Hej,

Jag har lite av en issue och tänkte att någon kanske kunde komma med några lugnande ord. Jag kommer om mindre än två veckor (20 oktober) flytta in i ett nybyggt hus och fortfarande kan bygget inte ge mig ett svar på vart de kommer att placera strömbrytaren som går till belysningen i de väggmonterade vitrinskåpen i köket. Möjligtvis hamnar den under väggskåpen. Allt de vet är att brytaren absolut inte kommer hamna på väggen med de övriga brytarna för resterade belysning i köket.

Detta för mig låter helt vansinnigt för jag hade inte kunnat föreställa mig att de skulle placera strömbrytaren någon annan stans än just på väggen med resterande brytare.

De kommer med största sannolikhet inte ens överväga att försöka göra så att jag blir nöjd och det kommer jag inte bli förrän brytaren sitter där jag vill ha den.

Jag är elektriskt hjärndöd men det måste väl vara möjligt för en elektriker att lägga till en strömbrytare, alternativt göra en av de två befintliga brytarna "tvådelad", så jag kan tända och släcka allt på samma ställe?

//Isobelle - Oerhört tacksam för svar

är det slang/rör draget till skåpet och till där brytaren sitter så går det...

och det måste det ju vara för ström finns på båda ställena, bör int vara så svårt att lösa om inte rören går helt fel

Jag ska besiktiga huset den 19e så då lär jag få se hur det ser ut. Men är det inte konstigt? Placerar man verkligen strömbrytare på det viset i helt nybyggda hus? Jag har ju fått betala bra för att de tvingades ändra i el-ritningar etc så jag förstår inte hur de tänker.

Som sagt, under förutsättning att elen till skåpet går på samma grupp (=säkring) som den belysning som styrs av brytarna på väggen, så går det givetvis. För att inte få fler brytare på väggen än vad där finns infällda dosor för så kan man sätta en dubbel eller trippel brytare.

Men det kan också vara så att vitrinskåpet istället är kopplat till en grupp som ex. bara driver eluttag i övrigt. Då blir det lite struligare att ordna. Man får inte dra en tråd från en grupp i samma rör som trådar från en annan grupp.

Med andra ord måste man riva upp väggen och placera nya/extra rör?

finns det inte trådlösa strömbrytare ? har för mig jag sett det...

men som sagt, ett nytt hus vill man ju ha det rätt efter eget önskemål

thestrut skrev:
finns det inte trådlösa strömbrytare ? har för mig jag sett det...

men som sagt, ett nytt hus vill man ju ha det rätt efter eget önskemål
Dessvärre hade jag inte som specifikt önskemål att få strömbrytaren på väggen eftersom jag tog för givet att den skulle hamna där. Jag trodde det var standard i moderna hus.

Tack för att du tog dig tid att svara och jag hoppas verkligen att detta går att lösa på något sätt.

I värsta fall så finns det trådlösa strömbrytare att sätta utanpå väggen, och trådlösa mottagare att sätta i skåpen.

Det finns även trådlösa strömbrytare att bygga in i väggen, så att man kan ha samma utseende som övruiga brytare, men bara behöver riva väggen på ett litet ställe.

Så även om alla rör går helt fel så finns det lösningar.

n_sandstrom skrev:
I värsta fall så finns det trådlösa strömbrytare att sätta utanpå väggen, och trådlösa mottagare att sätta i skåpen.

Det finns även trådlösa strömbrytare att bygga in i väggen, så att man kan ha samma utseende som övruiga brytare, men bara behöver riva väggen på ett litet ställe.

Så även om alla rör går helt fel så finns det lösningar.

Ja det känns ju skönt att veta men samtidigt kan en ju undra om man inte skulle kunna kräva av bygget att de fick göra om skiten. Känns ju som ett hemmabygge om de inte ens kan dra elen ordentligt. Finns det ingen standard för såna här jobb?

För allmänbelysning finns det standarder som säger att strömbrytaren ska sitta vid dörrarna. Detta kan dock ses som "dekorationsbelysning" och då vill de tydligen gena. Jag säger gena för det är svårt att se några större kostnader för att placera strömbrytaren vid dörren från början eftersom det är ett nybygge och man har alla möjligheter att dra rör och ledningar. De kanske också menar att man vill tända belysningen i skåpet när man ska in där och hämta något, och det kanske kan vara sant till en viss del.

Bo.Siltberg skrev:
För allmänbelysning finns det standarder som säger att strömbrytaren ska sitta vid dörrarna. Detta kan dock ses som "dekorationsbelysning" och då vill de tydligen gena. Jag säger gena för det är svårt att se några större kostnader för att placera strömbrytaren vid dörren från början eftersom det är ett nybygge och man har alla möjligheter att dra rör och ledningar. De kanske också menar att man vill tända belysningen i skåpet när man ska in där och hämta något, och det kanske kan vara sant till en viss del.
Jag hade köpt idéen om att man får tända när man ska hämta något i skåpet om det inte hade varit för att ALLA hus på gatan som har valt dimmerfunktion på deras bänkbelysning i köket har fått dimmern placerad tillsammans med övriga strömbrytare vid ingången till köket. Dimmern gör ju att bänkbelysningen fungerar som dekorationsbelysning.

Jag blir mer och mer övertygad om att någon har gjort en maja och nu försöker de fixa det med fungerande nödlösningar.

Jag visst är det lite konstigt att ingen förstod hur du ville ha det, men jag tror att om du i tid talat om exakt hur du ville ha allt så skulle det knappast varit omöjligt. Och är det hundra hus behöver man bara förstå hur hundra olika människor vill ha det.

elmont skrev:
Jag visst är det lite konstigt att ingen förstod hur du ville ha det, men jag tror att om du i tid talat om exakt hur du ville ha allt så skulle det knappast varit omöjligt. Och är det hundra hus behöver man bara förstå hur hundra olika människor vill ha det.
Ingen behövde säga hur de ville ha det för ingen fick alternativet. Alla hushåll, drygt tio, som valde till dimmerfunktion till bänkbelysningen fick den placerad med de andra brytarna. Men med med mitt blir det helt annorlunda, bara mitt. Känns ju som att det hade varit enklare att gå på samma spår för alla för då hade man inte behövt ta hänsyn till en endaste en.

Det som retar mig lite är att du påstår att dom inte kan "dra elen ordentligt" om dom fått veta i god tid hur just du vill ha det så är det både enkelt och billigt att fixa. Men att veta hur folk vill ha det utan att dom talar om det är totalt omöjligt för är det tio hus så är det lika ofta tio olika idéer.
Ps
Hemma sliter jag lite med samma "problem" när min hustru rätt ofta säger, det borde du ju förstått, men tyvärr är inte ens elektriker tankeläsare.

elmont skrev:
Det som retar mig lite är att du påstår att dom inte kan "dra elen ordentligt" om dom fått veta i god tid hur just du vill ha det så är det både enkelt och billigt att fixa. Men att veta hur folk vill ha det utan att dom talar om det är totalt omöjligt för är det tio hus så är det lika ofta tio olika idéer.
Ps
Hemma sliter jag lite med samma "problem" när min hustru rätt ofta säger, det borde du ju förstått, men tyvärr är inte ens elektriker tankeläsare.
Man "förstod" ju i tio hus av elva. Alla utom mitt. INGEN sa att de ville ha dimmern med de andra strömbrytarna och ändå hamnar den där, på den mest naturliga platsen. Varför inte fortsätta på samma spår i mitt hus? Varför byter man helt plötsligt bana och sen återgår till att placera den på väggen. Samtliga grannar säger att de hade reagerat precis som jag om deras dimmer hade hamnat någon annan stans än där den sitter.

Senast häromdagen så kunde de inte svara på vart de skulle placera strömbrytaren, för "de visste inte riktigt än". Min ritning och mina tillval har varit klara sen november 2014 och jag flyttar in om åtta dagar... Samma gäller för de andra husen. Hur kan man fortfarande inte veta vart den ska sitta?

Jag kränker inte dig som yrkesman eller dina färdigheter som elektriker men tom du borde förstå att jag reagerar på detta.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.