El
GK100: Ja det går fint att lägga till fler rörelsevakter, Om du väljer typer med reläutgång för skymmning och rörelse är det allra bäst och säkrast att du inte får problem med denna kopplingen.
tommib: [citat] Såhär har jag börjat jobba efter att jag tröttnat på att dra jfb för att jag är för lat för att klippa fk:n en och en...
Müssli: Det går att bygga ihop med Schneiders Exxactserie men är inget jag rekommenderar. Det finns en centrumplatta med 3 fyrkantiga hål, sätt i två för F-kontakt och en för data så är du hemma. Dock följer man inte rekommendationen ang. dämpning i sluttuttag för TV om man gör så. Dessutom blir det förbonkat svårt att få plats med alla tre kopplingar i en apparatosa. Du ska få plats
mephisto73: Tack för era svar. Då känner jag att jag har på fötterna att kontakta vår lokala elfirma.
Ramnemark: Nu kommer det ju inte vara ett jättedåligt isolerat utrymme. Partierna kommer ha runt 2 i u-värde och sen är stommen rejält isolerad. Men jag förstår vad du menar. Det är värt att tänka på....
Bo.Siltberg: En lösning för att starta fläkten från två källor är två st reläer, t.ex R12-100-230V AC. Då kan reläerna styras från två olika grupper, medan utgången på reläerna är sammankopplade för att driva samma fläkt. Om ena källan är belysningen i badrummet så kan ett relä sparas in. Ingång och utgång på reläet kan då bli då olika kretsar (grupper) som måste hållas isär
karlmb: [citat] Jag gillar de för gjutning bättre också , de har inbyggd skarvände och enda nackdelen är väl att de viker sig lätt när det är kallt, typ +10 eller så . Då får man köra med värmepistol innan man kröker. Men jag fattar inte varför de flesta väljer vanliga vp-rör, de gånger jag sett att man har de grå har de alltid varit mkt billigare. På kontinenten verkar det bara
pelpet: Kostnaden beror på förutsättningarna, och särskilt hur enkelt det är att dra fram el. För 16A trefas krävs det 5 x 2,5mm2 ledare. Är det enkelt att dra fram är materialkostnaden kanske 50kr/m för kabel, ca 300kr för handsken och sedan tillkommer arbetskostnaden.
Bo.Siltberg: Man behöver inte be om det nu för tiden, att få hela regelverket för pooler i knät ;) https://www.byggahus.se/forum/el/188468-billig-frekvensomriktare-att-kora-3fas-elmotor-langsamt.html?showAll#39
Patrick E: Störningarna från 3-fas kablar kan man bortse ifrån i normala fall vad det gäller nätverk för data. Det är för låga frekvenser. Även CAT6-kabel har ju individuellt skärmade par så den har ett bra störskydd. Jag har dock jobbat för lite med nätverk i praktiken för att kunna lämna ett bergsäkert svar :-)
sagan1: Ok ska såklart mäta och kolla och inte bygga ngt livsfarligt eller oisolerat så snål och tokig är jag inte!
Tobbe_3: Är det en 400 v spis ? I så fall kan den ha funkat halvbra. Vissa funktioner har gått på full effekt och andra har gått på 33 procent av sin effekt. Om ingen har kopplat fel i han kontakten också eller kört den på 2 fas 400 v.
prototypen: Jag har en dosa ovanför varje armatur, enklare än att göra en tvärkrök på röret. Protte
HSP: Ser helt normalt ut. Gissar på kapacitiv spänning. Helt Off Topic Kan tillägga att det där fenomenet är mycket vanligt på högspänningsledningar. Där mäter man och kontrolerar att man inte har "driftsspänning" innan jordning. Utrustningen man använder i fält visar inte några värden utan talar bara om om driftspänning finns eller inte. är tex. utrustningen utrustningen till för
tommib: Var det rummet intill? Andra sidan av samma vägg där det defekta eluttaget sitter? I så fall har jag en teori....:) Om, och det här är ett stort om, du känner dig bekväm med att öppna kopplingsdosor (obs! detta är olagligt) så kan du försöka ta reda på varifrån uttaget matas. Innan du rör något stänger du av all el med huvudströmbrytaren. Sen kollar du att det faktiskt är av.
messijah: Aha okej jo det är ju sant. Är ju tråkigt om hyresgästen går och nollställer mätaren emellanåt för att spara in pengar på det :P Gör så istället att jag kör ett datum och skriver ner det då vid en viss tid, så gör jag så varje månad istället. Och går den inte nollställa som du säger b_hasse så är det ju lugnt ändå :)
Marre666: Tror också kortet är paj, inga problem för en elfirma som håller på med krets elektronik..mm att fixa, annars är det inte ovanligt att kondensatorer pajar pga av spänningsfall.mm, troligtvis inte här.
Anonymiserad 151941: Det är inte Apple det är fel på! ;) Tack så hemskt mycket!
Tobbe_3: Allt beror på hur det kopplat bakom dosorna och uttaget. En lösning kan vara att montera lamputtage istället dosan om det inte en massa ihopkopplade kablar i den.
acrophobic: Det är otroligt hur "svårt" det är att få tag i nya taguttag för de äldre dosorna. Visst, finns på Elbutik och Eldirekt m.fl, men med tanke på hur illa det brukar se ut i taken där de gamla dosorna sitter (spruckna uttag, fattas helt och bara två trådar som hänger ner, osv) är det konstigt att det inte finns nya av den äldre typen på Jula, CO, osv. Nya av den nya typen säljs ju
Bo.Siltberg: Säkerhetsstandarden har inga krav på att apparater ska fungera...utan endast att de inte börjar brinna, bli strömförande eller att de elektriska parametrarna går utanför specen etc.
tommib: [citat] Jodå, jag förstår behovet. Jag funderade själv på att ha en till bergvärmen för att inte ta upp lika många moduler i centralen. Vad jag kommenterade var att den inte ersätter en elcentral då denna innehåller annat också förutom JFB och säkringar...
petersv: Man kan förstås misslyckas rätt rejält. På ett tidigare jobb hyrde vi in oss i ett nytt hus. Av rutin lätt vi kontrollera slingresistansen vid alla uttag. Ett gav över en Watt. Det var en gammal kulodosa där ledarna ligger i en slits och kläms av en mutter. Muttern har inte tagit gänga rätt och gav inget tryck på ledarna. Dosan var full av svetsstänk och svart. Men med sådana fel
Skaltång: [citat] http://www.morekontor.se/tillbehor/Kabelhantering/kabelgenomforing_rektangular_aluminium.htm
Müssli: Jag har lyckats med konststycket att försöka tvinna ihop änden på en fas samtidigt som jag hade armbågarna på en diskbänk. J**lar vad det small till i armen, det gjorde rejält ont kan jag lova. Dock löste inte jordfelsbrytaren, vilken jag kontrollerade noga när jag väl kommit till sans igen. Så visst kan en strömgenomgång på < 30mA kännas ordentligt...
-=fullmoon=-: De där gamla kan vara lite svåra att få loss. spec på Fk där ibland en kardel vill sitta kvar. Jag brukar oftast klippa bort hela toppklämman och ersätta med en ny tex en från helacon (bättre än Wago skiten ;) ) sen så lämnar man en anslutning ledig för evt framtida inkoppling. De röda tomtemössorna skyr jag med döden. Borde inte få säljas då de krävs bra kunskap om att få de