Hej!

Jag är nyinflyttad i ett hus byggt 1991 och i hallen sitter en takdosa med ett virrvarr av sladdar. Se bild nedan.

Vissa sladdar går in genom något hål och ut genom något annat, dom är vad jag kan se bruna eller grå. De ändar som slutar ner i dosan är:
2 gula (sammansnurrade i en sån röd plastsak)
3 gul-gröna (tror jag. Samma där - samtliga sammansnurrade)
4 blå, varav en kommer från ytterdörren där strömbrytaren sitter och övriga tre går ut i olika hål in mot resten av huset.
4 svarta - samma som de blå.

Jag prövade att koppla in en lampa till blå+svart (dvs en lampsladd där jag snurrade den blå mot alla 4 blå och den bruna mot alla 4 svarta). Slog på huvudströmbrytaren och voila, varde ljus!

Glad för att det inte var krånglade gick jag för att släcka med strömbrytaren innan jag skulle ge mig på att snygga till kablaget i taket men icke - knäpper på och av men det fortsätter vara tänt.

Värt att nämna kan vara att det är en dubbelströmbrytare, och den "andra" knappen går till en fasadlampa - den funkar!

Vad tror ni? Ligger felet i strömbrytaren eller är det någon i virrvarret i dosan som ska göras annorlunda?

IMG_1097.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är tydligt något du inte bör göra själv. Slå av huvudströmmen och kontakta en elkunnig person. Det är för övrigt ett normalt utseende i en kopplingsdosa, och inte något virrvarr. Färgerna på trådarna verkar vara korrekta om du får det resultatet du beskriver.

Redigerat:
  • Gilla
leby och 5 till
  • Laddar…
Aldrig koppla bland ledningar genom att enbart tro att man brutit fas via brytare, ska brytas via säkring alt. huvudbrytare.
Någon kan kopplat brytaren på nollan och man får då samma funktion men det ligger alltid fas (spänning) på lampan.

Ok, bra. Bara för att det är ett virrvarr behöver det ju inte vara fel, eller hur? ;)

Jag har självklart inte rört något utan att först ha brutit huvudströmmen, jag är inte dum. Anledningen till att jag frågar här är för att det kanske finns en enkel lösning. Gör det inte det får jag ringa en elektriker. Men jag börjar nog att kika i strömbrytaren då. Tack.

Njaa. det där bör vara enkelt.

Det ser ut som du i dosan dels har svart och blå, som du kopplat in dig på. Dessutom en vit ledare. Jag kan inte se om du har ytterligare någon ledare (utom gulgrön skyddsjord).

I dosan har du dels svart som troligen är en fasledare från centralen, den matar alltså obruten fas till din koppling. Från takdosan grenar den ut sig med en tråd ner till din brytare. Och troligen matar den vidare matning till ytterligare dosor. Nere i din strömbrytare bör du alltså ha en svart som matar brytaren. Ut från brytaren går det en s.k "tändtråd" den är alltså i brytaren ihopkopplad med den matande fasen, när du vill att lampan skall lysa. Den tändtråden går tillbaka upp till takdosan. Om du tittar i brytaren så kan du verifiera att så är fallet.

I din brytare bör du ha en matande fas (sannolikt svart i ditt fall) och en tändtråd upp till takdosan, och en tändtråd till utomhuslampan som också tydligen tänds från samma brytare.

OM detta ingår i en trappkoppling, alltså att lampan i taket skall kunna tändas från två håll, så blir det lite mer komplicerat. Återkom i så fall så kan vi hänvisa till trådar där det förklaras i ord och bild.

Men i ditt fall så kan du troligen, efter att ha verifierat att den vita verkligen 'är tändtråd från brytaren. Koppla in din lampa mellan vit och den blåa nollan.

Rent allmänt så är det inte så bra att laborera med att koppla in på trådar man inte först verifierat vad de är, i just det här fallet är det lite långsökt att något farligt skulle ha hänt, men en annan gång kan du råka koppla in dig i en dosa där det finns trefas. Då riskerar du att få 400V över lampan.

Och man skall aldrig bara sno ihop trådarna som du gjort. De skall kopplas med ex. en torix hatt som du har i dosan. Fast numera hellre med en Wago koppling eller liknande (finns att köpa på Clas Olsson/Jula osv.

Om du slår på strömmen ens provisoriskt till en sådan koppling du gjort där så löper du akut brandfara. Du kan inte veta hur stor ström som går i de olika nolltrådarna som är vidarematad via dosan. Har du otur så blir din "koppling" ett 2 kilowatts värmeelement koncentrerat på någon kvcm. yta. Det brinner väldigt fort.

Redigerat:
Tack för det hempularen!

Det enda jag gjort är att ta bort torixhattarna och hängt på lampsladden för att pröva. De var alltså hoptvinnade från början. Därmed inte sagt att det är rätt - det kan ju vara någon annan amatör som varit där och grejat.

Någon tidigare ägare måste ha gjort något någon gång, för när vi flyttade in såg det ut som det gör på bilden (fast med hattar på de blå och de svarta), och intill hängde en lampkabel som via en utanpåliggande dimmer går till ett vanligt vägguttag. Om det var just dimmerfunktionen denne förre ägare ville komma åt eller om det var för att denne inte fick till det med kablarna i dosan har jag ingen aning om.

Jag vill iallafall använda det som är draget i vägg/tak, och ta bort dimmer-hemmabygget.

Nu är det mörkt så jag får titta igen imorgon, men jag ska alltså lokalisera vilken som är tändtråden och sedan koppla min lampa till den + den blå - ska det vara till alla 4 blå?

