i takdosan?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Som synes har jag det mesta i brunnen för takdosan, inkopplat till takuttaget är nolla o fas

Sant. Den verkar dock få ok plats bakom strömställarn. Eller hur luftigt måste det vara? Behöver den en tom dosa för sig själv?

Du kan lägga dosdimmern bakom strömbrytaren.

Ok. Jag gav upp monteringen av dosdimmern. Just som jag trodde mig räknat ut hur den skulle kopplas in hittade jag andra trådar här på BH som jag tyckte gav andra råd. Så jag gjorde så som GK 100 sa, bytte bara plats på kabeln till strömställaren och dimmern så de två ljus-spots som tidigare hade dimmer fick av/på och takkontakten som innan hade av/på fick dimmer. Problemet jag fick nu är fladdrande ljus.vad beror detta på och hur löser jag det? Behöver jag ngn traffo?

Denna lampa är nu i takuttaget som jag satt dimmern till,och som ljuset nu fladdrar på. (Dimmas också konstigt-får fullt ljus mitt på vredet för att sen sjunka och därefter öka)

image.jpg
Skapa konto

Dessa varalltså kopplade på dimmern tidigare och är nu enbart av/på

image.jpg
Skapa konto

Det kan bero på att belastningen på dimmern blir för låg

Den dimmern som redan sitter har antagligen 20 eller 40W som lägsta ansluten belastningsrffekt.

Gällde dom förslagen exakt samma dosdimmer?

Yes. Snabbinläsning ger att jag har fel sorts dimmer/lampa så får köpa glödlampor imon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.