Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja den plinten ser fin ut.
16 svar · 6,9k läst
·
GK100
GK100: I värsta elkopplingstråden finns här och någon sida framåt en ganska heltäckande genomgång av IT-näten i Norge. Och som Avemo skrev är det nog standard för elektrikerna där att mäta så, det ger en fin indikation på ev problem i form av jordfel osv. https://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen-30.html?perpage=15#post946039
28 svar · 4,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Häll med den kontakten på säljs även i sydöstra Sverige. Den kontakten & tillhörande uttag finns att köpa i tex varje classebutik http://m.clasohlson.com/se/Stickpropp-för-spis-230-V/36-3099 http://m.clasohlson.com/se/Vägguttag-för-spis-230-V/36-3100 Det finns många lägenheter runt om i landet som bara är enfasmatade.
11 svar · 1,6k läst
·
5
5ami85: Det är precis en sådan. Som jagvhar letat överallt. Tusen tack ! Och tack för välkomnandet!
3 svar · 1,5k läst
P
peroande: Du fixar det lätt själv. Använd den gamla teletråden som dragtråd för ethernetkabeln.
8 svar · 1,6k läst
S
SueCia: Jag ställer mig lite på tvären om det där med rör, jag har jobbat i 8 år nu och har aldrig dragit rör genom yttervägg mer än ifall jag gör en ny installation med öppna väggar. Röret tvingar dig bara att göra ett större hål som är svårare att täcka. Ska du ha igenom en ekk 3g1.5 eller 4g1.5 så räcker 12mm borr, så då börjar du med 12mm borren tills du kommit igenom gips/osb
11 svar · 30,3k läst
H
hempularen: Betongvägggar kan fräsas. Det finns speciella spåfräsningsmaskiner (att hyra), det är i princip en vinkelslip med två klingor som alltså skär två spår. Sedan får man bila bort det som är mellan. Det finns också ett utsug att koppla till dammsugare. Jag har aldrig provat en sådan. Men en vanlig vinkelslip inomhus ger helt otroligt mycket damm, och ännu mycket mer. Kör du 10s med en
5 svar · 6,3k läst
GK100
GK100: Får du plats på ett bra sätt med två ledare av samma typ som tommib skrev tidigare i hissklämman är det inget problem med det. Sen ska man som nämnts senare se upp med att göra så om det är tex blandat in/utgående ledningar men för att sy vidare en nolla mellan tex flera plintar med lika funktion i samma central skulle jag inte se det som konstigt eller fel bara klämman är lämplig.
7 svar · 5,4k läst
·
T
Tobbe_3: Har han gjort fler jfb inkopplingar i grannskapet t.ex ett område med lägenheter? Då är risken stor att det finns fler fel eftersom han verkar sakna grundläggande elkunskaper som elektriker. Det är även ett fel av den behörige elektrikern på firman som skickar en "yrkesman" utan tillräckliga kunskaper för ett elcentraljobb.
48 svar · 74,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: De används för att hänga upp metallchassit som allt är monterat på. Det bör synas i bruksanvisningen. Det blir jobbigt annars att hålla i den med ena handen och ansluta kablarna med den andra.
4 svar · 1,9k läst
·
Rome
Rome: Ok.. Men är detta en transformator som måste ha konstant el? Och vad gör den här transformatorn? alltså varför inte bara ett vanligt drivdon med 6 ingångar typ? räcker med att lägga en i en spotkopp och sen dela ut det?
4 svar · 973 läst
·
Rome
Rome: Tack så hemskt mycket
7 svar · 3,7k läst
J
JanneSjo: Jo jag läste länken om brunnen och den är ett alternativ om än lite dyrt. Om jag gör ett snyggt skåp i form av piedestal för blommor, skåp som ser ut som en pall / trädgårdssoffa. skåp som ser ut som sten etc - så kanske jag kan göra det billigare och slipper fuktproblemen av att ha uttag under marknivå. någon som har sett motsvarande sätt att dölja koppling ovanför marknivå?
