El
Dea_34: Jag menar inte att du har fel, jag tror bara att påverkan av viss lyft på nollan kommer ha väldigt lite påverkan på systemet. Sen är ju enfassvetsarnas problem just att dom snedbelastar systemet ganska ordentligt.
elmont: Det finns även säkringar som bara bygger en halv modul, om man "spara" på utrymmet.
alm82: Plint 2 kan även användas för att styra andra armaturer (slavar) så länge sensorn klarar belastningen
Thomas_Blekinge: Jag ska mäta spänningen i en annan grupp fast samma fas.
Mikael_L: [citat] Det måste väl bero på en del andra saker. Om man har en inneboende i sin lägenhet/hus så betyder det väl inte att det är en ny bostad. Jag har inte hört att man ska behöva göra om ett rum i en lägenhet till en helt egen bostad om man har en inneboende i det rummet. Men jag vet inte var gränsen går, 4 inneboende kanske inte är OK ... Det är därför jag hela tiden tjatar om
Bo.Siltberg: 16 W i 12 V låter inte så farligt. Om du väljer en kabel med arean 1,5 mm² så blir spänningsfallet ca 0.4 V eller 3 %. Det enda som händer är ju att tejpen lyser lite svagare, beroende på hur känslig tejpen är. Du får dock kolla om bruxet till drivdonet säger något om kabellängd av EMC-skäl.
Demmpa: Tillverkan http://www.everspring.com/Products.aspx?
tommib: Ja. Man bör inte koppla över i ett vägguttag då det finns risk att någon senare gör bort sig med nolla och skyddsjord. Det är bättre att koppla över i en dosa. Det bästa vore att dra fram nya enfasgrupper till TM/TT men det behövs egentligen inte, även om det verkar ganska enkelt med tanke på avståndet. Jag ser ingen anledning till att flytta upp vägguttag till 1700mm, det
tommib: Är det bara jag som reagerar på att det finns en gul tändtråd i vad som ser ut att vara en rätt ny installation? Jag skulle för övrigt rekommendera Wago 222 för kopplingen av den svarta, det är väldigt svårt att misslyckas med den, till skillnad från Ubåt.
Tobbe_3: [citat] Fråga inte vad man kan göra... Fråga istället vad man får göra .. Den gamla lösningen fungerade alldeles utmärkt ihop med den gamla 380 v spisen som bara innehöll 380 v plattor och ugnselement men var knappast en tillåten lösning.
ccf: [citat] Tack! De får nog bli ett skrivbordslock (funderar nu på att sätta hålet i bänkskivan och sen dra ut sladdarna horisontellt genom väggen under skivan istället). Klurade också ut att dessa heter Cable Grommet på engelska och hittade många varianter, bl.a. här: http://www.ergonopus.se/kabeldikenrannorgenomforingar-kabelgenomforingar-c-75_127.html
pelpet: Om du skaffar SRE-P rör så är det tillåtet med öppen förläggning av kabeln.
sblixten: [citat] Kom precis hem efter jobbet med en sådan idag och jordfelsbrytaren löste direkt när jag tryckte :D Har ingen aning om vad exakt som var fel tidigare, men nu fungerar det iaf :D
Snigla: Tack för tankar, tips, idéer och råd allihopa :thumbup: Just nu står det stilla på lampfronten, men återkommer senare om/när vi fått nys om vad som kan ha hänt (antingen via en elektriker - eller om vi ser något uppenbart fel som vi missat tidigare). Ha en trevlig dag, MVH Sandra
tuktuk: I princip kan du lika gärna "dosa av" i ett vägguttag som en dosa. Det vill säga koppla in ett trefas vägguttag, som du senare byter ut mot en dosa. Viktigt att veta är att poolen inte får kopplas in med handske, men det är inget Jättejobb att byta. Om du väljer uttag tänk då på att det ska skyddas av JFB (den vanliga för huset funkar bra). Det skall vara möjligt att spärra så att
richardtenggren: Går det inte fälla in rotdosor ovanför fönstren och göra det ordentligt med ett uttag per fönster?:)
GK100: Tyvärr är det nog inte till större nytta i de här fallen. Bo täcker det mest typiska i #6.
tommib: Vill du bygga själv eller vill du ha färdig produkt? Om det är en större installation bör du kanske överväga driftlarm och liknande också...
Patrick E: Jag skulle lägga en tunn böjlig trälist med samma bredd som vangstycket och skruva fast den med försänkta riktiga mässingsskruvar. Efter en tid kommer trät att mörkna och då kommer det knappt att synas. Edit: Du ska ju måla trappan så då spelar det ju ingen roll vad det gäller träts färg och val av skruv. Jag röstar för trä i vart fall och att du kör samma bredd som
Exostor: Jag kör med vanliga lock som jag skär bort några millimeter på varje klack. Skruvvarianten borrar jag nya hål i väggen till utanför dosan.
davidhell: [citat] Resistansmätning stor möda ? Är väl en ganska vettig och enkel kontroll.
Mikael_L: [citat] Japp, en sådan tänkte jag försöka föreslå och länka till, men du hittade den själv. :thumbup: [citat] Man kan byta kroken mot en passande skruv också. Men tänk på att det är någon tumgänga där. Det var kanske 1/4 tum.
Müssli: Jag har inte sett någon blå tomslang. Köp tejp i olika färger och märk ändarna på slangen istället. :) Själv har jag gått över till vit eltejp, funkar utmärkt att dra några varv i ändarna på slangen och sedan märka med tuschpennan.
hempularen: Nej i det här fallet handlar det med stor sannolikhet om kapacitiv koppling. Dvs du har en eller flera trådar i röret med spänning. Du har en tråd som är urkopplad i båda ändar (säkringen är ju bruten). Då kopplas det över lite ström genom isoleringen, det är ingen krypström, utan se istället den fria ledaren som en radioantenn som plockar upp lite ström. Denna ström är då
ankan_84: Kom på en sak, finns det rotdosor för tak (80mm). Har för mig att detta inte finns...
swomp: Frågade asbestsanerare och fick samma svar som sagts tidigare i tråden. Tester på de svarta papperna har inte visat sig innehålla asbest, däremot de grå.