Vi håller på att bygger ett nytt hus och undrar om det finns någon standard på hur många kontakter, brytare m.m. skall vara i ett rum och liknande.

I vårt kontrakt står det nämligen inte hur många kontakter det skall vara.
Vi vill vara lite mer pålästa om han hävdar att vi valt för många.

Finns det någon standard att läsa på internet?

Ja det finns en standard, svensk standard (SS) men jag har inte uppgifter just nu om exakt paragraf som talar om just detta (du får säkert svar om det snart eller sök i trådarna för det har tagits upp tidigare) men utgå ifrån ett uttag var fjärde väggmeter i ett rum. Brytare har man ju i regel en eller två beroende på om det är trappkoppling i rummet samt att man kan ha en brytare med 1,2 eller 3 knappar beroende på hur många armaturer som ska styras. Exakt vad för typ av brytare som "ingår" är ju svårt att säga när man inte har ritning. Sen ett takuttag och ett lamputtag ovan fönster tror jag det ingår i standarden.

Tänk på att SS är endast en rekomendation så vad som sen blir är en helt annan sak om det inte i kontrakt skrivs att SS ska följas och sen eventuella extragrejer/andra typer av brytare tex osv betalas som extrakostnader.

Redigerat:
Att rekommendera är kanske ett par datauttag i varje rum också ? Eller är det bara jag som är nördig ? :)

Här finns en sammanställning av standarden för uttag, strömbrytare och andra anslutningspunkter (exkl tele, data och larm)

Hade jag gjort om och gjort rätt så hde det blivit 2,5mm i 20mm rör.
Nu var detta inte frågan.....

Blindnit skrev:
Hade jag gjort om och gjort rätt så hde det blivit 2,5mm i 20mm rör.
Nu var detta inte frågan.....
Vadå, till allt? :O Varför det?

//Patrik

O
hmm... är det inte ett uttag per 4meter....

Samt uttag på alla möbleringsbara väggar, och med uttag menar man dubbla uttag enkla räknas inte

Patrik_Hed skrev:
Vadå, till allt? :O Varför det?

//Patrik
Tja, varför inte ??

elmont skrev:
Samt uttag på alla möbleringsbara väggar, och med uttag menar man dubbla uttag enkla räknas inte
Ändra till fyrvägs så håller jag med ;)

Tack för alla svar!

Hur ser det ut med så kallad trapp strömbrytare? Är det standard om det är en hall eller stort rum med två ingångar i vardera ände?

snobbe_78 skrev:
Tack för alla svar!

Hur ser det ut med så kallad trapp strömbrytare? Är det standard om det är en hall eller stort rum med två ingångar i vardera ände?
Trappbrytaren är standard om man använder sig av proffs maknadens matrl, och ja man ska kunna tända/släcka i vardera ände.

Jag tror att avståndet mellan dörrarna ska vara ungefär 2 m och mer för att man ska använda trappbrytare

Ok. Det är det absolut. Så då är det standard om man använder det?

Om man gör elinstallationen enligt Svensk standard så räcker det för dom flesta, det är inte bara uttag och brytare som regleras utan även teleuttag, antenn, entresignal osv. Vill du veta mer i detalj kan du ju köpa standarden den kostar inte ens lika mycket som en spotlight i taket skulle kosta ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.