2 396 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Logga strömförbrukning enskild grupp
Medlem
· Västmanland
· 155 inlägg
Jodå, som jag skrev i tidigare inlägg så löser inte jfbr ut. Därför blir jag väldigt fundersam på om det ändå inte är fel på automatsäkringen.hempularen skrev:
(Lutar ju mer och mer åt att helt enkelt prova byta säkring)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Njae, har tångamperemetrar som är så bra känslighet att det kan användas som läckströmstänger blivit så billiga att de räknas som "vanliga" nu? I så fall så vill jag köpa en på studs. Var?hempularen skrev:
Den vanliga, billiga, tångamperemeter jag har idag har inte den precisionen eller noggranheten. Så skall jag mäta läckström så får jag vacker koppla bort jorden och mäta med min "vanliga" AC-ström-multimeter.
Det kan naturligtvis TS också göra, men det kräver ju lite större känsla och eftertanke. Se till att hela vv-beredaren är helt bortkopplad. Lossa jorden och anslut multimetern "permanent", dvs så den är en del av kretsen med skruvklämmor eller dylikt. (Inget löst viftande med mätprobar!) Kolla att multimetern kan mäta strömmar som iaf är i samma storleksordning som säkringen (exv. 10A) Och slå sedan på och mät. (Stäng av innan du återställer, inget köra utan jorden ansluten medan du kopplar bort din mätrigg).
Var medveten om att detta inte är en helt riskfri koppling. Vid en stum kortslutning så är risken överhängande att din multimeter exploderar. När den gjort det så har du dessutom tappat jordningen av prylen, och enligt Murphy's lag så har din säkring inte löst ut, så nu har du en livsfarlig ojordad apparat (som dessutom är kopplad till vattenledningsnätet...) Med JFB så minskar riskerna, men elimineras inte.
Det kan alltså om man har otur bli precis hur dåligt som helst. (Men, worst-case inträffar ju som tur är inte så ofta.)
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Njaa. Om vi antar att här är en läckström som är så stor att säkringen löser pga. den, så pratar vi troligen om en läckström på flera ampere. Det bör även en billig tångamperemeter klara. jag håller med om att ett billigt instrument är tveksamt om det handlar om att lokalisera orsaken till tjuvutlösningar av en jordfelsbrytare. Men då vill man ju helst hitta strömmar på ca 10 mA. Vilket iofs. många billiga instrument faktiskt klarar.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
OK, jag missade det. Möjligen kanske du bör verifiera att den här gruppen verkligen är kopplad via jordfelsbrytaren. Det är relativt vanligt att just VVB kopplas förbi jordfelsbrytare, just för att de kommer förr eller senare att få krypströmmar, som då släcker hela huset om de är inkopplade på samma JFB som allt annat. Ett dåligt argument, men vanligt.Andreas_Evelina skrev:
Om vi då antar att kortslutning till jord inte är det som händer. Då börjar ju den där säkringen bli intressant som felkälla. Alternativet är ju att du har en intermittent kortslutning i VVB mellan fas och nolla. Inte omöjligt, men väldigt långsökt. Fast först bör du kanske mäta strömmen, så att inte beredaren av någon anledning faktiskt drar för mycket ström. Något i stil med att du fått ett 3 kw element istället för 2 kw.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden