Jag ska montera en handdukstork som har dold anslutning. Jag har alltså ett rörutsläpp i väggen som kommer ut mitt för elpatronen och den lilla glipan som blir kommer att täckas av en justerbar kåpa.
MEN, kåpan är öppen på undersidan så det är möjligt för ett barn att komma åt den ca 1 cm långa sträcka som anslutningskabeln går fritt i luften.

Eftersom jag har småbarn och jag vet hur eländigt pillriga de är så känns det som att de skulle kunna få tag i och dra i kablarna och även om de är dragavlastade i handdukstorken så känns det som en risk med fk.

Är 1 cm en så kort sträcka att det är ok med endast fk?
Om inte vilken kabel bör jag välja?

EKK eller modernare motsvarighet, eller trä över 2 decimeter hölje från kabel, blir så pass styvt och siter det i dragavlastningen så är det minimal risk att barn utan verktyg lyckas förstöra något

Som sagt FK är inte OK om den överhuvudtaget är beröringsbar.

Vid elsäkerhetstestning av apparater anväder de ett standardiserat simluerat barnfinger av metall. Som de försöker köra in genom lufningshål och liknande i apparaten, fingret kan böja sig i lederna och på så vis böja sig in runt en kant. Men man testar även med en standard "ståltrådsbit" som alltså inte får nå fram till något spänningsförande i apparaten.

Tack för svaren.
Jag har en rulle EKK liggandes hemma så då kör jag med den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.