11 559 läst ·
50 svar
12k läst
50 svar
El standard i nytt hus?
Nu sitter Jag inte med föreskrifterna framför mig, men ur minnet, med risken det innebär för innehållet.
Isolerat uterum = inomhus. Oisolerat uterum =utomhus under tak.
Nu litar Jag på att jag blir rättad om Jag minns fel
En personlig reflektion. Om man hanterar uterummet som utomhusmiljö så har man i alla fall tillräcklig säkerhet med materiel och förläggning och riskerar inte att fastna på gränsdragningsfrågor.
Isolerat uterum = inomhus. Oisolerat uterum =utomhus under tak.
Nu litar Jag på att jag blir rättad om Jag minns fel
En personlig reflektion. Om man hanterar uterummet som utomhusmiljö så har man i alla fall tillräcklig säkerhet med materiel och förläggning och riskerar inte att fastna på gränsdragningsfrågor.
Du kan sätta uttag på valfri höjd utomhus bara du har rätt kapslingsklass för där det placeras.duvkillen skrev:
Sen måste det vara skyddat av JFB (om det installeras idag). Och är det ej petskyddat så måste det monteras oåtkomligt för barn, t.ex. på 1,7 meters höjd.
(Trots bilden ovan, så är jag själv obenägen att sätta IP44-uttag under säg 3-5 dm över mark.
Helst minst en meter, för de är trots allt inte tillräckligt täta, slagregn, drivsnö, snövallar osv kommer göra att det tränger in vatten. Men tillåtet är det trots allt, jordfelsbrytaren kan dock komma att lösa rätt ofta.)
Vad gäller inglasat uterum så tycker jag det kan betraktas som både inomhus eller utomhus, helt beroende på rummet och ur vilken synvinkel jag måste bestämma mig.
Jag skulle inte känna så stort problem att sätta IP21 uttag där. Men det skulle ta emot att dra EKRK, utan jag skulle välja EXLQ.
Och behov av JFB kan verkligen delvis bero på hela konstruktionen ifråga, men framförallt om hur mycket nyinstallation det kan anses vara. Dvs, är det en komplettering med ett till uttag ifrån ett befintligt så skulle jag kunna skippa JFB.kravet om det i övrigt känns lämpligt.
Jag tror inte det hittas i några föreskrifter, åtminstone såvitt jag vet.tuktuk skrev:
Men det du skrev är ju en rätt bra tumregel, som alltså ofta blir bra, men inte alltid enligt mig.
Jag anser att man måste väga in vad det är för fråga som ska avgöras utifrån rummets beskaffenhet.
Det hela ska ju bli säkert, det är ju huvudregeln.
I det fria omfattar områden där installationen normalt utsätts för fukt eller vatten
på grund av regn och vind, innefattande områden som enbart är övertäckta men
inte har omslutande väggar.
Fuktiga utrymmen är utrymmen eller delar av utrymmen där luften är så fuktig att
imma avsätter sig på väggar och tak eller på elektrisk materiel, men där vattendroppar
endast i undantagsfall bildas.
Lite förenklat: Om det bildas kondens på insidan av glas, väggar och tak. Fuktig miljö IP X1. Om det kan regna eller blåsa in vattendroppar utomhus IP klass enligt bild ovan. Om det inte bildas kondens inne.
Men det sammanfattades bra ovanför så Jag snor det helt fräckt
Det hela ska ju bli säkert, det är ju huvudregeln.
Men leta upp det då!tuktuk skrev:
Det enda jag själv hittar är kapitel 51 i SS 4364000, där en oherrans massa olika miljöfaktorer tas upp, men såvitt jag kan se så är det inte på något vis strikt uppdelat i inomhus vs utomhus osv.
Den verkliga verkligheten är liksom lite mer komplicerad än så.
Nu börjar vi vara som två frikyrkopastorer som bråkar om vilken bibelvers som är viktigast.