11 svar · 7,7k läst
T
Tobbe_3: Angående centralbyte eller ej... Det går att installera jordfelsbrytare brevid alla gamla centraler men många gamla centraler innehåller enbart en PEN ledarskena där nollor och skyddsledare är anslutna. Dessa äldre centraler måste kompletteras med nollplint vid jfb installation Nyare centraler ( även diazed) innehåller separata noll och skyddsjord skenor. Dessa är sammankopplade vid
13 svar · 3,0k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det kan vara så i ditt fall, men det ska inte vara så. SELV-sidan ska vara helt skild från 230 V-sidan, dvs dubbel isolering mellan SELV och 230 V. SELV-kretsen får inte befinna sig "emellan" basskyddet och felskyddet. Så det gäller att hålla isär primär- och sekundärsida på drivdonet vid installationen. Det går ju då inte att mula in en härva av FK i ett hålrum. Den dubbla
13 svar · 2,4k läst
A
Avemo: Det är inte så mycket att gå på. Är du säker på att det är en säkring och inte en jordfelsbrytare som löst ut? Om elementet spökar är det högst rimligt att det sker på natten. Drar det av någon anledning för mycket ström kan det lösa säkringen när termostaten slår till på natten när det blir kallare. Är det en annan säkring som löser är det förstås inte där felet
3 svar · 1,3k läst
A
Allmänobildad: Elko och schneider är kompatibla med varandra. Så om du inte hittar någon dimmer från elko som funkar kan du ta en från schneider.
6 svar · 4,8k läst
tommib
tommib: Faserna är (så vitt jag vet) brun, svart, grå, i den ordningen. Tidigare förekom också brun/svart/svart m vit rand, brun/svart/vit och massa andra kombinationer. Röd skyddsjord har förekommit och förekommer fortfarande. Svart eller vit nolla har förekommit. Egentligen kan du aldrig lita på färgen, men det är lättare att följa ledare när de har samma färg. Därför är det också
27 svar · 3,6k läst
·
F
Fluxor: Tack för alla svar!
17 svar · 2,4k läst
V
Volatyle: Ja, fasadskåpsbiten förutsätter jag att jag inte får röra själv...
6 svar · 1,4k läst
T
Tobbe_3: Det kan fungera om termostaten slår av tillräckligt snabbt. Är det oljeelement?? Men risken för brand är uppenbar om någon skulle råka vädra så att termostaten inte kopplar ifrån snabbt nog. Ta bort dessa element omgående om dom är drivna med 400 v.
11 svar · 6,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du måste alltså titta på vilken effekt som spabad i den klass du tänker dig kräver och dimensionera ledningen därefter, area och antal ledare, utifrån den längd som är aktuell och övriga förutsättningar. Omvänd tågordning kan ge otrevliga överraskningar. Använder du ett gult markrör (rekommenderas) så krävs inget varningsband ovanför, men det är ju inte fel med lite extra
2 svar · 8,4k läst
T
Tobbe_3: Beroende på hur matande gruppcentral ser ut, så kan man göra på olika sätt. Det bästa är om du ansluter före gruppcentralen via en separat avsäkring på max 16 A. Har du lediga grupper som omfattas av jordfelsbrytare då kan du använda dom. Det som du får är en 2 fasmatning med separat nolla och skyddsjord. Det kan räcka i många fall så länge man inte skall använda 3 fasmaskiner.
3 svar · 4,7k läst
GK100
GK100: TS kan nog bekräfta att det är insatsen till ett IP44 Strömfors uttag. Tätningen glömd men det är ju lätt fixat.
12 svar · 3,1k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] Elektriskt blir det egentligen två grupper i ett rör som delar på en skyddsjord. En tvåfasgrupp 400 v samt en enfasgrupp 230v. Vad gäller belastningsfrågan finns ett frågetecken kring föreläggning i gamla hus. Någon kan ha tilläggsisolerat huset inifrån utan att flytta röret. I ett sådant fall kan den ökade värmeutvecklingen bli ett problem.
10 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Uppenbarligen fungerar inte denna dimmer och drivdon ihop, tråkigt. En annan kombination skulle säkert fungera. Men det är inte meningen du ska prova dig fram. Fråga Malmberg's vilken dimmer som de vet fungerar med detta drivdon.
1 svar · 1,7k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Låter bra som du tänkt tycker jag, och enligt de synpunkter du fått. Enda problemet är väl då frågan om nätkoncession för ditt elnät... Den kan mycket väl slå nytt rekord i antal trådar, alltså antal inlägg i denna tråd ;)
9 svar · 5,5k läst
·
H
HSP: [citat] Lite förtydliganden. Nätägaren brukar inte hänvisa någon specifik installatör. De brukar bara säga att man ska vända sej till en elfirma/elinstallatör. Det normala är att du kontaktar en elinstallatör, framför dina synpunkter/ önskemål till honom och elinstallatören sköter kontakten med nätägaren. Givetvis kan du ringa elinstallatören och fråga om mätarplatsen får
6 svar · 1,9k läst
T
Thomas_Blekinge: Rita ett schema. Alla är helt förvirrade och dina beskrivningar inte riktigt begripliga. Tyvärr.
44 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.