Här är en bild till, tagen rakt nerifrån. Brytaren är neråt i bild.
IMG_1096.JPG
Skapa konto

Jag vill bara förtydliga, det finns ingenting som tyder på att det skulle vara något fel med din brytare. Det som hände i det här fallet är precis vad som borde hänt, baserat på hur du kopplade.

Om du bestämmer dig för att fortsätta med det här, se till att ta bilder och fråga om varje steg. Och koppla aldrig på strömmen utan att du vet att du har gjort rätt.

R
Om du har en voltmeter kan du mäta dig fram till det du är ute efter. Jag säger som hempularen, den vita tråden är tändtråd och den som går via brytaren. Ta en voltmeter och mät på vit och blå tråd. Slå sedan av/på strömbrytaren så ska du se att du i dessa två lägen antingen har 230V ena gången on 0V nästa gång.

Sådana där röda tomtehattar är lite knepiga att hantera när man ska få trådarna att "fästa". Just wago är riktigt bra eftersom de har snäppfäste för varje tråd.
series_222.jpg
Skapa konto

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Japp, ska nog passa på att byta till sådana, ser betydligt smidigare och säkrare ut.

Jag ska som sagt titta imorgon när jag har dagsljus, men jag kan ju tycka att den fas som kommer från brytaren borde sluta i dosan. Den vita ser ut att komma in genom ett hål och går ut genom ett annat. Eventuellt är det förresten två vita.

Känner mig fortfarande osäker på hur jag ska göra med nollan. Om det nu är så att jag hittar fasen från brytaren och upptäcker att den slutar i en avklippt ände inpetad någonstans - ja då är ju den delen enkel. Men nollan då? Som det ser ut nu har jag tre blå som går ut mot resten av huset och en mot ytterdörren (där brytaren sitter). Innan jag rörde något var alla dessa 4 hoptvinnade i en torixhatt. Ska jag koppla lampan till alla fyra eller endast den som går åt brytar-hållet?

Har du "ryckt" i den bruna som bara gör en säng in och ut ur dosan igen?

Ber om ursäkt om du kände dig påhoppad, men du skrev faktiskt "Glad för att det inte var krånglade gick jag för att släcka med strömbrytaren innan jag skulle ge mig på att snygga till kablaget i taket", men det om detta.

Om du inte har något att mäta med och fortsätter koppla tills det fungerar så finns risken att du får en brytning på nollan vilket innebär att taklampan kan bli konstant spänningssatt. Ursäkta om du ser det som pekpinne men utifrån hur du skriver ser jag risker, vilket kanske andra som skriver här just nu inte reflekterar över.
Eller t.o.m. kanske är felkopplat så och de råd som du nu får kan vara helt felaktiga.

Det enklaste är att skruva loss brytaren och kolla vilka kablar som faktiskt sitter där.

Vad jag tror (och att tro ersätter inte att faktiskt kolla efter) är att du har svart, grå och gul vid brytaren. Jag tror gul är tändtråden som går till lampan. Jag tror även att det finns en ytterligare takdosa i samma rum. Det här baserar jag dels på att den gula tråden annars inte används till något, och att det finns en stump av den gula som sitter kvar i torixen.

Vad brun används till i det här fallet har jag faktiskt ingen aning om.

Edit: Och jag håller helt med AndersS: jag tycker inte att du ska hålla på med det här. Enda sättet du kommer få till det på ett bra sätt är att forumet håller dig i handen under hela processen, och det känns inte riktigt bra i magen då heller. Fundera över om du inte har någon som kan göra det här åt dig istället. Det behövs egentligen ingen elektriker i det här fallet, men någon som kan lite ellära. Absolut inte menat att vara elakt, men vill inte att du ska bränna ner huset eller skada någon.

Redigerat:
Förstår din fråga elmont och förhoppningsvis är det något sådant (att tändtrådens ände helt enkelt är invikt någonstans)

Jag har som sagt inte rört något alls annat än att ta bort hattarna (och satt tillbaka dem nu). Förstår nu att t o m det kanske var att gå lite för långt utan att riktigt veta vad jag gör..

Jag ska bryta strömmen och pilla och dra lite imorgon när det är ljust (i syfte att ta reda på vad som går var) och ber att få återkomma.

Tack för alla svar, mycket lärorikt! Måste tillägga att jag tycker att allt sånt här är grymt kul, jag vill lära mig så mycket som möjligt - men självklart går en gräns någonstans då det är dags att ta in fackfolk (men kanske inte för att installera en lampa...)

Ja som sagt "hattarna" är INTE bara för att isolera de ihoptvinnade ledarna. Hatten ingår i kopplingen, den har en invändig gänga där gängorna är medvetet vassa för att skära in liite i koppartrådarna.

FInessen med det är att just där gängorna skär in, så blir kopplingen gastät. Det är så hårt tryck mellan gängan och koppartråden att luftens syre inte kommer åt att oxidera trådarna. Tar man bort hatten så har du bara ihoptvinnade trådar med oxider som försämrar kontakten. Och det blir farligt om man börjar köra 5 - 10 A genom kopplingen.

Ok. Ska byta till wago imorgon, iallafall på dom två buntar som jag drog bort hatten på.

Jag kom förresten precis på en ledtråd till: det finns en ringklocka (som inte heller fungerar) som har vita och två bruna kablar. Gissningsvis är alltså allt brunt och vitt i takdosan relaterade till ringklockan. Kvar finns svarta, blå, gula och gulgröna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.