Jag hänvisar till gamla 1999:5 för den ligger öppen på nätet för alla att läsa.
Utomhus och inomhus regleras inte så klart utan det handlar om torr, fuktig miljö eller i det fria.
citat:
TORRA, ICKE BRANDFARLIGA UTRYMMEN
750.1 Omfattning
Föreskrifterna i detta avsnitt gäller för anläggningar i utrymmen där luften är förhållandevis
torr och ren.
Råd: Exempel på utrymmen som avses i föreskriften är
– bostadsrum, bostadskök, kontorsrum, toalettrum och omklädningsrum,
– klädtvättrum där tvättproceduren huvudsakligen sker i slutna kärl samt grovkök i bostäder
där materielen inte utsätts för översköljning med vatten,
– utrymmen enligt ovan i fritidshus,
– torra vindar och källare,
– butiker och därmed jämförliga lagerrum,
– vissa hantverks- och industrilokaler.
I grovkök och klädtvättrum förutsätts viss spolning med vatten kunna ske.
Beträffande materiel i dessa utrymmen se 750.512.2.
Beträffande klädtvättrum för kollektiv användning se 751.1 B.
750.5 Val och montering av elektrisk materiel
750.51 Allmänna bestämmelser
750.512.2 Elektrisk materiel skall ha kapslingsklass IP2X eller IPXXB.
Materiel i grovkök och klädtvättrum som är så placerad att den befaras bli utsatt för
spolning med vatten skall dock ha kapslingsklass IPX4.
751
170
751 ANLÄGGNINGAR I FUKTIGA OCH I VÅTA UTRYMMEN SAMT
ANLÄGGNINGAR I DET FRIA
751.1 Omfattning
Föreskrifterna i detta avsnitt gäller för anläggningar
– i det fria (A),
– i fuktiga utrymmen (B),
– i våta utrymmen (C).
A. I det fria omfattar områden där installationen normalt utsätts för fukt eller vatten
B. Fuktiga utrymmen är utrymmen eller delar av utrymmen där luften är så fuktig att
imma avsätter sig på väggar och tak eller på elektrisk materiel, men där vattendroppar
– klädtvättrum för kollektiv användning,
– kyl- och frysrum för livsmedel,
– restaurangkök och institutionskök,
– beredningsrum som hör till restaurangkök och charkuteributiker,
– vissa källare och industrilokaler.
Med institutionskök avses kök, som används för matlagning för institutionen. Kök som med
avseende på användning, utrustning och inrättning motsvarar bostadskök räknas inte till institutionskök.
Beträffande skydd av materiel mot s.k. högtrycksbesprutning se C32.
C. Våta utrymmen är utrymmen eller delar av utrymmen där luften ofta är så fuktig,
att vattendroppar avsätter sig på väggar och tak eller på elektrisk materiel, eller
där elektrisk materiel utsätts för att vatten sprutas mot kapslingen.
Råd: Om dessa påverkningar endast kan uppträda i en del av utrymmet, behöver endast installationen
i denna del utföras efter föreskrifterna för våta utrymmen. Installationen i den övriga delen
av utrymmet förutsätts antingen utföras enligt föreskrifterna för fuktiga utrymmen eller efter
de allmänna föreskrifterna, beroende på om den aktuella delen av utrymmet hänförs till fuktigt
eller torrt utrymme.
Exempel på utrymmen som avses i föreskriften är
– vissa utrymmen i bryggerier, konserv- och saftfabriker, mejerier och slakterier,
– vissa utrymmen i cellulosafabriker, färgerier och kemiska fabriker,
– klädtvättrum där tvättning huvudsakligen sker i öppna kärl,
– tvätthallar för bilar.
Och som knorr kan Jag konstatera att ett normalt torrt uterum kan bli fuktigt om man har mycket växter som höjer luftfuktigheten och det blir omslag i temperaturen så att kondens fälls ut.
