Jag sitter och tänker lite på mitt nästa projekt, en relax och bastu i källaren. När jag gjöt golvet i fjol gjöt jag in ett 20-rör från bastun till elcentralen i källaren (diazed). I elcentralen finns det idag 3 st trefasgrupper, 3x16 till elpatronen, 3x6 till vvb och 3x10 till hällen i köket våningen ovanför (kompletterat i efterhand)

Går det bra att låta bastuaggregatet dela på någon av dessa grupper? Vvb-gruppen går väl iofs bort direkt då den är lite klen samt att vvb går lite då och då.

Elpatronsgruppen är väl å andra sidan lite väl högt avsäkrad, men jag kan tänka gå ner till 10A på den, dels är elpatronen bara på 6A, dels ser jag det som en personligt misslyckande om jag måste använda den, det har väl hänt totalt 2 dagar de senaste 2 åren.

Hällgruppen ser jag inga direkta problem med att använda, man använder ju inte hällen samtidigt som man bastar?

Tankar?

Och nej, jag kommer inte koppla in detta själv när det väl blir dags om några månader...

Är det inte görligt att ordna egna säkringar till bastun så kan det fungera att låta den gå på samma grupp som hällen, beror på era matlagnings- och bastuvanor, samt bastuaggregatets effekt. Jag har spisen och ett 5 kW bastuaggregat på samma 10A-grupp och det fungerar, nödlösning jag fick på köpet.

Görligt och görligt, det finns inget ledigt i centralen just nu, faktum är att elpatronsgruppen ligger "utanför" centralen, i en egen kapsling. Så egen grupp skulle krävs ny central. Det är iofs ett alternativ också...

Sätt en egen eller byt kapslingen som sitter utanför centralen matr. kostar någon hundring och jobbet tar kanske knappt en timme.

Kombinationen elpatron och bastu kan vara problematisk. Om du kör bägge lasterna samtidigt riskerar du att huvudsäkringen går om du har 16A. Har du 25 eller högre kan du glömma det.
Har du 16A eller 20A huvudsäkringar så ser Jag tre alternativ.

1 Byta central och montera effektvakter. Detta vore kanske den bästa lösningen, men också den dyraste.
2 "Dela" säkringar med elpatronen. Men du måste manuellt stänga av elpatronen när du vill basta och komma ihåg att starta den igen.
3. En extra grupp i en extra kapsling utanför centralen. Men om du kommer förmodligen inte kunna köra elpatron eller häll på ful effekt samtidigt.

Regelmässigt och säkerhetsmässigt är alla lösningar likvärdiga, det är dina vanor och effektbegränsningen du få fatta beslutet på

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.