Chaly
Nytt förvärv av leksak (svarv) som går på 3-fas gör att jag skulle behöva något mer 3-fasuttag i verkstan/garaget. Har för närvarande bara ett.
Det nya uttaget vill jag ha ganska nära det befintliga så enklast vore om det gick att skarva in sig på befintligt uttag. Dock är elen infälld idag vilket gör det lite bökigt...
Har ni några knep på hur jag skulle kunna komma ut med en lämplig kabel för för vidare utanpåliggande installation till nästa uttag? Se bild nedan på befintligt uttag.
Eller finns andra 3-fasuttag för infälld installation som jag kan peta in där det finns möjlighet att gå vidare med utanpåliggande?

Eller ska jag glömma denna tanke och dra nytt från centralen (andra sidan av garaget)?
Uttaget är idag säkrat 3x16A.

• IMG_20151022_120502.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20151022_120442.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde ju gå att ta bort uttaget och sätta en utanpåliggande kopplingsdosa på den infällda.

Chaly
bax skrev:
Det borde ju gå att ta bort uttaget och sätta en utanpåliggande kopplingsdosa på den infällda.
Det är ju också en möjlighet!

Hur regelvidrigt vore det att helt sonika göra att hål i sidan på uttaget och gå ut med lämplig kabel till ett nytt uttag? Olämpligt?

Det kan gå om det kommer att se bra ut, om du får till ett snyggt hål på sidan. Annars kan du borra ett hål i väggen snett in i dosan.

Mikael_L
Jag skulle:
1. Öppna och kolla så det finns plats i dosan för ytterligare något med EK-kabel, 5st 3-vägs kopplingsklämmor och en liten aning instickande kabel med mantel och allt, men alltså bara 1 cm in o dosan.

2. Om det inte finns detta extra utrymme i dosan så får man hitta på något annat.
Det krävs alltså inte helt obetydligt med plats ... ;)

3. Om det fanns plats så bestämmer jag åt vilket håll jag vill dra utanpåliggande kabel ifrån detta uttag, dvs uppåt/nedåt/vänst/höger.

4. Hålla tillbaka uttaget mot dosan och dra en liten kort linje jäms med kanten på befintligt uttag. Åt det håll som kabeln ska gå.

5. Hålla undan befintligt uttag och alla ledare i dosan så man inte borrar i det.

6. Borra snett, typ 45°, ifrån precis utanför linjen som ritades in i sidan på dosan.
Borra med typ 12mm borr, eller det som behövs för att den EQLQ, EKLK, EXLQ 5g2,5 (eller vad man nu tänkt använda) går genom hålet.

7. Skala upp lite, för in i dosan, koppla och klamra sen fram till det utanpåliggande uttaget som det ska till.

• Gilla
Chaly
  • Laddar…
Chaly
vanpire skrev:
Kan det här fungera?
[länk]
Den där skulle lösa mitt problem rent tekniskt! Men är nog ändå sugen på ett dedikerat uttag som är fast installerat.
Ska se om det går att få till någon snygg utgång från det befintliga uttaget.

Skulle en elektriker ens tänka tanken att göra något liknande?

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Chaly skrev:
Skulle en elektriker ens tänka tanken att göra något liknande?
Det sker ju hela tiden. Gör som Mikael_L skriver, så hade jag gjort. Det händer ofta att man vill gå vidare från ett infällt uttag till ett utanpåliggande.

• Gilla
Chaly
  • Laddar…
Chaly
Mikael_L skrev:
Jag skulle:
1. Öppna och kolla så det finns plats i dosan för ytterligare något med EK-kabel, 5st 3-vägs kopplingsklämmor och en liten aning instickande kabel med mantel och allt, men alltså bara 1 cm in o dosan.

2. Om det inte finns detta extra utrymme i dosan så får man hitta på något annat.
Det krävs alltså inte helt obetydligt med plats ... ;)

3. Om det fanns plats så bestämmer jag åt vilket håll jag vill dra utanpåliggande kabel ifrån detta uttag, dvs uppåt/nedåt/vänst/höger.

4. Hålla tillbaka uttaget mot dosan och dra en liten kort linje jäms med kanten på befintligt uttag. Åt det håll som kabeln ska gå.

5. Hålla undan befintligt uttag och alla ledare i dosan så man inte borrar i det.

6. Borra snett, typ 45°, ifrån precis utanför linjen som ritades in i sidan på dosan.
Borra med typ 12mm borr, eller det som behövs för att den EQLQ, EKLK, EXLQ 5g2,5 (eller vad man nu tänkt använda) går genom hålet.

7. Skala upp lite, för in i dosan, koppla och klamra sen fram till det utanpåliggande uttaget som det ska till.
Tack för bra instruktion!

Trångt i dosan kan det nog bli, ja... Och inte lär väl anslutningsterminalerna i det befintliga uttaget fixa 2x2.5...? Blir till att öppna och kolla när jag kommer hem.

Min plan är att, om detta är möjligt, gå uppåt från uttaget till tak, följa takvinkeln några meter och sedan ner till nytt uttag som jag sätter på samma höjd som det befintliga (ca 1,5m över golv).

A
Om du vill ha ett "dedikerat" uttag så blir det att dra nytt från centralen. Annars funkar det ju med grenuttaget upphängd på en krok på väggen.

Tänk på att när du väl fått smak på 3-fasmaskiner kommer du att skaffa flera.
Så du behöver många uttag :)

• Gilla
Chaly
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.