För att inte grotta djupare i regelporren
Mikael_L du har rätt. Man måste anpassa efter användning och andra faktorer.
Jag hänvisar till gamla 1999:5 för den ligger öppen på nätet för alla att läsa.
Utomhus och inomhus regleras inte så klart utan det handlar om torr, fuktig miljö eller i det fria.
citat:
TORRA, ICKE BRANDFARLIGA UTRYMMEN
750.1 Omfattning
Föreskrifterna i detta avsnitt gäller för anläggningar i utrymmen där luften är förhållandevis
torr och ren.
– bostadsrum, bostadskök, kontorsrum, toalettrum och omklädningsrum,
– klädtvättrum där tvättproceduren huvudsakligen sker i slutna kärl samt grovkök i bostäder
där materielen inte utsätts för översköljning med vatten,
– utrymmen enligt ovan i fritidshus,
– torra vindar och källare,
– butiker och därmed jämförliga lagerrum,
– vissa hantverks- och industrilokaler.
I grovkök och klädtvättrum förutsätts viss spolning med vatten kunna ske.
Beträffande materiel i dessa utrymmen se 750.512.2.
Beträffande klädtvättrum för kollektiv användning se 751.1 B.
750.5 Val och montering av elektrisk materiel
750.51 Allmänna bestämmelser
750.512.2 Elektrisk materiel skall ha kapslingsklass IP2X eller IPXXB.
Materiel i grovkök och klädtvättrum som är så placerad att den befaras bli utsatt för
spolning med vatten skall dock ha kapslingsklass IPX4.
751
170
751 ANLÄGGNINGAR I FUKTIGA OCH I VÅTA UTRYMMEN SAMT
ANLÄGGNINGAR I DET FRIA
751.1 Omfattning
Föreskrifterna i detta avsnitt gäller för anläggningar
– i det fria (A),
– i fuktiga utrymmen (B),
– i våta utrymmen (C).
A. I det fria omfattar områden där installationen normalt utsätts för fukt eller vatten
B. Fuktiga utrymmen är utrymmen eller delar av utrymmen där luften är så fuktig att
– klädtvättrum för kollektiv användning,
– kyl- och frysrum för livsmedel,
– restaurangkök och institutionskök,
– beredningsrum som hör till restaurangkök och charkuteributiker,
– vissa källare och industrilokaler.
Med institutionskök avses kök, som används för matlagning för institutionen. Kök som med
avseende på användning, utrustning och inrättning motsvarar bostadskök räknas inte till institutionskök.
C. Våta utrymmen är utrymmen eller delar av utrymmen där luften ofta är så fuktig,
att vattendroppar avsätter sig på väggar och tak eller på elektrisk materiel, eller
där elektrisk materiel utsätts för att vatten sprutas mot kapslingen.
Råd: Om dessa påverkningar endast kan uppträda i en del av utrymmet, behöver endast installationen
i denna del utföras efter föreskrifterna för våta utrymmen. Installationen i den övriga delen
av utrymmet förutsätts antingen utföras enligt föreskrifterna för fuktiga utrymmen eller efter
de allmänna föreskrifterna, beroende på om den aktuella delen av utrymmet hänförs till fuktigt
eller torrt utrymme.
Exempel på utrymmen som avses i föreskriften är
– vissa utrymmen i bryggerier, konserv- och saftfabriker, mejerier och slakterier,
– vissa utrymmen i cellulosafabriker, färgerier och kemiska fabriker,
– klädtvättrum där tvättning huvudsakligen sker i öppna kärl,
– tvätthallar för bilar.
Och som knorr kan Jag konstatera att ett normalt torrt uterum kan bli fuktigt om man har mycket växter som höjer luftfuktigheten och det blir omslag i temperaturen så att kondens fälls ut.
För att inte grotta djupare i regelporren
Mikael_L du har rätt. Man måste anpassa efter användning och andra faktorer.
Klicka här för att svara